Wtorek, 5 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Sławomira, Zachariasza

RSS

ZUS rozpatrzył ponad 91 tys. wniosków z tarczy antykryzysowej

14.04.2020 11:54 | 0 komentarzy | d

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił specjalny system do automatycznej obsługi, który ułatwia weryfikację dokumentów.

ZUS rozpatrzył ponad 91 tys. wniosków z tarczy antykryzysowej
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

- Zdajemy sobie sprawę, że wielu przedsiębiorców czeka na jak najszybszą pomoc. Warto zwrócić uwagę, że mamy już doświadczenie w automatycznej obsłudze wniosków – tego typu system był wykorzystywany przy obniżeniu wieku emerytalnego. Wówczas część wniosków również została zweryfikowana przez system – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Tradycyjnie i elektronicznie

Część wniosków trafia do ZUS drogą tradycyjną – w postaci papierowej. Tutaj eksperci i pracownicy Zakładu także będą wykorzystywać automatyczny system.

1 kwietnia zaczęły obowiązywać przepisy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Przewidują one, że przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o zwolnienie ze składek, odroczenie terminu ich zapłaty, rozłożenie zaległości składkowej na raty oraz o świadczenie postojowe. W całym kraju złożono elektronicznie do ZUS już ponad pół miliona wniosków o pomoc z tarczy. Najwięcej, bo ponad 406 tys., dotyczy zwolnienia ze składek.

Zainteresowaniem cieszy się także świadczenie postojowe, w sprawie którego wnioski złożyło 85 tys. osób samozatrudnionych oraz 7 tys. zleceniobiorców. Około 6 tys. wniosków dotyczy ulg w opłacaniu składek (odroczenie lub układ ratalny).

Dodatkowo 165 tys. wniosków wpłynęło drogą tradycyjną, w postaci papierowej. Zostały nadesłane pocztą lub wrzucone do skrzynki w placówce ZUS. - Ważne, by klienci przed złożeniem wniosku w formie papierowej bardzo uważnie na niego spojrzeli. Niestety, wciąż zdarzają się dokumenty bez podpisu wnioskodawcy. W takim przypadku trzeba to wyjaśnić, co powoduje, że czas rozpatrzenia jest dłuższy. Dlatego zachęcamy do składania dokumentów za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE). To przyspiesza ich obsługę w ZUS – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Dodatkowe infolinie

ZUS uruchomił dodatkowe infolinie dla przedsiębiorców 22 290 87 02 oraz 22 290 87 03. Dostępny jest również numer tel. 22 290 87 01, pod którym można uzyskać informację dotyczącą świadczeń z tytułu kwarantanny lub izolacji oraz zasiłków opiekuńczych na czas opieki nad dzieckiem w związku z zamknięciem żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły.

źródło: ZUS, oprac. (d)



Ludzie:

Beata Kopczyńska

Beata Kopczyńska

Regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego