Nowe technologie w I LO czyli południowcy w Wodzisławiu
Od 7 do 11 października w I Liceum Ogólnokształcącym im. 14 Pułku Powstańców Śl. odbywała się krótkoterminowa wymiana grup uczniów w ramach projektu Erasmus+ LORESU (Let’s Study Local and Regional Subjects at School). W Wodzisławiu Śl. gościli uczniowie i nauczyciele z Portugalii, Hiszpanii, Chorwacji i Włoch. Spotkanie poświęcone było m.in. zastosowaniu narzędzi TIK w nauczaniu historii i kultury. Uczestnicy poznawali też historię, geografię i kulturę Śląska.
Mobilność rozpoczęła się 7 października uroczystym powitaniem przez dyrekcję szkoły. W tym samym dniu odbyły się warsztaty poświęcone nowoczesnym technologiom w nauczaniu historii. Uczestnicy zapoznali się z programami: Biteable (narzędzie do tworzenia animowanych prezentacji multimedialnych) oraz Makebeliefscomix (narzędzie do tworzenia komiksów). Następnie uczestnicy spotkania wzięli udział w lekcji historii poświęconej integracji europejskiej. Zajęcia prowadził nauczyciel historii z Portugalii przy współudziale uczniów z krajów partnerskich. Taka formuła lekcji pozwoliła ukazać kwestię integracji europejskiej z różnych perspektyw. Następnie uczniowie wraz z nauczycielami wybrali się na spacer krajoznawczy, podziwiając zabytkowe zakątki Wodzisławia Śląskiego wraz z aplikacją Actionbound. Zwieńczeniem dnia były zajęcia taneczne, prowadzone przez instruktorkę Zespołu Pieśni i Tańca Vladislavia, p. Dominikę Brzozę-Piprek.
Mocnym akcentem drugiego dnia wymiany był międzynarodowy festiwal filmowy, w trakcie którego zespoły poszczególnych krajów prezentowały swoje 15-minutowe dzieła. Filmy poświęcone były tematyce lokalnej i kulturowej. Polska grupa zaprezentowała film poświęcony przeniesieniu wsi Nieboczowy, w którym wykorzystano m.in. wywiady z wójtem gminy Lubomia, p. Czesławem Burkiem, sołtys Nieboczów, p. Barbarą Mazurek oraz prezes Koła Gospodyń Wiejskich, p. Eugenią Cuber. Tego też dnia uczestnicy wymiany poznawali kulinarny aspekt kultury śląskiej, uczestnicząc w warsztatach prowadzonych przez znanego kucharza i nauczyciela Zespołu Szkół Ekonomicznych, p. Remigiusza Rączkę.
Kolejne dni upłynęły pod znakiem wyjazdów edukacyjnych, dzięki którym uczestnicy pogłębiali swą wiedzę o historii i kulturze Polski. Trzeciego dnia miał miejsce wyjazd do Oświęcimia, gdzie uczniowie z opiekunami zwiedzili były niemiecki obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau. Następnie uczestnicy udali się do Krakowa, by podziwiać skarby kultury narodowej.
Czwarty dzień upłynął pod znakiem dziedzictwa kulturowego Górnego Śląska. Młodzież miała okazję zwiedzić Muzeum Śląskie w Katowicach, osiedle górnicze Nikiszowiec, nowoczesne centrum Katowic oraz zabytkową kopalnię Guido w Zabrzu.
Ostatni dzień mobilności poświęcony został w szczególności przekraczaniu granic i przenikaniu się kultur (w myśl hasła przewodniego wymiany: „Crossing borders, crossing cultures”). Tego dnia uczestnicy udali się do Cieszyna, gdzie wzięli udział w warsztatach plastyczno-historycznych prowadzonych przez pracownika samorządowej instytucji kultury – Zamku Cieszyn, p. Małgorzatę Jaremę. Po zgłębieniu fascynującej historii pogranicza grupa udała się do Bielska-Białej, by doświadczyć piękna przyrody w otoczeniu beskidzkich szczytów.
Wymiana była bardzo cennym doświadczeniem, dzięki któremu uczniowie i nauczyciele z pięciu europejskich krajów wymienili się refleksjami na temat nauczania tematów lokalnych i regionalnych oraz podzielili się swoją unikalną perspektywą, w jakiej postrzegają integrację europejską.