Pociągi przejadą przez Kędzierzyn-Koźle z prędkością o 50 km/h większą niż dotychczas
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn-Koźle – Stare Koźle. Efektem prac będą szybsze przejazdy pociągów i większe bezpieczeństwo.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują przebudować odcinek Kędzierzyn-Koźle – Stare Koźle w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn-Koźle – Chałupki (Granica Państwa).
Efektem przebudowy będzie podniesienie prędkości do 100 km/h (obecnie 50 km/h), poprawa bezpieczeństwa i przepustowości linii przez zastosowanie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zadanie obejmuje wymianę 4 km toru oraz remont 7 obiektów inżynieryjnych (4 wiadukty i 3 przepusty). Przebudowany będzie również przejazd w stacji Bierawa oraz zostanie częściowo wymieniona sieć trakcyjna na odcinku Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle. Planowany termin zakończenia tych prac – listopad 2019 r. Szacunkowy koszt robót to ok. 27 mln zł.
Inwestycja jest kolejnym etapem prac na linii Kędzierzyn-Koźle – Chałupki, na którą PLK przeznaczyły łącznie 296 mln zł.
Intensywne prace trwają na odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Wykonawca wymienił już 10 km torów. Kontynuowany jest remont 17 obiektów inżynieryjnych. Większy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej będzie także na 15 przejazdach kolejowo-drogowych.
Przebudowywane są stacje Nędza i Kuźnia Raciborska oraz przystanki Dziergowice i Tworków. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 8 odnowionych peronów z i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. W czerwcu br. zostały zakończone prace związane z remontem peronu 2 na przystanku osobowym Dziergowice oraz peronu 1 w Tworkowie. Perony zostały podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów oraz dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się oraz wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, nowe oświetlenie i oznakowanie.
W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie łącznie ok. 35 km linii kolejowej oraz 28 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa mosty 2 mosty - na rzece Psina o długości 91 m i na rzece Bierawka o długości 37 m.
Szacunkowy koszt rewitalizacji linii nr 151 na odcinkach Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice to ponad 70 mln zł. Zadanie to jest finansowane ze środków budżetowych. Zakończenie prac planowane jest w IV kwartale 2018 r.
źródło: PKP PLK, oprac. ż, fot. Silesia Transport Info