Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Nauczyciele SP13 w Raciborzu testują nowy system oceniania

25.05.2016 06:59 | 0 komentarzy | ż

W najmłodszych klasach szkoły podstawowej wprowadzono oceny kształtujące (opisowe). Naprowadzają one na kierunek rozwoju dziecka, ale też wskazują w jakiej sferze ono niedomaga. SP 13 poszła o krok dalej, testując tzw. NaCoBeZu. Na czym polega ten system? Wyjaśnia Dorota Świst, nauczycielka wychowania wczesnoszkolnego. 

Nauczyciele SP13 w Raciborzu testują nowy system oceniania
Danuta Świst, nauczycielka SP 13
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ocenianie kształtujące w szkołach to kompleksowy program, którego celem jest podniesienie efektywności nauczania i uczenia się. Taki system zapoczątkowano w Wielkiej Brytanii. W Polsce wprowadzono go w 2003 roku. Zastosowanie takich metod oceniania pozwala nauczycielom modyfikować dalsze nauczanie i przekazywać uczniom informację zwrotną pomagającą im się uczyć. Jak twierdzą raciborscy nauczyciele – rodzice uczniów też są zadowoleni z tej metody, ponieważ jest ona doskonałym nośnikiem wiadomości na temat postępów w nauce swoich pociech.

Nauczyciele SP 13 poszli o krok dalej, wprowadzając system NaCoBeZu (Na Co Będę Zwracać Uwagę podczas oceniania ucznia). Na razie metoda ta jest w fazie testu. Inicjatorką jej w raciborskiej szkole jest Dorota Świst, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego z 20-letnim stażem. - Na szkoleniu tłumaczyli nam, że nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji powinien założyć cele, które chce zrealizować z uczniami w danym czasie. Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli. Często cel, który stawia sobie nauczyciel, może być dla ucznia niejasny. Dlatego pedagog musi go tak sformułować, aby stał się on zrozumiały dla każdego ucznia. Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel powinien sprawdzić, czy cel został osiągnięty – tłumaczy Dorota Świst. - Co ważne, uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Należy ustalić, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu. Chodzi o to, by określić dowody, fakty, które pokażą zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi, w jakim stopniu cel lekcji został osiągnięty. Kryteria także pomagają uczniom przygotować się do sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został zrealizowany. Zaś nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co zapowiedział wcześniej – dodaje nauczycielka.

Wszystkie prace, jakie uczniowie wykonują w systemie NaCoBeZu zamieszczane są w przeznaczonym do tego projektu zeszycie, który wraz z ukończeniem 3 klasy szkoły podstawowej dostają w prezencie.

- Poprzez ten program dajemy rodzicom informację zwrotną, nad czym należy popracować ze swoją pociechą, a co warto doskonalić – podkreśla D. Świst.

Taki system oceniania powoduje, że wśród uczniów nie ma rywalizacji. One nie uczą się dla piątek, szóstek, ale dla samych siebie. NaCoBeZu zakłada różne sposoby oceny. Jedna z nich to ocena koleżeńska. Polega ona na tym, że dzieci oceniają się wzajemnie. Udoskonala to ich spostrzegawczość, koncentrację, wyciąganie wniosków, a przy okazji widać, jak dane dziecko opanowało materiał.

NaCoBeZu, czyli Na Co Będę Zwracał Uwagę podczas oceniania, stosuje się w klasach 1-3 szkoły podstawowej.

źródło: UM Racibórz