TEK apeluje do powiatu w sprawie Kolei Dużych Prędkości
Rada powiatu wodzisławskiego nie głosowała nad apelem autorstwa Towarzystwa Entuzjastów Kolei, który dotyczył umiejscowienia stacji regionalnej Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie. Po dyskusji dokument został wycofany z porządku obrad.
POWIAT W trakcie ostatniej sesji rady powiatu wodzisławskiego, która odbyła się 29 października, radni procedowali kilka uchwał. Jedna z nich dotyczyła poparcia apelu Towarzystwa Entuzjastów Kolei (TEK) o umiejscowienie stacji regionalnej Kolei Dużych Prędkości Katowice – Ostrawa na terenie Wodzisławia Śl. KDP ma powstać w ramach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jako jedna z tzw. szprych prowadzących z naszego regionu do CPK. Apel wywołał szeroką dyskusję wśród radnych.
Petycja społeczników
Na wstępie apelu zarząd TEK-u, czyli Piotr Adamczyk i Jan Psota, zaznaczył, że umiejscowienie stacji na terenie Wodzisławia Śl. to sprawa o znaczeniu strategicznym dla naszego powiatu, której nie wolno zaniedbać. „Niepokoi fakt, że uwaga decydentów wydaje się skupiać głównie na potrzebach Jastrzębia-Zdroju i ostatnio Rybnika, powiat wodzisławski zaś traktowany jest dość marginalnie” – uważają społecznicy. Podkreślają, że zaledwie kilka kilometrów od Jastrzębia-Zdroju, a jednocześnie dokładnie na linii prostej łączącej Katowice z Ostrawą leżą Wilchwy – dzielnica Wodzisławia Śl. „Do zagospodarowania jest ogromny teren po zlikwidowanej w 2001 r. kopalni 1 Maja, który doskonale nadaje się na budowę węzła kolejowego i centrum przesiadkowego. Miejsce to oddalone jest o około 8 km od centrum Jastrzębia-Zdroju i 5 km od centrum Wodzisławia Śl. z możliwością skomunikowania z centrami tych miast i siecią kolejową regionu poprzez odbudowę linii Wodzisław Śl.-Jastrzębie-Zdrój Centrum w śladzie dawnej linii 875” – wskazują w piśmie przedstawiciele TEK-u.
Wątpliwości radnych
Apel Towarzystwa najpierw trafił pod obrady komisji skarg, wniosków i petycji. Po przeanalizowaniu jego treści uznano argumenty w nim przedstawione za zasadne. Jak tłumaczyła w trakcie sesji przewodnicząca komisji skarg, wniosków i petycji Barbara Połednik, powiat wodzisławski powinien dać sygnał, że jest planowaną inwestycją zainteresowany. Następnie wśród radnych wywiązała się dyskusja. Pytali np. co o sprawie myślą włodarze Wodzisławia Śl. Głos zabrał m.in. radny Robert Wala. Zauważył, że budowa kolei dużych prędkości wiąże się z wieloma kontrowersjami oraz wyraził wątpliwości co do zasadności poparcia apelu TEK-u. Radny Roman Marcol zauważył, że do końca nie wiadomo, czy stacja pomiędzy Ostrawą a Katowicami w ogóle powstanie. – Włodarze miast i gmin naszego regionu powinni się wspólnie porozumieć i współpracować ze sobą, ponieważ tylko w grupie siła. Nie ważne gdzie, ale ważne, że w ogóle – mówił. Również starosta Leszek Bizoń zabrał głos. Zauważył, że jako przedstawiciel powiatu nigdy nie został zaproszony na żadne spotkanie dotyczące budowy kolei dużych prędkości. – W rozmowach z naszymi włodarzami wyrazili oni taką opinię, że powiatowi nic do tego – zauważył.
W toku dyskusji i wątpliwości radnych co do zasadności podjęcia przez nich apelu wycofano go z porządku obrad. Trafi on jeszcze raz do komisji skarg, wniosków i petycji. Następnie będzie on ponownie rozpatrywany w trakcie sesji.(juk)
Ludzie:
Barbara Połednik
Radna Powiatu Wodzisławskiego
Komentarze
15 komentarzy
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Taaaaak. Ktoś te mapy TEKu oglądał? TEK proponuje położyć tory przez tereny inwestycyjne gmin i miasta i wyburzyć bloki na Wilchwach a i jeszcze przez środek uczelni na Wilchwach puścić pociąg. Skutek będzie taki że inwestorzy z Wodzisławia i gmin wycofja się, bloki zostaną zburzone to mieszkańców tam nie będzie , uczelnia wyniesie się do Rybnika. A na dworcu powstanie galeria do której zaglądać będą przejeżdżający podróżni . Jezeli ten apel przejdzie
to miejsc pracy dla mieszkańców Wodzisławia i okolic nie będzie. Będziemy się pakować na dworzec i pojedziemy za pracą w Świat! Mamy piękny dworzec w centrum po co budować kolejny?!
