Przedszkolaki uczą się języka migowego
Z inicjatywy nauczycielek - Agnieszki Macionczyk i Katarzyny Kolorz powstał projekt edukacyjno - wychowawczy pt."Mówiące paluszki- zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym".
Projekt realizowany jest w Przedszkolu z Oddz. Integracyjnymi nr 17 im. J. Brzechwy w Rybniku w grupie 4-5 -latków o nazwie "Biedronki". Podczas zajęć dzieci uczą się podstawowych znaków , alfabetu palcowego, liczebników porządkowych i zwrotów języka migowego. Dzieci maja okazję doświadczyć radości z uczestniczenia w ciekawym przedsięwzięciu, które pozwala odnieść sukces wszystkim, na miarę własnych możliwości oraz rozwinąć wrażliwość na drugiego człowieka i zrozumieć fakt istnienia odmiennego sposobu mówienia i porozumiewania się.
Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają interesować się otaczajacym je światem, ludźmi, nawiązywać relacje społeczne z rówieśnikami. Zadają mnóstwo pytań, zwłaszcza, gdy widzą inność. Tak naprawdę to od nas, dorosłych i naszych odpowiedzi na ich ciekawe, ale i trudne pytania, zależy czy będą one tolerancyjne, czy będą akceptowały tych, którzy różnią się w pewnym stopniu od nich samych.
Głównym założeniem projektu jest promowanie wśród dzieci nauki języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez ich kontakt z elementarnymi znakami z zakresu daktylografii i ideografii.
Nauka języka migowego pozwala dziecku na przyjemne ćwiczenie liter, głosek, słów w ciekawy sposób. Dla dziecka jest zabawą, w której nie musi umieć czytać, aby „przeczytać”, motywuje do samodzielnego wymyślania, pisania i czytania w głowie. Nauka znaków daktylograficznych (alfabet migowy) sprzyja w zapamiętywaniu znaków graficznych liter, ponieważ często swoim wyglądem znak przypomina faktyczną literę.
Ważnym elementem jest wskazanie dzieciom nowego, alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi przy jednoczesnym uwrażliwianiu ich na drugiego człowieka. Ucząc dziecko od najmłodszych lat szacunku, tolerancji i godnego traktowania ludzi różniących się od nas samych, a poprzez naukę języka migowego umożliwienie mu sposobu kontaktowania się z osobami z wadą słuchu, powoduje rozwój umiejętności społecznych dziecka, poszerza jego pogląd na świat i sposób jego rozumienia.
foto. materiały prasowe