Rewitalizacja połączenia kolejowego Racibórz - Racławice Śląskie. Wkrótce konsultacje społeczne
Spotkanie konsultacyjne jest adresowane do mieszkańców gmin powiatów głubczyckiego, prudnickiego, raciborskiego, gminy Racibórz, Głogówek, Głubczyce, Baborów, Pietrowice Wielkie.
Konsultacje w formie online odbędą się w środę 3 listopada 2021 r. o godzinie 16.30. Aby wziąć udział w konsultacjach, wystarczy przesłać informację o chęci uczestnictwa na adres mailowy konsultacje@bbf.pl do 2 listopada 2021 (wtorek).
Link do telekonferencji zostanie przesłany zainteresowanym osobom 2 listopada (wtorek) wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi projektu.
Celem spotkania informacyjnego jest zebranie opinii, uwag oraz sugestii od mieszkańców dotyczących proponowanego trasowania połączenia kolejowego nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie.
Województwie Opolskie jest liderem projektu
Przypomnijmy, Województwo Opolskie jest liderem projektu rewitalizacji linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz - Racławice Śląskie. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do rządowego programu Kolej+. Wniosek został pozytywnie zweryfikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejny krok to wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji. Za realizację studium planistycznego odpowiada firma BBF Sp. z o.o.
Pociągu pasażerskiego nie widziano tu od ponad dwudziestu lat
Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r., a szlak popada w ruinę. W czasach świetności z Raciborza do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce.
O rewitalizację linii zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.
Potrzeby pięciokrotnie większe niż możliwości
Przypomnijmy, do II etapu Programu Kolej+ zakwalifikowano 79 projektów w całej Polsce (pisaliśmy o tym TUTAJ). Łączny koszt realizacji wszystkich przedsięwzięć opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł). Oznacza to, że nie wszystkie projekty doczekają się realizacji.
Szacunkowy koszt rewitalizacji linii kolejowych z Raciborza do Racławic Śląskich to 375 mln zł.
Linia potrzebna jak nigdy
Wydaje się, że linia kolejowa z Raciborza w kierunku Racławic Śląskich jest dziś potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Eko-Okna, które nieustannie zmagają się z brakiem pracowników. Kolejowe zbliżenie z Opolszczyzną pozwoliłoby największemu pracodawcy w regionie rozwinąć działalność.
Komentarze
8 komentarzy
@Arteks: jako "TEK-owe" można kwalifikować wyłącznie wypowiedzi zarządu organizacji. Z zarządu wypowiadałem się pod tym artykułem wyłącznie ja (i to pod swoim nazwiskiem, nie jako "TEK"). Odszczekaj więc swoje insynuacje.
@Arteks: wracaj pod swój kamień...
TEK znowu fantazjuje... Tu mowa o ewentualnej rewitalizacji linii Racibórz-Racławice, a wy wyskakujecie z jakimś nieczynnym od 1945 połączeniem z Opavą? A macie pewność, że po tak długim okresie ktokolwiek by tam jeździł? No ale oczywiście możecie zrobić baju-baju tak jak zawsze. To nic nie kosztuje. ;)
@lulyl: tak to nazwałem. Mogłem sobie darować. Konsultacje, spotkania, dyskusje... W 2017 TEK, gospodarze i zakłady z okolic Głubczyc przedstawiły PLK, premier, ministrom potrzeby przewozowe szacowane na 250 tys. ton rocznie. Przypomnieliśmy słowa premier Szydło spod dworca w Głubczycach o tym, jak to się im transport kolejowy pasażerski też należy. Ale już było po wyborach... Dawno mieli to wyremontować dla towarów przynajmniej. Ropa płynie, Putin zaciera ręce. Co nam z tego, że paliw wystarczy, jak powietrza zabraknie?...
Janku . Co znaczy przedłużają tyklo?
Jeśli będzie odtworzona linia Racławice-Głubczyce-Racibórz 194-177, która w głównej mierze będzie linią towarową dla płodów rolnych oraz dla skrócenia trasy pociągu z magistrali podsudeckiej lk 137 do Czech to jest szansa na odtworzenie linii do Opawy. Wiem, że Czesi z Opawy o to kiedyś zabiegali - tu niestety musi być jeszcze zabieganie Polski z Raciborza jakby nie było miasta partnerskie itd. Co do pociągów pasażerskich z Głubczyc będzie najłatwiej wydostać się na świat właśnie na Racibórz koleją. Znowu z Raciborza będzie możliwość pojechać do Nysy, Kotliny kłodzkiej - Sudetów właśnie przez Głubczyce-Racławice Śląskie, gdyż po magistrali podsudeckiej zaczęły kursować na nowo IC do Kotliny Kłodzkiej.
W dodatku magistrala podsudecka i linia na Głubczyce co mi wiadomo mają być elektryfikowane wiec wzrośnie na nich ilość pociągów. Trzeba wspomnieć jeszcze, aby przy budowie tej linii na głubczyce doprowadzili do przejezdności linie odgałęźne Pliszcza lk 325 oraz Polskiej Cerkwi lk 195 tak aby szło wywozić płody rolne koleją a nie rozwalać drogi.
ja tam nie widzę sensu. Przecież Racławice to koniec świata z Raciborza też już prawie nic nie jeździ. Jedyny sens ma ewentualnie połączenie do Pietrowic Wielkich, pod warunkiem, że będzie rozkład jazdy dostosowany do Eko Okien, to może jedynie wtedy ma to jakąś minimalną rację bytu. Poza tym będę zawsze mówił, że dobrym pomysłem była by rewitalizacja połączenia Racibórz-Opava przez Krzanowice, chociaż raczej mało realna ze względu na brak torów, a w Chuchelnej przejazd jest i tak zasypany i pobudowane są domy tuż przy starej linii, a szkoda.
Co tu konsultować? Przedłużają tylko.