Masz sprawę do Wydziału Komunikacji i Transportu? Sprawdź jak możesz ją załatwić
Do naszej redakcji zadzwoniła mieszkanka powiatu z pytaniem, w jaki sposób jej syn ma przerejestrować kupiony niedawno samochód, skoro wydział komunikacji jest zamknięty dla petentów. - Przecież nowych tablic rejestracyjnych nie wyślą mu internetem. A zgodnie z przepisami auto trzeba przerejestrować w ciągu miesiąca od zakupu. Syn musi jeździć do pracy, a obawia się, że zostanie ukarany mandatem, jak nie przerejestruje auta – mówi nasza rozmówczyni.
POWIAT Z tym tematem zwróciliśmy się do Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl., w którego strukturach funkcjonuje Wydział Komunikacji i Transportu. Wojciech Raczkowski ze Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu przygotował obszerną odpowiedź, w której wyjaśnia jak wygląda ścieżka postępowania w sprawach dotyczących WKiT – nie tylko przerejestrowania pojazdu - w dobie epidemii koronawirusa.
- Pojazdy posiadające dopuszczenie do ruchu, czyli posiadające dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym, tablice rejestracyjne, ubezpieczenie OC (wcześniej zarejestrowane na terenie kraju) – w tym przypadku nie trzeba podejmować żadnych działań poza utrzymaniem ważności OC i przeglądu. Terminy na zgłoszenie zbycia/nabycia pojazdu lub jego zarejestrowanie – o ile nie można tego było uczynić w inny sposób (np. poprzez ePUAP lub Sekap lub pocztą tradycyjną) - zgodnie z opinią prawną Związku Powiatów Polskich z powodu działania siły wyższej ulegają zawieszeniu; zgodnie z projektem nowelizacji prawa związanego z COVID-19 termin ma zostać wydłużony do 180 dni (z obecnych 30).
- Pojazdy nowe zakupione w salonie – w celu ich zarejestrowania należy złożyć wniosek elektronicznie (ePUAP lub SEKAP) z użyciem profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego, jeśli nie ma takiej możliwości należy się skontaktować telefonicznie z WKT i porozumieć w sprawie przesłania skanów (czytelnych fotografii) dokumentów do rejestracji pojazdu; pracownik WKT zweryfikuje dokumenty i ustali telefonicznie lub mejlowo datę, kiedy mieszkaniec dostarczy komplet oryginalnych dokumentów papierowych, a jednocześnie podczas tej samej wizyty – odbierze tablice rejestracyjne i pozwolenie czasowe. Należy pamiętać jednocześnie, że w dniu rejestracji pojazdu niezbędne jest jego ubezpieczenie.
- Odbiór dowodu rejestracyjnego – nie ma konieczności odbioru dokumentów osobiście. W przypadku przygotowania dowodu przez urząd do wydania, pracownik starostwa skontaktuje się telefonicznie z właścicielem pojazdu i poprosi go o zgodę na wysłanie go pocztą. Jednak posiadanie dokumentu nie jest konieczne i można go odebrać w terminie późniejszym. Starostwo przypomina, że nie ma konieczności wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego, ważne jest, aby w Centralnej Ewidencji Pojazdów widniała informacja o zarejestrowaniu pojazdu.
- Jeżeli musi zostać dokonana wymiana dowodu rejestracyjnego, wydanie wtórnika, czasowe wycofanie z ruchu, zgłoszenie kupna lub sprzedaży pojazdu – należy skorzystać z systemu ePUAP lub SEKAP (wymagają profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego), jeśli nie ma takiej możliwości – należy wysłać wszystkie dokumenty pocztą na adres Starostwa Powiatowego w Wodzisławiu Śl. ul. Bogumińska 2 – wówczas dowód rejestracyjny zostanie wysłany za potwierdzeniem odbioru na adres domowy mieszkańca; warto w dokumentach przesłanych do Starostwa podać swój numer telefonu kontaktowego i adres mejlowy, gdyby były potrzebne jakieś wyjaśnienia, wniosek był niekompletny itp. - urząd skontaktuje się w wnioskodawcą. Wniosek o wydanie dowodu rejestracyjnego można pobrać ze strony Starostwa.
- Pojazdy sprowadzone z zagranicy – należy korzystać z oznaczeń wydanych przez kraj pochodzenia; ważne jest, żeby pojazd został ubezpieczony. Urząd rejestruje takie pojazdy tylko w wyjątkowych, indywidualnych przypadkach kiedy pojazd nie posiada oznaczeń i jest niezbędny dla funkcjonowania właściciela. Nie rejestruje się natomiast pojazdów na wniosek podmiotów gospodarczych sprowadzających pojazdy i prowadzących obrót nimi. Wynika to z faktu, że terminy na zarejestrowanie pojazdu (30 dni od sprowadzenia pojazdu), zgodnie z opinią prawną Związku Powiatów Polskich z powodu działania siły wyższej ulegają zawieszeniu; zgodnie z projektem nowelizacji prawa związanego z COVID-19 termin ma zostać wydłużony do 180 dni (z obecnych 30).
- Prawo jazdy – wniosek można złożyć za pośrednictwem ePUAP lub SEKAP, w pierwszej kolejności urząd wydaje wtórniki dokumentów (po zagubieniu) oraz załatwia sprawy kierowców zawodowych (kwalifikacja zawodowa). Sposób załatwienia sprawy należy uzgodnić wcześniej telefonicznie lub za pośrednictwem mejla.
- Wyjaśnienia też wymaga, że za niedotrzymanie terminu na zgłoszenie zbycia lub nabycia pojazdu lub jego zarejestrowanie (w przypadku sprowadzonych z obszaru UE) ewentualne kary może nakładać w trybie administracyjnym jedynie starosta. Tymczasem Leszek Bizoń już w jednym z wywiadów zapewnił, że jeżeli do dotrzymania terminu nie doszło z powodu sytuacji związanej z COVID-19 a mieszkaniec nie mógł skorzystać z innej możliwości kontaktu z urzędem, to postępowania w tej sprawie nie będą wszczynane i żadne kary nie zostaną nałożone.
- (art)
- Koronawirus - wszystko o pandemii 3456 wiadomości, 5528 komentarzy w dyskusji, 3121 zdjęć, 14 filmów