Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

22.06.2016 07:03 | 1 komentarz | ż

W przyszłym roku szkolnym w przedszkolu starsze dzieci rozpoczną naukę czytania i przygotują się do nauki pisania – wynika z rozporządzeń dotyczących podstawy programowej wychowania przedszkolnego, podpisanych przez minister edukacji.

Nauczą przedszkolaki czytać. Nowy program MEN
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Anna Zalewska, minister edukacji narodowej podpisała dwa rozporządzenia dotyczące podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.

Podstawa programowa dla sześciolatków

Ich głównym celem była potrzeba dostosowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, jak również podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych do zmian w systemie oświaty dotyczących przywrócenia obowiązku szkolnego dla dzieci siedmioletnich.

Objęcie dzieci sześcioletnich obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym wymaga uwzględnienia w podstawie programowej wychowania przedszkolnego umiejętności z zakresu czytania i przygotowania dzieci do nabywania umiejętności pisania, a także umiejętności matematycznych jako niezbędnych do podjęcia nauki w szkole.

Jak podkreśla MEN, wiadomości i umiejętności zdobywane przez dzieci w edukacji przedszkolnej są bazą nauki w szkole podstawowej, zatem konieczna była zmiana podstawy programowej wychowania przedszkolnego polegająca na włączeniu do katalogu wymagań umiejętności czytania i liczenia.

Czytanie i licznie już w przedszkolu, pisanie w podstawówce

Znowelizowane rozporządzenie wskazuje, aby w przedszkolu starsze dzieci rozpoczęły naukę czytania i przygotowywały się do nauki pisania. Natomiast nauka pisania jako umiejętność znacznie trudniejsza dla dziecka powinna być domeną edukacji szkolnej. Zwiększenie wymagań z zakresu umiejętności liczenia wprowadzono w obszarze Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Zmodyfikowano również warunki i sposób realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego odnoszące się do proporcji zagospodarowania czasu przebywania dziecka w przedszkolu (w rozliczeniu tygodniowym) przeznaczonego na różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego.

Odpowiednio do zmian w podstawie programowej wychowania przedszkolnego zmienione zostały zalecane warunki realizacji podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej.

Zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego obejmują także dostosowanie wymagań w zakresie poszczególnych wiadomości i umiejętności do możliwości psychofizycznych i komunikacyjnych oraz tempa rozwoju psychofizycznego dzieci niepełnosprawnych, w tym dzieci z ograniczeniami wynikającymi z niepełnosprawności.

Rozporządzenie po zmianach rozszerzyło zapis związany z kształtowaniem u dzieci świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu o „kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych”, we współpracy z rodzicami.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej uregulowała również harmonogram realizowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w zakresie obszaru „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym”.

W roku szkolnym 2016/2017 podstawę programową w obszarze „Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym” będą realizowały dzieci 6-letnie oraz dzieci 5-letnie korzystające z wychowania przedszkolnego.

MEN wskazał, aby obowiązek realizowania tego obszaru podstawy programowej przez pozostałe dzieci korzystające z wychowania przedszkolnego rozpoczynał się dopiero od roku szkolnego 2017/2018.

źródło: Jm/Serwis Samorządowy PAP/MEN, oprac. żet