Wtorek, 16 lipca 2024

imieniny: Mariki, Benity, Dzierżysława

RSS

Kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju - to zapowiedzi CPK. Tylko kiedy?

04.02.2020 14:04 | 7 komentarzy | ska

Kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju wraz z budową struktur Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jastrzębie to dziś największe miasto w Polsce bez połączenia kolejowego. Pytanie, kiedy do tego dojdzie, bo na razie budowa CPK to sfera planów rządu. ZOBACZ W GALERII, JAK MA WYGLĄDAĆ CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY!

Kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju - to zapowiedzi CPK. Tylko kiedy?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Kolej wróci do Jastrzębia-Zdroju - to zapowiedzi CPK. Tylko kiedy?

Koszty budowy CPK to ok. 35 mld złotych. Ogromne środki to dla polskiego budżetu nie jedyny problem. Brakuje bowiem infrastruktury. Dlatego w planach jest również stworzenie linii kolejowych, które stanowiłyby łatwą komunikację wszystkich stron Polski z centralnie położonym portem i lotniskiem (samo lotnisko ma kosztować 19 mld. zł). Według wstępnych założeń (jesień ubiegłego roku) port miałby zostać otwarty w 2027 roku, a wcześniej miałyby zostać realizowane również inwestycje infrastrukturalne. Praktyka pokazuje jednak, że tak niedalekiego terminu trudno będzie dotrzymać. 

Jeśli już uda się stworzyć nowe linie, będzie to ogromny krok w szybkiej komunikacji. W województwie śląskim powstanie nowa linia nr 170 prowadząca z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach. Inwestycja ta przywróci połączenia kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, dziś największym polskim miastem bez dostępu do kolei oraz umożliwi szybką podróż pomiędzy Katowicami a Ostrawą. Cała trasa będzie liczyła sobie 34 km (z czego 29 po stronie Polski), a pociągi osiągną na niej prędkość między 160 a 250 kilometrów na godzinę. Według planów, pociągi z Jastrzębia-Zdroju będą odjeżdżać co godzinę.

Zaprezentowana przez spółkę CPK wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu zW arszawy: do Katowic – 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.), Bielska-Białej - 2 godz. 10 min. (dziś minimum 3 godz. 15 min.), a do Jastrzębia-Zdroju - 2 godz. 25 min. Dzięki inwestycjom CPK 96 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej pół godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Niezmiernie się cieszę, że Jastrzębie-Zdrój odzyska wreszcie połączenie kolejowe. To ogromnie ważne dla rozwoju naszego miasta – zarówno od strony gospodarki, jak i turystyki. Nasze wspólne starania przyniosły efekty – mówi prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman.

Niedawno temat jastrzębskiej kolei został poruszony w TVP.  - Myślę, że w najbluższych 5-6 latach jest możliwy powrót kolei do Jastrzębia – powiedział w programie „Głos Regionów” wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju Roman Foksowicz. - W 2016 roku wykonaliśmy projekt ze środków transgranicznych dot. odtworzenia linii kolejowej, analiza finansowa i analiza techniczna. Jest to możliwe. Wykazano, że to może być ok. 80 mln, ale dziś wiemy, że to będzie dużo większa kwota – dodał. 

- Sięgnęliśmy do historii naszego miasta. Podstawą sukcesu świetnego kurortu były wody solankowe i połączenie z Katowicami i Warszawą. W kadencji 2010-2014 zaczęliśmy budować strategię rozwoju miasta. Byłem wówczas przewodniczącym Rady Miasta i zaprosiłem przewodniczących wszystkich klubów. W takim gronie pracowaliśmy i wypracowaliśmy strategię 5 pól strategicznych, w tym połączenie kolejowe do Katowic, wiedząc, że ono jest potrzebne. Autostrada może być płatna, Wiślanka się zatka, a nam chodzi o dojazd do centralnego miasta regionu, stolicy województwa w czasie do 1 godziny – wspominał na antenie TVP3 radny Tadeusz Sławik.

A jakie jest Wasze zdanie? Czy przywrócenie linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju jest realne? Piszcie w komentarzach!