Dla troli ostatnia mapka mapka CPK gdzie praktycznie ciemno zielona-zielona to przebieg proponowany przez TEK - minimalnie trzeba jeszcze wyprostować linię i przechodzimy przez tren KWK 1 Maja dzielnice Wodzisław Wilchwy.
A czerwona jest częściowo na szkodach kopalnie Borynia i byłego Jas-Mos teraz SRK, gdzie SRK nie była zaproszona na spotkanie CPK i nie podała szkód i opadania jakie tam występują i będą jeszcze przez minimum 15 lat wiec czerwona linia najprawdopodobniej zostanie skreślona głownie przez szkody górnicze i dłuższy przebieg.
A niebieska kompletnie rozwala gminę Godów wiec będą duże sprzeciwy podobne jak w Mszanie do linii Czerwonej.
Mapy w linku:
https://drive.google.com/drive/folders/1am49l3afVJLPgj_1lrhI8sKgLq8rYpsI?usp=sharing
Ha ha ha ha. Stacja Wilchwy. Dawno się tak nie ubawiłem. To lepiej stację zrobić na byłej KWK Anna, trochę torów tam zostało.
Ten cały tek, coraz bardziej się kompromituje.
Cocolino, wam to jedynie zostało robienie kresek na mapie. Jesteście mega-amatorami, udającymi fachowców. Robicie koło siebie wiele szumu, a i tak nikt nie chce z wami rozmawiać, ani nie bierze pod uwagę waszego bełkotu.
A teraz marsz, do karczowania torowisk!
KDP(CPK) Katowice-Bogumin-Ostrawa powstanie czy ludzie będą się sprzeciwiać czy nie. Za to budowa po linii prostej i bez szkód górniczych to przede wszystkim mniej wyburzeń, dużo tańsza budowa i utrzymanie(mniejsze podatki), zwiększenie bezpieczeństwa (szkody górnicze mogą spowodować katastrofę), skrócenie czasu przejazdu, większa ekonomia.
Stacja Wodzisław Wilchwy oraz kolej Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice to również dostęp ludzi do szybkiego transportu.
Co do wyburzeń dlaczego nie było protestów przy A1, gdzie pas wysiedlenia był 3x większy, a oddziaływanie na środowiskowo wielokrotnie gorsze - spaliny czego przy kolei brak oraz hałas który jest wielokrotnie mniejszy i nie ciągły.
Same osoby wysiedlone przy budowach takich jak A1 KDP zbiornik Racibórz wyszły z plusem.
Trzeba pamiętać, że stacja Wilchwy to będzie również miejsca pracy oraz rozwój przemysłu.
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2037797386351016
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2067719833358771
press a kto ci dał prawo wypowiadania się w imieniu mieszkańców ?
Czy TEK rozmawiał z mieszkańcami którym chcą wyburzyć domu , na nawet całe osiedla? Kim są te osoby z TEku żeby decydować którędy kolej ma przebiegać? Jak radni chcą popierać takie apele to pierwsze domy mogą postawić jako swoje do wyborzenia. MY MIESZKANCY MOWIMY -NIE (!) POPIERANIU APALI DECYDUJACYCH O WYBURZENIU NASZYCH DOMÓW i MIEJSC PRACY!!!! NIC O NAS BEZ NAS.!!!
Tłoczek ma rację. Kolej niech budują fachowcy a nie "Entuzjaści". Ja też się nie biorę za budowę promów kosmicznych, choć to bardzo interesujący mnie temat, tylko śledzę nowinki. Tak samo amatorzy i entuzjaści kolei niech budują sobie makiety a nie kolej pasażerską.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
A dlaczego radni mają reagować na absurdalne pomysły dwóch panów z TEK? Czy oni mają jakieś obliczenia, dane ile może korzystać osób z tych pociągów? Posługiwanie się "powiatem" nie jest na miejscu bo z wielu miejsc powiatu wodzisławskiego już obecnie jest bliżej do dworców w Chałupkach, Rybniku czy Raciborzu, a szanse na powstanie CPK są niewielkie. Radni niech się lepiej zajmą poprawą powietrza w powiecie i lobbują za tym aby powstał wreszcie przystanek bliżej centrum Wodzisławia.
Takichammy radnych. Bezradnych.byyle kasa pasuejj
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Do Obserwator Tak wszyscy sobie gratulują radnych jak co tylko pytam kto ich wybrał i umieścił na listach ???
Potem cisza !!!
Powiatowi nic do tego..... Przez powiat poleci najważniejsza linia kolejowa w Polsce, a oni mają to gdzieś bo nikt ich nie zaprosił na spotkanie? Gratuluje takich radnych....