Spółka Centralny Port Komunikacyjny, odpowiedzialna za budowę połączenia kolejowego dużych prędkości (KDT), rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy nowej linii kolejowej między Katowicami i Ostrawą. Powstanie blisko 75 km nowej trasy kolejowej.
Rozstrzygnięto przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla zakładanej linii kolejowej które wskaże dokładny przebieg trasy łączącej Katowice z Ostrawą. Projekt obejmie odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 między Katowicami i granicą z Czechami, jej przedłużenie po stronie czeskiej do Ostrawy oraz odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
- Dzięki tej linii zapewnimy zarazem obsługę największego polskiego miasta pozbawionego dzisiaj dostępu do kolei, czyli Jastrzębia-Zdroju - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2024 roku, a odcinek linii łączący Katowice z Ostrawą zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 roku Pociągi będą jeździły z prędkością do 250 km/h.
Także drugi projekt związany z przywróceniem regionalnego połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską wszedł w następną fazę. Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wyłonił wykonawcę studium technicznego, który wskaże optymalną trasę połączenia naszego miasta ze stolicą województwa. Obecnie rozważane są dwa warianty przebiegu linii kolejowej, a zakładany czas dojazdu do Katowic wyniesie mniej niż godzinę. Projekt realizowany jest w ramach Programu Kolej Plus, odpowiadana za niego Marszałek Województwa. Jastrzębie-Zdrój współfinansuje opracowanie dokumentacji projektowej, a przedstawiciele miasta biorą udział w pracach związanych z uszczegółowieniem przebiegu trasy.