Wtorek, 5 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Sławomira, Zachariasza

RSS

Komunikacja autobusowa w Raciborzu. Nowe trasy gotowe, pora na rozkład jazdy

20.12.2017 10:15 | 0 komentarzy | żet

Prezes Przedsiębiorstwa Komunalnego Stanisław Mucha zaprezentował w magistracie nowe trasy, po których od 1 lutego 2018 roku mają kursować autobusy komunikacji miejskiej w Raciborzu.

Komunikacja autobusowa w Raciborzu. Nowe trasy gotowe, pora na rozkład jazdy
19 grudnia Stanisław Mucha zaprezentował w magistracie przebieg nowych tras komunikacji miejskiej. W spotkaniu wzięła udział garstka raciborzan.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Nowy system komunikacji miejskiej w Raciborzu zakłada kursowanie czterech linii autobusowych po centrum (A, B1, B2, C) oraz linii z dzielnic miasta (1-8) do centrum, czyli głównych przystanków przy dworcu/Batorego oraz Placu Konstytucji Trzeciego Maja. Kluczowa dla funkcjonowania całego systemu ma być linia C, która będzie łączyć największe zakłady pracy w Raciborzu (Henkel, Rafako, ZWiK, SGL Carbon/Rameta). Cały rozkład jazdy zostanie ułożony tak, aby mieszkańcy wszystkich dzielnic mogli dojechać do pracy w tych zakładach na godzinę 6 lub 7.

Przymusowa przesiadka

Wszystkie autobusy będą krążyć po pętlach. Przejazd jednej pętli będzie zajmować około 30 minut (nieco dłużej w przypadku Markowic oraz Miedoni). Autobusy z dzielnic będą dojeżdżać do przystanków w centrum miasta (dworzec/Batorego lub Plac Konstytucji Trzeciego Maja), gdzie podróżni będą przesiadać się do autobusów krążących po centrum.

Prezes PK w Raciborzu Stanisław Mucha przyznaje, że wadą całego systemu będzie konieczność przesiadki, ale całość ma działać sprawniej niż do tej pory. - Cała sztuka polega na tym, żeby tak ułożyć rozkład jazdy, aby przesiadka była płynna... Żeby czas oczekiwania nie przekroczył pięciu minut. Ze wstępnych symulacji wynika, że to jest możliwe - twierdzi S. Mucha.

Kierowcy nie będą się nudzić

System ma też zwiększyć efektywność czasu pracy kierowców. Obecnie wynosi on około 67%. Na pozostałe 33%, gdy kierowcy nie jeżdżą, składają się zarówno dwie półgodzinne przerwy od pracy jak i przymusowe, wymuszone rozkładem jazdy postoje na pętlach. W nowym systemie efektywność czasu pracy kierowców ma wzrosnąć do 87,5%.

Ponadto kierowcy przysługującą im przerwę będą spędzać w miejscach przystosowanych do tego (z zapleczem sanitarno-socjalnym).

Bilety godzinne i podgląd on-line

Wymuszenie konieczności przesiadek przy dojeździe do pracy/szkoły pociągnie za sobą wydłużenie ważności zwykłego biletu do godziny. Bilet skasowany przez podróżnego wsiadającego do autobusu np. W Markowicach, zachowa ważność po przesiadce do autobusu w centrum.

Prezes Stanisław Mucha przyznaje, że nowy system będzie wymagał zaprzestania myślenia o komunikacji w dotychczasowych kategoriach. Rozeznaniu się w nim mają służyć czytelne tablice informacyjne zamontowane w autobusach i na przystankach. Ponadto podróżni będą mieli dostęp on-line do informacji o aktualnym położeniu autobusów oraz przewidywanej godzinie przyjazdu na dany przystanek.

W załączniku publikujemy prezentację z nowymi trasami linii autobusowych oraz przykładowym rozkładem jazdy (uwaga: rzeczywisty rozkład jazdy zostanie przygotowany do połowy stycznia).

Pobierz Prezentacja sieci komunikacyjnej PK 19.12.2017.pdf