Szynobus między Rybnikiem i Wodzisławiem - wiemy już, kiedy ruszy
Już wiadomo, kiedy urzeczywistni się projekt szynobusu, czyli zapowiadane od jakiegoś czasu krótkie połączenia kolejowe między Rybnikiem a Wodzisławiem. Stanie się to 10 czerwca 2018 roku. Pociągi mają kursować co godzinę. W godzinach szczytu - jeszcze częściej.
Wodzisław Śl. i Rybnik już od jakiegoś czasu planują uruchomienie połączeń szynobusowych z wykorzystaniem taboru Kolei Śląskich. Szynobusy mają być szybką alternatywa dla samochodów czy autobusów, jeśli chodzi o przemieszczanie się z jednego miasta do drugiego.
Wstępna koncepcja funkcjonowania szynobusów jest już przygotowana. - Nie wszystkie szczegóły możemy już zdradzić, ponieważ jesteśmy w trakcie negocjacji - mówi prezydent Wodzisławia, Mieczysław Kieca. Ustalenia prowadzone są na linii: Rybnik, Wodzisław, Urząd Marszałkowski i Koleje Śląskie. - Jesteśmy zdeterminowani, aby to dzieło ukończyć. Myślę, że Rybnik i Wodzisław dadzą dobry przykład, jak przestawia się komunikację na wyższy poziom - dodaje prezydent Rybnika, Piotr Kuczera.
Kluczową kwestią dla uruchomienia projektu będzie nowy tabor. - Nie możemy mówić o szynobusie bez nowoczesnego taboru - podkreśla prezydent Kieca.
Już wiadomo, że na potrzeby połączeń kolejowych między miastami zostaną przekazane dwa rodzaje taboru. Pierwszy to pociągi Elf 2. - Nowoczesne, z bardzo dobrym wyposażeniem. Będzie to rodzaj miejskiego tramwaju - zachwala Mieczysław Kieca. Na tory wyjadą także pociągi Impuls.
Terminy
Cały projekt związany z szynobusem ma ruszyć 10 czerwca 2018 roku, czyli w dzień korekty rocznego rozkładu jazdy w PKP PLK. Dlaczego akurat wtedy? Ze względu na to, że wcześniej nie uda się pozyskać nowego taboru kolejowego.
Włodarze podkreślają jednak, że połączenia kolejowych między Rybnikiem a Wodzisławiem mają poprawić się wcześniej - już 10 grudnia 2017 r. Wtedy to zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy 2017/2018.
Częstotliwość
Jeśli chodzi o krótkie kursy relacji Wodzisław Śl. - Rybnika, to do osiągnięcia są dwa cele. Po pierwsze - pociąg co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze i przez cały dzień w dni wolne. Po drugie - przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze.
Pokonanie trasy w jedną stronę zabierze 16-17 minut, co zdaniem władz Wodzisławia i Rybnika jest zdecydowanie szybszą opcją, niż przejazd ulicami, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Znane są też wstępne ustalenia warunków finansowych. W 2018 roku Rybnik i Wodzisław miałyby dołożyć do funkcjonowania Kolei Śląskich po 300 tys. zł. Włodarze liczą na to, że w przyszłości kwota zmniejszy się, bo więcej mieszkańców zacznie podróżować pociągami i nie trzeba będzie aż tyle dokładać z budżetów miast.
Komentarze
14 komentarzy
Co do wspomnianego parkingu przed dworcem - to już dziś często na PKP nie ma gdzie parkować, więc jeśli ten cały zespół doradczy ograniczy liczbę miejsc dla samochodów jak to widać było na planach - kosztem np. 10 miejsc dla niepełnosprawnych, 10 dla TAXI i może jeszcze 10 kolejnych dla urzędników to okaże się, że dla zwykłych ludzi będzie tam 15 miejsc wiecznie zajętych. Parking przed PKP musi być przede wszystkim dla zwykłych mieszkańców dojeżdżających do pracy pociągiem a nie dla niepełnosprawnych, których często i tak przywozi rodzina. Oczywiście urzędnicy z urzędu miasta chyba tego nie rozumieją i ciekawe czy powiększą liczbę miejsc parkingowych dla zwykłych samochodów a może jeszcze ją ograniczą!
Ciekawe gdzie te składy będą odstawiane w Wodzisławiu Śląskim skoro stacja kolejowa jest w większości nieczynna a wszystkie tory umożliwiające postój (3) są prawie zawsze zajęte. Co z resztą torowiska kiedy PKP PLK zrobi remont? Władze miasta śpią czy mają w d.....ie co z resztą stacji? Inne miasta i włodarze piszą pisma, robią wizje, apelują do PKP i Ministerstwa o remonty, a u nas odpowiedź zawsze taka sama, "tory są własnością PKP a nie miasta"........... zero starań, zero apeli, zero nacisków. Co z Wodzisław - Centrum? Projektu miasto nie może zrobić?
