środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Co chcielibyśmy dostać na prezent? Byle nie skarpetki, ale coś użytecznego

23.12.2019 08:51 | 12 komentarzy | d

Polacy na zakup świątecznych prezentów w 2019 r. planują przeznaczyć max. 400 zł. Za idealny prezent uważają coś praktycznego i trafiającego w gust, ale nie życzą sobie dostać pod choinkę skarpetek - wynika z badania SW Research na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent.

Co chcielibyśmy dostać na prezent? Byle nie skarpetki, ale coś użytecznego
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Prezenty kupuje zdecydowane większość Polaków - jedynie ok. 1,5% deklaruje inaczej. Nadal więcej Polaków wybierze się raczej na zakupy w galerii handlowej (54%) niż w sklepie on-line. Na prezenty najwięcej Polaków (30%) wyda od 200 do 400 zł, a co piąty z nas przeznaczy na ten cel od 100 do 200 zł. Taki sam odsetek planuje zakup w granicach od 400 do 600 złotych. Co dziesiąta osoba planuje prezenty powyżej 600 zł.

Kiedy i gdzie?

Niezmienną popularnością cieszą się galerie handlowe, gdzie zakup prezentów świątecznych deklaruje około 53% respondentów. Rosnący trend zakupów internetowych przekłada się również na prezenty świąteczne, bowiem zakupy on-line deklaruje 49% pytanych. Co trzecia osoba wybiera aukcje internetowe, podobnie jak zakupy w supermarketach.

Jak pokazują badania, coraz więcej Polaków chce uniknąć zakupów na ostatnią chwilę, bowiem blisko 50% ankietowanych deklaruje zakupy aż miesiąc wcześniej (47,1%), kolejną dużą grupę osób stanowią ci, którzy prezenty kupią 2 tygodnie wcześniej (47,9%). Jedynie około 5% osób deklaruje zakupy w Wigilię lub dzień przed. Oznacza to, że najczęściej prezenty dla najbliższych chcemy kupić wcześniej, aby nie denerwować się zakupami na ostatnią chwilę.

Warto zauważyć, że zwyczaje zakupowe w kraju zmieniają się. Coraz częściej pragniemy mieć więcej czasu i nie stresować się zakupami na ostatnią chwilę. Stąd duża popularność galerii (w jednym miejscu kupimy prezenty dla wielu osób, niezależnie od ich zainteresowań) i zakupów on-line (zrobimy je, nie wychodząc z domu). Coraz rzadziej kupujemy prezenty w supermarketach, które kojarzą się nam z kolejkami i nerwową atmosferą, z kolei coraz częściej prezenty mamy odhaczone już miesiąc wcześniej.

Prezenty idealne i nieidealne

Niezmiennie najwięcej osób deklaruje, że najlepszym i uniwersalnym prezentem jest gotówka (22%) lub dobra książka bądź kosmetyki (13%), przy założeniu, że trafią one w zainteresowania osoby obdarowanej. Co dziesiąty Polak chciałby zostać obdarowany bonem lub voucherem podarunkowym. Ogromny wzrost w tej kategorii notują kupony do salonów kosmetycznych, bowiem taki prezent chciałoby otrzymać aż 55% pytanych. Dla porównania w zeszłym roku było to zaledwie 38% ankietowanych.

41% osób uważa, że idealny prezent to ten, który jest praktyczny, przydatny i funkcjonalny, blisko 38% ankietowanych stawia na prezent trafiający w gusta i zainteresowania osoby obdarowanej, zaś co piąta osoba uważa, że prezent ma budzić emocje i pozwalać na przeżycie czegoś niesamowitego!

Mianem najbardziej niechcianego prezentu rokrocznie, zostawiając konkurencję daleko w tyle, cieszą się skarpetki. Niechęć do takiego prezentu deklaruje 12% badanych, drugie miejsce w tej kategorii zajmują akcesoria i ubrania (9%), co ciekawe, aż 39% pytanych osób nie umie wskazać najgorszego prezentu, jaki dostali. Najczęściej po prostu go nie pamiętają, gdyż pamięta się raczej prezenty wyjątkowe. Ciekawe odpowiedzi padają również po pytaniu o najdziwniejszy bądź najśmieszniejszy prezent, który dostaliśmy. Tradycyjnym żartem w tej kategorii jest oczywiście rózga, ale ankietowani odpowiadali również, że otrzymali m.in.: breloczek do kluczy, kolejne kubki, za małą klatkę dla chomika czy kosz na śmieci. Jeden z ankietowanych oznajmił, iż otrzymał łyżwy... 2 miesiące po otwartym złamaniu nogi. Ciężko powiedzieć czy owe prezenty były nietrafione przypadkiem, czy celowo i miały być formą żartu.

W kategorii prezentów idealnych i tych mniej idealnych nasze oczekiwania również ulegają zmianie. Coraz częściej pragniemy bowiem dostać prezent na jakieś przeżycie, coś, co zapadnie nam w pamięć. Co dziesiąty z ankietowanych rozważyłby skok ze spadochronem lub przejażdżkę luksusowym autem. Spory odsetek badanych cieszyłby się również z romantycznej kolacji bądź kursu sushi, co tylko pokazuje, że prezenty w formie przeżyć coraz częściej są pożądane i wypychają ze świadomości Polaków prezenty materialne.


O badaniu

Badanie zostało zrealizowane w dniach 29-31 października 2019 przez agencję SW Research. Wyniki opracowano na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej próby 1008 Polaków w wieku powyżej 18 lat. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem ankiety internetowej metodą CAWI.