Gimnazjalne kolędowanie w języku mniejszości
Kolędowanie w języku niemieckim stało się już tradycją Gimnazjum w Kornowacu, gdzie uczniowie klas I – VI raciborszczyzny popisywali się umiejętnościami wokalnymi i językowymi podczas Powiatowego Konkursu Kolęd i Pastorałek Niemieckich dla Szkół Podstawowych „Das grosse Weihnachtssingen 2016/2017 in Gymnasium”.
Początkowo konkurs miał charakter gminy, ponieważ jednak dzieci zawsze chętnie śpiewają, dyrektor gimnazjum Jolanta Błaszczok wraz z nauczycielką j. niemieckiego i organizatorką imprezy Katarzyną Franicą zdecydowały zaprosić do udziału uczniów szkół podstawowych powiatu raciborskiego.
W tym roku na zaproszenie kornowackiego Gimnazjum odpowiedziało sześć placówek oświatowych: ZSP w Kobyli wraz z opiekunką Weroniką Żymełką, ZSP w Rzuchowie – opiekun Weronika Kłosek-Nosol, ZSP w Pogrzebieniu – opiekun Magdalena Gawlik, ZSO w Chałupkach – opiekun Maria Gołąbek, ZSP w Nędzy – opiekun Anita Grycman i SP 13 w Raciborzu – opiekun ks. Zygmunt Nagel. W sumie zaprezentowały się 22 uczennice, spośród których komisja oceniająca: Jolanta Błaszczok, Ewelina Uriasz i Krystyna Kura wybrała najlepsze wykonawczynie. W grupie młodszej zajęły: I miejsce – Klaudia Gosek z ZSP w Rzuchowie, II miejsce – Julia Kribus z ZSP w Kobyli, III miejsce – Emilia Swoboda z ZSG w Nędzy. Wyróżnienia otrzymały – Emilia Cieślik z ZSP w Kobyli i Zuzanna Wolnik z ZSO w Chałupach. W grupie starszej zdobyły: I miejsce – Laura Matuszek z ZSO w Chałupkach, II miejsce – Marta Grycman z ZSG w Nędzy, III miejsce – Kamila Lazar z SP 13 w Raciborzu, a wyróżnienia przyznano: Kindze Błaszczok i Oliwii Wieczorek z ZSP w Kobyli oraz Julii i Emilii Gatzka z ZSP w Pogrzebieniu.
– W gimnazjach coraz mniej uczniów decyduje się na kontynuację nauki języka niemieckiego, dlatego chciałabym poprzez nasze spotkanie z udziałem dzieci szkół podstawowych, promować nauczanie języka mniejszości na późniejszych etapach edukacyjnych – mówi Katarzyna Franica. Obecnie w gimnazjum uczy się niemieckiego jako języka mniejszości 14 uczniów, którzy pomagali przy organizacji konkursu oraz warsztatów artystycznych, pod okiem Barbary Stawinogi i Katarzyny Szyry.
– Wszelkie metody uczenia oraz zaznajamiania dzieci, młodzieży i osób dorosłych z językiem obcym są bardzo ważne, obojętnie czy jest to język niemiecki, angielski czy francuski. Jak najbardziej popieram więc ideę śpiewania świątecznego. Proste teksty z wpadającą w ucho muzyką są najlepszą formą edukacji. Dziecko naturalnie przechodzi na język obcy i posiada taką podzielność, że potrafi jednocześnie porozumiewać się z czterema osobami pod warunkiem, że stale rozmawiają z nim w tych językach – tłumaczyła germanistka Ewelina Uriasz.
Pochwaliła też wykonawczynie i opiekunów: – Dzieci zostały bardzo dobrze przygotowane na konkurs. Kolędy i pastorałki mają różny stopień trudności, ale zostały odpowiednio dopasowane do danego dziecka. Ważne jest też, że mamy fajnych i zaangażowanych nauczycieli, którym się chce i w ten sposób zarażają dzieci tą pozytywną energią.