Będzie dojazd dla karetek i parking za przychodnią
Spółdzielnia Mieszkaniowa ROW zleciła opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy drogi osiedlowej na tyłach przyszpitalnej poradni lekarskiej, wraz z budową nowych miejsc parkingowych i stanowisk dla karetek pogotowia. To efekt porozumienia, jakie zawarła spółdzielnia z urzędem miasta, starostwem i PSS Społem. Spółdzielnia ROW została liderem przedsięwzięcia finansując opracowanie dokumentacji projektowej.
Problem od lat
Przedsięwzięcie rozwiąże kilka ciągnących się latami problemów. Karetki pogotowia będą wreszcie mogły podjechać pod samą pochylnię dla wózków. Skróci się więc czas transportu pacjentów i poprawi ich komfort. Z tych samych powodów mieszkańcom będzie łatwiej dowieźć do przychodni osoby zmuszone do poruszania się na wózkach. Obecnie sanitarki zatrzymują się w zatoczce w ciągu ul. 26 Marca, oddalonej od pochylni o kilkadziesiąt metrów. I taki też dystans po nierównej nawierzchni muszą pokonać z wózkami czy łóżkami na kółkach. Dzięki przebudowie powstanie około 35 miejsc parkingowych, z których korzystać będą mogli zarówno mieszkańcy pobliskich bloków, pacjenci przychodni jak i spółdzielcy PSS Społem.
Pomysł rady dzielnicy
Początkowo nic nie wskazywało na to, by kilka instytucji połączyło siły dla wspólnego dobra. Spółdzielnia zamierzała przebudować układ drogowy w rejonie tzw. studni, czyli właśnie niedaleko przychodni, bo był niewydolny. W grę wchodziło m.in. zbudowanie nowych miejsc parkingowych, a także deptaku ciągnącego się od bocznej ul. 26 Marca (niedaleko Tesco) do bloku 168. Jan Grabowiecki, prezes SM ROW wspomina, że spotkali się z nim radni Rady Dzielnicy Nowe Miasto, którzy słyszeli o planach spółdzielni i zaproponowali, by włączyć w to również przyległe tereny PSS Społem i PP ZOZ dla zrobienia kompleksowej przebudowy. Prezes Grabowiecki pomysł podchwycił.
Podzielić koszty i zadania
Doszło do spotkania z prezesem PSS Stanisławem Kasznią, z-cą dyrektora PP ZOZ ds. technicznych Haliną Nawrat, wiceprezydentem Dariuszem Szymczakiem i radnymi. Jan Grabowiecki zdeklarował wówczas przygotowanie koncepcji. Na jej podstawie strony dogadały się co do finansowania samej przebudowy. Spółdzielnia pokryje koszty dokumentacji oraz robót na swoim terenie, starostwo zamiast PP ZOZ - parkingu dla karetek, a miasto robót na terenie swoim i PSS Społem. Okazało się bowiem, że PSS nie dysponuje funduszami i odda swój teren miastu w dzierżawę. Wszystkie prace wykona jeden wykonawca wyłoniony przez miasto. Zresztą wiceprezydent Szymczak prezentując kilka tygodni temu plan drogowy dla Wodzisławia wspomniał właśnie o tym zadaniu, realizowanym razem z SM ROW. Nieznany jest na razie koszt. Ten przybliżony poznamy po zakończeniu projektowania, a ostateczny po rozstrzygnięciu przetargu.
- Zobaczymy ile potrwa skompletowanie dokumentacji. Chciałbym zaznaczyć, że dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, więc będziemy musieli uzyskać z miasta tzw. warunki zabudowy, potem pozwolenie na budowę, itd. Ale jestem optymistą i mam nadzieję, że w tym roku, nawet jesienią, ruszymy z budową - mówi prezes Grabowiecki.
(tora)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Jan Grabowiecki
Radny Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Komentarze
9 komentarzy
Wszystko ładnie ale mam obawy czy ten przejazd samochodów przez chodnik będzie bezpieczny wszak jest on uczęszczany duzo nawet przez dzieci,poza tym martwi mnie zabranie jednego pasa ulicy 26 marca w celu wykonania lewoskretu w boczną ulicę.
@Toffi to były 4 trąby ale z dzwiękiem HI-LO, S ma też 4 ale typu włoskiego i to chyba na tą chwilę najlepsze na rynku w Polsce, P1 ma dobre fiammy dwie o dziwięku HI-LO, zaś najnowszy P2 ma już jednak dość kiepskiej jakości dwie trąby (buczą dzwiękiem HI-LO ale dość cicho i po prostu za szybko jak na trąby-pneumatyki). Odnośnie modulatorów to na S jest cichy Whelen ("wilk" jakoś jeszcze ujdzie), na P1 stara ale dobra zura (z dobrymi dzwiękami i mix bo nowe zury to była już porażka), a P2 ma code3.
@Inter nie znam się na modulatorach i trąbkach ale racja że różowy MB to była uczta dla usz :)
4 stroboskopy z przodu zapisane - to ważne bo przy obecnie tak wielkim ruchu samochód znacznie bardziej się odznacza i 4 to już dziś minimum; co do pneumatyków to niestety nie zapisano firmy/modelu i pewnie będą tylko dwie trąby do tego kiepskiej jakości jak w P2 (nawiasem mówiąc strasznie tandetne pneumatyki w porówaniu do dobrych w P1 nie mówiąc już o bardzo dobrych "włoskich" w S). A najlepsze to miał Mercedes z Reckinghausen :D
@Inter sobie poczytaj , wszystko jawne :) http://zoz.wodzislaw.pl/przetargi/
super informacja Toffi, oby w SIWZ był zapis o detalach takich jak np. 4 trąby typu włoskiego (jak obecnie ma S) czy 4 stroboskopy z przodu (jak P2), bo obecne sygnały akustyczne to porażka (dawna ZURAmix znacznie lepiej się sprawdzała), a gdyby wygrać nie miał bym nic gdyby było to Renault Master on dobrze sprawdza się na krętych dziurawych drogach.
Skoro już piszecie o karetkach to dobra również informacja że będą dwie nowe w powiecie. Gminy wreszcie się dołożyły i ZOZ już ogłosił przetarg na dostawę dwóch nowych ambulansów kategorii "S"
może jedno miejsce było by odpowiednie dla osób które nie są niepełnosprawne po prostu podwozisz takiego chorego czy osobę starszą wysadzasz z samochodu i odjeżdżasz na inne miejsce postojowe
rozumiem, że skoro karetki będą parkowały z tyłu/boku budynku to obecne miejsca przed budynkiem "dla karetek" zostaną przeznaczone dla niepełnosprawnych?