@szynobus. Obok karuzeli będzie lotnisko
@zxc - i to nie tylko... Władze Wodzisławia mogłyby przygotować się do tej inicjatywy nie bagatelizując potrzeby przystanku autobusowego przy samym budynku dworca vis a vis, budowy przystanku Wodzisław Centrum, a także wspólnie z Radlinem i Rybnikiem oraz MZK doprowadzenie do skrócenia linii MZK i likwidacji linii 516 oraz busiarstwa z Rybnika do Wodzisławia. Radlin powinien doprowadzić do przystanku jakieś cywilizowaną, oznakowaną drogę, przy każdym przystanku powinne powstać postoje dla rowerów oraz toalety. Rybnik powinien zmodyfikować układ linii tak aby 6 nie kopiowała w kierunku centrum linii kolejowej. No i oczywiście pełna integracja taryfowa KŚ, PR, ZTZ, MZK, Kom. Wodz. Wtedy rzeczywiście możemy mieć kolej-aglo z której nasz region będzie dumny.
Niech chociaż Kieca z tym swoim zespołem doradczym TOR nie zawali jednej zasadniczej sprawy! Przed PKP musi być duży parking na więcej samochodów niż to proponowano w projekcie. Po co tyle miejsc Taxi? Przed PKP musi być największy jak to możliwe parking aby centrum przesiadkowe miało sens. W Rybniku pociąg powinien zaś jeździć aż na Paruszowiec, a jeśli to niemożliwe to do Leszczyn.
Szynobus powiniem w Wodzislawiu odjezdzac nie tylko z dworca glownego PKP ale powinien byc przystanek w okolicach Biedronki obok targowiska i karuzeli czyli obok parkingu
@Arteks o nie poprawnym nazewnictwie pociągów przez prezydenta Kiecę to już pisałem bo wiadomo że to pociągi czy też etz a nie szynobusy co do kibli owszem znikną ale zostanką AKŚ a tymi niestety coraz gorzej się jeździ jedynie wizualnie wnętrze oko bardziej cieszy. W-aw Centrum owszem żal zaniechania.
Jeśli to będzie ELF2 to nie ma mowy o żadnym szynobusie tylko jednostkach elektrycznych. Lepiej nazywać to szybką koleją miejską albo koleją aglomeracyjną. Cieszą takie informacje i zaangażowanie władz obu miast. @toffi - pociesz się tym, że za niedługo kible będą wycofane a więc jednak znikną z naszych torów i pozostaną tylko na zdjęciach i we wspomnieniach tak jak kiedyś ryflaki czy bipy. Bardzo brakuje przystanku Wodzisław Centrum...
parę lat za późno, a zapowiedzi na 2018 śmieszne są tak do przodu, do tego czasu może tej władzy już nie być
Taki szynobus powinien jeździć do Ostrawy było by to z pożytkiem dla coraz liczniejszej rzeszy osób pracujących w okolicy Ostrawy. Po co do Rybnika jak PKP jedzie to wystarczy zwiększyć częstotliwość ?
A jeżeli już to trasa powinna kończyć się w Chałupkach z pożytkiem dla gminy Gorzyce i Krzyżanowice!
Ale Kieca myśli o swoich wyborcach więc obiecuje znowu gruszki na wierzbie!
@Polak temat nie jest nowy tylko od lat uzgadniany z wszystkimi stronami a teraz po prostu wdrażany .
Dziwi mnie tylko upór władz uzależniania terminu startu lini z dostawą nowego taboru. Oby nie było tak że na lini SR-SWD będziemy podróżować Impulsem i Elfem 2 a na lini Bohumin - Katowice starym EN-57 ??? To by była paranoja.
@Polak - zawsze jest "ileś tam miesięcy przed wyborami". Wylewasz żale że "nic nie robią" krytykując ich za to, że... zrobili. Są od tego aby właśnie takie rzeczy robić i chwała im za to. Widzisz to inaczej? Czekamy na Twoją kandydaturę i program. Może po wyborach skorzystasz.
a może przystanek końcowy tak na osiedlu Piasta ?
Inicjatywa oczekiwana i godna pochwały, ale żeby była naprawdę dobra i kompletna potrzebna jest bocznica i przystanek Wodzisław- centrum w okolicy Karuzeli.