Miasto konsultuje projekt. Ma kosztować 14,5 mln zł
Trwa konsultacja projektu: poprawa infrastruktury transportowej.
Miasto Rybnik będzie starać się o dofinansowanie projektu obejmującego poprawę jakości infrastruktury istniejących centrów przesiadkowych oraz infrastruktury dedykowanej ruchowi rowerowemu i zaprasza do konsultacji projektu i składania ewentualnych uwag. Dofinansowanie ma pochodzić ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – poddziałanie 4.5.2 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT”.
Projekt zakłada realizację siedmiu zadań. Trzy z nich dotyczą rozbudowy istniejących centrów przesiadkowych w celu dostosowania ich do obsługi ruchu rowerowego (m.in. parkingi Bike&Ride) oraz ułatwienia przesiadania się z samochodu na transport publiczny (parkingi Park&Ride, strefy Kiss&Ride). Pozostałe cztery zadania dotyczą rozwoju infrastruktury dedykowanej rowerom.
Powstała infrastruktura ma pełnić funkcję komunikacyjną umożliwiającą zarówno dojazd do rozbudowanych centrów przesiadkowych i przesiadanie się tam na komunikację zbiorową, jak również korzystanie z niej w codziennych dojazdach np. na trasie dom – praca – dom.
Przy projektowaniu infrastruktury rowerowej korzystano z opracowanych w 2016 r. „Standardów projektowych i wykonawczych systemu rowerowego w Rybniku”. Uwagi odnośnie projektu można składać na adres: gospodarka@um.rybnik.pl do dnia 25 września 2017 r.
W sumie projekt obejmuje rozbudowę 3 centrów przesiadkowych oraz 18 505,78 m infrastruktury rowerowej (w tym budowa: 6 286,99 m, przebudowa: 1691 m, wyznaczenie: 10 527,79 m). Wartość projektu: 14 498 738,86 zł. Wartość dofinansowania: 9 852 782,99 zł. Wkład budżetu miasta: 4 645 955.87 zł. Szczegóły można znaleźć TUTAJ.
Podstawowe założenia projektowe:
Centrum przesiadkowe Paruszowiec – w ramach zadania zaplanowano budowę stanowisk postojowych dla rowerów pod zadaszeniem w postaci wiaty, budowę miejsc postojowych dla aut osobowych w ramach parkingu P&R.
Centrum przesiadkowe Dworzec Komunikacji Miejskiej – w ramach zadania zaplanowano budowę miejsc obsługi rowerzystów w 2 strefach (stojaki na rowery, szafki rowerowe, wiaty rowerowe, ławki, kosze) wraz z systemem monitoringu oraz wykonanie parkingu P&R wraz z systemem parkingowym. Parking P&R zostanie oddzielony od dworca pasem zieleni.
Centrum przesiadkowe dworzec kolejowy Rybnik (dworzec główny) - w ramach zadania na istniejącym naprzeciwko dworca skwerze wykonane zostanie miejsce obsługi rowerzystów (stojaki na rowery, szafki rowerowe, wiaty rowerowe, ławki, kosze). Cały teren zostanie utwardzony kostką z wydzieleniem rabat kwiatowych i trawników. Wybudowane zostaną również siedziska w postaci podestów z drewna egzotycznego.
Centrum Rybnika – w ramach zadania planuje się wyznaczenie poprzez zmianę organizacji ruchu dedykowanych rowerom ciągów komunikacyjnych o długości 10 249 m.
Odcinek Rudzka-Wierzbowa - w ramach zadania zostanie wybudowany ciąg pieszo- rowerowy o długości 1381,6 m.
Ul. Raciborska – w ramach zadania na długości 4 404,3 m powstanie infrastruktura rowerowa w postaci dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz wyznaczonych przejazdów przez jezdnie.
Ul. Żorska - w ramach zadania na długości 2 470,88 m powstanie infrastruktura rowerowa w postaci dróg rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz wyznaczonych przejazdów przez jezdnie.