Sobota, 28 grudnia 2024

imieniny: Teofili, Godzisława, Antoniego

RSS

Drama na szkoleniu nauczycieli w Turcji

11.10.2017 12:07 | 2 komentarze | kama

Kolejny już raz rybniccy nauczyciele byłego Gimnazjum 7, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 36 im. Czesława Miłosza mieli okazję uczestniczyć w międzynarodowym szkoleniu zawodowym, tym razem w Turcji.

Drama na szkoleniu nauczycieli w Turcji
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Szkoła realizuje po raz czwarty projekt unijny, jednak tym razem celem projektu ERASMUS + PO WER jest podniesienie kompetencji zawodowych kadry edukacyjnej. Koordynatorem tego projektu, podobnie jak poprzednich jest nauczycielka języka francuskiego Marzena Kuś.

Szkoła Podstawowa nr 36 posiada klasy integracyjne z młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie i fizycznie. W tych klasach realizuje się program dostosowany do specyficznych potrzeb tych uczniów. Taka specyfika wymaga dużego zaangażowania i nakładu pracy ze strony nauczycieli. W tym celu realizowany jest projekt, w którym oprócz doskonalenia kompetencji metodyczno-dydaktycznych kadry pedagogicznej kładzie się nacisk na podniesienie jej kompetencji w zakresie znajomości języków obcych. Z tego powodu w tym roku powstały klasy dwujęzyczne, ponieważ szkoła stawia sobie za cel zmotywowanie młodzieży do nauki, w tym także języków obcych w ramach projektu pedagodzy uczestniczyli już w szkoleniach językowo-metodycznych na Malcie i we Francji.

Tym razem reprezentanci grona pedagogicznego, wraz z dyrektorem szkoły, Krzysztofem Zaikiem skorzystali z treningu metodyczno-dydaktycznego CREATIVE DRAMA w tureckiej Antalyi, gdzie ćwiczyli techniki pracy wykorzystywane podczas pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W szkoleniu, trwającym 5 dni, prowadzonym w języku angielskim brali także udział nauczyciele z innych krajów, dzięki czemu zajęcia miały wymiar międzynarodowy.

Szkolenie miało charakter warsztatowy. Sprawiło to, że każdy z uczestników zmuszony był do aktywnego udziału oraz komunikowania się z innymi uczestnikami treningu. Nauczyciele zgodnie podsumowali warsztaty jako bardzo owocne. „Strona turecka stanęła na wysokości zadania, organizatorzy zadbali o najdrobniejsze szczegóły. Było to jedno z najbardziej profesjonalnych szkoleń, w których miałam okazję uczestniczyć. Polecam wszystkim centrum Utopia Education and Art Organization . Dzięki doborowi metod, doświadczeniu trenerów oraz nakierowaniu się na potrzeby odbiorców szkolenia organizatorzy stają się w pełni wiarygodni. ” - stwierdza Marzena Kuś, która wiele razy uczestniczyła w szkoleniach zagranicznych.

„Prowadzący szkolenie z dużą starannością przygotowali się do jego prowadzenia, posiadali ogromną wiedzę, zarówno teoretyczną jak i przede wszystkim praktyczną”- streszcza Agnieszka Zaik. Dodaje, że poznała wiele ciekawych metod pracy, które na pewno wykorzysta na swoich lekcjach. Żaneta Rarot-Szweda szczególnie podkreśla zalety treningu: „Drama, której warsztat miałam okazję poznać, to doskonały sposób na uzewnętrznianie uczuć, myśli i wewnętrznych potrzeb. Słowo mówione, które jest często niewystarczające aby przekazać myśli w dramie zostaje zastąpione przez mowę ciała, wymowne gesty, ekspresję ruchu, która dodatkowo wzmocniona muzyką pozwala na pełne zobrazowanie potrzeb dziecka. Szereg ćwiczeń, które poznałam na szkoleniu, w których słowo zostaje wyparte przez ruch, dźwięk, naśladownictwo gestów pozwala małym dzieciom oraz dzieciom ze specjalnymi potrzebami aktywnie uczestniczyć w zadaniu. Dzięki takim metodom dzieci otwierają się, czują się częścią zespołu, integrują się z grupą. Odgrywanie ról, performance to doskonałe metody w pracy z młodzieżą. Na zajęciach artystycznych młodzież małymi kroczkami buduje przedstawienie oparte na własnych przeżyciach, doświadczeniach. To doskonały sposób na zintegrowanie grupy, na ekspresję własnych uczuć bez użycia słowa.” Dodaje, że było to jedno z najlepszych i najbardziej rozwijających warsztat pracy szkoleń, w jakim uczestniczyła.

Nauczycielka języka angielskiego, Ewa Kula-Fizia dorzuca, że nauczyciel często myśli, iż pewnych rzeczy po prostu mu nie wypada. Forma szkolenia pokazuje, że odgrywanie różnych ról w trakcie zajęć jest nie tylko doskonałą formą zabawy z uczniami, ale również sposobem na naukę języków obcych. Także na inne walory szkolenia zwracają uwagę pedagodzy. Ważny jest też aspekt kulturowy, poznanie kraju, w którym się przebywa, jego dziedzictwa kulturowego. O to także zadbali organizatorzy organizując wycieczkę po atrakcjach regionu tureckiej Riwiery. „Wyjazd uważam za bardzo udany.  Rozwinęłam swoje umiejętności językowe - język angielski.  Zawarłam nowe znajomości a przede wszystkim spędziłam miło i efektywnie czas na prowadzonych tam zajęciach, które każdego uczestnika pochłaniały bez reszty.”-sprawę zdaje wuefistka, Ewa Hoła. Dodaje także :” Gdybym miała możliwość ponownego wyjazdu nie wahałabym się ani przez chwilę. Było to wspaniałe doświadczenie, które z miłą chęcią bym powtórzyła i które mogę serdecznie polecić innym nauczycielom. Spotkałam się z bardzo dużą życzliwością ludzi tam mieszkających jak i trenerów. Myślę, że przyjaźnie tam zawarte będą trwały bardzo długo. Ponadto Erasmusa warto polecić każdemu. Po prostu jest to niezwykła przygoda, którą warto przeżyć.”

Jak widać, uczyć można się przez całe życie. Czy warto? Po przeczytaniu powyższych wypowiedzi chyba nie ma żadnych wątpliwości. Oczywiście, że warto. Wiadomym jest ,że stanie w miejscu to już cofanie się. Nie pozostaje nic innego, jak zachęcić innych do tego typu działań. To recepta na rutynę, nudę, wypalenie zawodowe oraz doskonały sposób na zdobycie motywacji do pracy oraz samorozwoju, nie tylko tego zawodowego. Trzeba tylko chcieć…

/Materały prasowe/