Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Nowy dworzec PKP w pytaniach i odpowiedziach. Konsultacje w Raciborzu

11.05.2016 19:35 | 1 komentarz | ma.w

Kolejarze z PKP SA i PKP PLK przyjechali 11 maja do raciborskiego magistratu by rozmawiać o przyszłości dworca kolejowego. Posłuchać ich przyszli m.in. najemcy lokali na dworcu, którzy boją się, że na czas remontu wylądują na bruku.

Nowy dworzec PKP w pytaniach i odpowiedziach. Konsultacje w Raciborzu
W magistracie zjawili się przedsiębiorcy, którzy na dworcu mają swoje sklepy i warsztaty - właściciele firm Tik Tak oraz Impacto
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

25 osób (w tym radni Janusz Loch, Michał Fita, Paweł Rycka i Henryk Mainusz) zjawiło się na konsultacjach nt. nowego wyglądu dworca PKP. Propozycje przedstawili projektanci z PKP. Podkreślali, że spotkania z samorządowcami są zwykłą praktyką przy planowaniu zmian na obiektach kolei. - Na razie mamy wizję. Zależy nam na dobrym odbiorze naszych pomysłów - podkreślali architekci z PKP. 

Tutaj obejrzysz kocepcje przebudowy raciborskiego dworca

Odrzucono propozycję by w miejsce obecnego zbudować tzw. dworzec systemowy (IDS). To dużo niższy obiekt z wiatą. Aktualnie mowa jest o tzw. wariancie trzecim gdzie wyburzeniu ulegają dwa boczne segmenty dworca i dobudowa wieży zegarowej.

Ta wizja, na etapie projektowania budowlanego, zostanie doprecyzowana. - Pokazujemy jak przestrzennie, bryłowo to może wyglądać. Będzie inaczej niż obecnie, planujemy zupełnie inny obiekt, także pod względem wykończenia - argumentował w Raciborzu Szymon Riess z Biura Inwestycji PKP SA (przybył wraz z Barbarą Czarny).

Prezydent Lenk przypomniał, że starania o remont dworca rozpoczęły się w magistracie w 2005 roku, za prezydenta Osuchowskiego. Rok później zintensyfikował je sam Lenk. - Wpierw mówiono o dzierżawie, potem o przejęcie dworca za długi PKP. W końcu wyceniono dworzec i przeznaczono go do zbycia. Miastu zaproponowano cenę 700 tys. zł przy wartości rynkowej 2 mln zł. Rada miasta nie wyraziła wówczas zgody na ten zakup. Koszty modernizacji szacowano bowiem na 15 mln zł - wyjaśniał włodarz.

Miasto zagwarantuje najem lokali użytkowych na pierwszym piętrze, bo nie cieszą się takim zainteresowaniem komercyjnym jak te z parteru. W planie jest przeprowadzka na dworzec komendy straży miejskiej oraz Zespołu Obsługi Placówek Oświatowych (księgowość szkół i przedszkoli).

Z pytań kierowanych do przedstawicieli PKP:

  • Czy przy dworcu pojawi się przystanek komunikacji miejskiej?

Wg projektanta zostanie opracowana koncepcja przestrzenna z takim wariantem.

  • Czy najemcy lokali dworcowych będą mogli prowadzić działalność w trakcie remontu?

Możliwe jest etapowanie inwestycji. Najmcy mogą też przenieść się na czas remontu do specjalnych kontenerów.

  • Czy konieczne jest wyburzenie segmentu od strony wiaduktu? Bo dziś architektonicznie domyka widok na tę część miasta?

Według aktualnej diagnozy na dworcu nie ma chętnych najemców (zrezygnowano z zakładu fryzjerskiego, kawiarni i sklepu) za to brakuje miejsc parkingowych, a funkcje biurowe tam zaplanowane wymagają większego placu postojowego. Wyburzenie segmentu pozwoli znaleźć te miejsca. Istnieje też możliwość budowy parkingu piętrowego.

  • Czy wraz z dworcem zmodernizowane zostaną wiaty peronowe?

Przebudowa wiat jest konsultowana z PKP PLK.Trwają rozmowy o modernizacji wiat i nawierzchni peronowych. Trwają ustalenia dot. poziomu współpracy między PKP Nieruchomości i PKP PLK. Wiata połączona z budynkiem dworca zostanie wyremontowana wraz z nim.

  • Czy plany remontowe są także wobec wiaduktu?

Ten temat jest również omawiany z PKP PLK. Inwestor nie chce inwestycją drogową wstrzymać remontu budynku.

Ludzie:

Mirosław Lenk

Mirosław Lenk

Przewodniczący Rady Miasta Racibórz, były prezydent.