Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Polskie koleje, niemieckie doświadczenia

06.12.2016 15:44 | 0 komentarzy | ż

Międzynarodowa konferencja na temat transportu przyciągnęła tłumy ekspertów do stolicy Górnego Śląska.

Polskie koleje, niemieckie doświadczenia
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Niemieccy eksperci przyjechali do Katowic dyskutować o transporcie kolejowym. Wszystko za sprawą polsko-niemieckiej konferencji „Innowacje i bezpieczeństwo w transporcie kolejowym. Zarządzanie i technika”. 2 grudnia hotel Qubus opanowali najważniejsi polscy i niemieccy eksperci z branży kolejowej. Tematów do dyskusji było dużo. Eksperci zastanawiali się m.in. czy doświadczenia niemieckie w obszarze zarządzania bezpieczeństwem można wdrożyć w Polsce?

W takcie 5-godzinnego spotkania polscy i niemieccy profesorzy dyskutowali nad wspólnymi rozwiązaniami w zakresie transportu kolejowego. Spotkanie stanowiło duży krok w rozwoju Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem. Konferencję zorganizowali: Południowy Klaster Kolejowy, firma OTTIMA plus Sp. z o.o. i BTS Rail Saxony.

Na podstawie doświadczeń niemieckich i polskich podjęta została próba wypracowania inteligentnych rozwiązań w ramach rozwoju transportu kolejowego. Przedstawione były m.in. sposoby wykorzystywania przez Niemców metody Risk Score Matrix czy metody RAMS.

Wśród prelegentów biorących udział w panelach dyskusyjnych znajdowali się m.in. prof. nadzwyczajny dr hab. inż. Marek Jabłoński (Prezes Południowego Klastra Kolejowego), dr hab. inż. Adam Jabłoński (Wiceprezes Południowego Klastra Kolejowego, Katowice), Michał Zięcina (Departament Bezpieczeństwa-Wicedyrektor PKP PLK SA – Zarządzanie Infrastrukturą) czy Dr. Sebastian Pohlmann (Skeleton Technologies GmbH, Großröhrsdorf).

Podczas wystąpień w języku niemieckim organizatorzy zapewnili tłumaczenie symultaniczne.

W ten sposób, w trakcie jednego dnia Katowice stały się międzynarodową stolicą kolejnictwa.

Podczas wydarzenia poruszane były następujące tematy:

  • Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem w Niemczech
  • Zastosowanie metod i technik zarządzania w Niemczech i Polsce
  • Czy doświadczenia niemieckie w obszarze zarządzania bezpieczeństwem można wdrożyć w Polsce?
  • Analiza RAMS – jak niemieccy eksperci wykorzystują metodę RAMS do zarządzania bezpieczeństwem?
  • W jaki sposób eksperci niemieccy wykorzystują metodę Risk Score Matrix wg Normy DIN V VDE V 0831-101(2011)?

Konferencja rozpoczęła się wykładem dr hab. inż. Andrzeja Białasa z Instytutu EMAG. Omówił on wsparcie techniczne dla Systemów Zarządzania Bezpieczeństwem w transporcie. Potem nadeszła pora na wyczerpujący wiele aspektów wykład Thomas’a Hahne’a (Leitung Vertrieb/Prokura AviRail Systems GmbH) „Wprowadzenie systemu wideo poprzez monitorowanie pojazdów kolejowych w celu zwiększenia bezpieczeństwa”. Dr hab. inż. Adam Jabłoński (Wiceprezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy) opowiedział o potencjałach rozwoju sektora kolejowego w województwie śląskim. Prelekcję o najlepszych praktykach w zakresie utrzymania pojazdów kolejowych przewozów pasażerskich wygłosił Robert Lehmann (Geschäftsführer Railmaint GmbH).

W drugiej części konferencji było równie ciekawie. Po krótkiej przerwie kawowej swoje przemówienie wygłosił dr hab. inż. Marek Jabłoński (Prezes firmy OTTIMA plus Sp. z o.o., Południowy Klaster Kolejowy). Prelekcja „Jak praktycznie realizować Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa dla wyceny i oceny ryzyka oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009” zgromadziła na sali tłumy. Nie inaczej było przy następnych prelekcjach, które wygłosili kolejno: Dr. Martin Sommer (CERSS), Michał Zięcina (PKP PLK SA) i Hannes Große (Knorr-Bremse GmbH)

Po kilku godzinach wykładów nie zabrakło dyskusji. Polscy i niemieccy eksperci porównywali funkcjonowanie systemów transportowych w obu krajach. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wydarzenia.

źródło: Południowy Klaster Kolejowy