Czwartek, 28 listopada 2024

imieniny: Zdzisława, Lesława, Gościerada

RSS

Ekologia i ćwiczenie pamięci w rybnickiej bibliotece

30.01.2020 12:28 | 0 komentarzy | kama

Podczas tegorocznych ferii w bibliotece dzieci miały szansę poszerzyć ekologiczną wiedzę na temat naszej planety, a młodzież – poćwiczyć pamięć.

Ekologia i ćwiczenie pamięci w rybnickiej bibliotece
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

„Środowisko ponad wszystko” – pod takim hasłem bibliotekarki z Oddziału dla Dzieci i Młodzieży zorganizowały ekologiczne zajęcia dla dzieci w wieku 7-11 lat. W ferie odbyły się zajęcia literackie pod nazwą „Dzień cukierka bez papierka”. Czytano fragmenty książki K. Sowuli „Dzień cukierka bez papierka, czyli EkoZosia sprząta świat”. Następnie dzieci rozwiązywały ekologiczne krzyżówki, rebusy i labirynty. Dla uczestników przygotowano także zajęcia plastyczne pt. „Eko” – Picturebooki – trenujemy wyobraźnię” na podstawie książki Iwony Chmielewskiej „Cztery zwykłe miski”. Co ciekawe, książka ta została wykonana z papierów i nikomu niepotrzebnych książek, czyli makulatury. Była ona inspiracją do stworzenia pracy plastycznej przy użyciu czterech wyciętych z szarego papieru misek. W drugiej części zajęć dzieci wykonywały ekologiczną torbę na prezenty dla babci i dziadka z okazji ich święta.

Podczas zajęć „Prosta i przyjemna ochrona środowiska” dzieci mogły zobaczyć wiele ciekawych prezentacji multimedialnych, nauczyć się jak skutecznie segregować śmieci, a także dowiedzieć się, jak długo trwa rozkład poszczególnych odpadów. Podczas ferii, mimo braku śniegu, w bibliotece nie zapomniano o zajęciach ruchowych – „Gramy w zielone!”, podczas których przeprowadzono integracyjne gry i zabawy rozwijające wyobraźnię. Łącznie w zajęciach wzięło udział ok. 25 dzieci.

Z kolei dla młodzieży przygotowano warsztaty z mnemotechnik pod nazwą „Elektrownia Pamięci”. Propozycja była skierowana do uczniów w wieku 15 – 18. W trakcie czterech spotkań 13 uczestników przeprowadzono przez tematy związane z funkcjonowaniem pamięci oraz wpływem kreatywnego myślenia na skuteczność zapamiętywania. Młodzież poznała techniki pamięciowe: zakładkową, Główny System Pamięciowy oraz mapy myśli – tradycyjne i wirtualne. Każdy uczestnik miał okazję stworzyć własny system pamięciowy, który z powodzeniem wykorzysta zarówno podczas nauki, jak i w życiu codziennym. – Istotą mnemotechnik jest aktywizowanie obu półkul mózgowych. Podczas nauki głównie korzystamy z lewej. Pobudzanie w tym samym czasie prawej daje nieocenioną efektywność w procesie przyswajania informacji. Dlatego też prowadzące sporo mówiły o wyobraźni, trenowały kreatywność, która stanowi clou mnemotechnik – mówi Monika Chylińska – Mijała, prowadząca warsztaty.

– Entuzjazm uczestników oraz ich dobre opinie motywują nas do tego, by cykl powtórzyć. Warsztatami zainteresowani byli także nasi dorośli Czytelnicy. Być może odpowiemy na tę potrzebę i już wkrótce zorganizujemy edycję dla dorosłych – zapowiada Dorota Krzyczmonik, prowadząca zajęcia.

Jak widać, ferie mogą stanowić dobrą alternatywę dla nudy i lenistwa, a przy okazji wiele pożytecznego nauczyć – takie było założenie, tworząc program ferii. Sądząc po zadowoleniu uczestników, udało się to zrobić.

/Materiały prasowe/