Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Rewitalizacja połączenia kolejowego Racibórz - Racławice Śląskie. Wkrótce konsultacje społeczne

26.10.2021 13:58 | 8 komentarzy | żet

Spotkanie konsultacyjne jest adresowane do mieszkańców gmin powiatów głubczyckiego, prudnickiego, raciborskiego, gminy Racibórz, Głogówek, Głubczyce, Baborów, Pietrowice Wielkie.

Rewitalizacja połączenia kolejowego Racibórz - Racławice Śląskie. Wkrótce konsultacje społeczne
Infrastruktura szlaku Racibórz - Głubczyce - Racławice Śl. od lat popada w ruinę. Na zdjęciu dworzec w Głubczycach (fot. arch. Nowiny.pl).
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Konsultacje w formie online odbędą się w środę 3 listopada 2021 r. o godzinie 16.30. Aby wziąć udział w konsultacjach, wystarczy przesłać informację o chęci uczestnictwa na adres mailowy konsultacje@bbf.pl do 2 listopada 2021 (wtorek).

Link do telekonferencji zostanie przesłany zainteresowanym osobom 2 listopada (wtorek) wraz ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi projektu.

Celem spotkania informacyjnego jest zebranie opinii, uwag oraz sugestii od mieszkańców dotyczących proponowanego trasowania połączenia kolejowego nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie.

Województwie Opolskie jest liderem projektu

Przypomnijmy, Województwo Opolskie jest liderem projektu rewitalizacji linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz - Racławice Śląskie. Przedsięwzięcie zostało zgłoszone do rządowego programu Kolej+. Wniosek został pozytywnie zweryfikowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Kolejny krok to wykonanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji. Za realizację studium planistycznego odpowiada firma BBF Sp. z o.o.

Pociągu pasażerskiego nie widziano tu od ponad dwudziestu lat

Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r., a szlak popada w ruinę. W czasach świetności z Raciborza do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce.

O rewitalizację linii zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

Potrzeby pięciokrotnie większe niż możliwości

Przypomnijmy, do II etapu Programu Kolej+ zakwalifikowano 79 projektów w całej Polsce (pisaliśmy o tym TUTAJ). Łączny koszt realizacji wszystkich przedsięwzięć opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł). Oznacza to, że nie wszystkie projekty doczekają się realizacji.

Szacunkowy koszt rewitalizacji linii kolejowych z Raciborza do Racławic Śląskich to 375 mln zł.

Linia potrzebna jak nigdy

Wydaje się, że linia kolejowa z Raciborza w kierunku Racławic Śląskich jest dziś potrzebna bardziej niż kiedykolwiek. W jej bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się Eko-Okna, które nieustannie zmagają się z brakiem pracowników. Kolejowe zbliżenie z Opolszczyzną pozwoliłoby największemu pracodawcy w regionie rozwinąć działalność.