Ministerstwo finansów: wyższa opłata paliwowa wzmocni Fundusz Kolejowy [400 mln zł rocznie]
Poparcie dla projektu zadeklarowali szefowie klubów PO, PSL i SLD. PiS obawia się, że nowe prawo zwiększy obciążenia dla przedsiębiorców
Resort finansów przygotował projekt nowelizacji ustaw o autostradach płatnych, Krajowym Funduszu Drogowym, Funduszu Kolejowym i podatku akcyzowym. Jeśli nowe prawo pomyślnie przejdzie procedurę legislacyjną, Fundusz Kolejowy w latach 2015-2019 co roku będzie zasilany kwotą 400 mln zł. Środki te będą pochodzić z podwyższonej opłaty paliwowej (o 25 zł na 1000 litrów/kilogramów paliwa). Wszystko po to, aby maksymalnie wykorzystać środki pochodzące z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej (lata 2014-2020) na modernizację i rozwój sieci kolejowej w Polsce.
Przychody z tytułu pobierania opłaty paliwowej w 80% procentach zasilają Krajowy Fundusz Drogowy. Pozostałe 20% zasila Fundusz Kolejowy. Plany ministerstwa zakładają jednoczesne obniżenie podatku akcyzowego od paliw silnikowych, co w teorii ma sprawić, że nowe przepisy nie wpłyną na podwyższenie cen paliw na stacjach benzynowych.
10 września poparcie dla projektu zadeklarowali szefowie klubów PO, PSL i SLD. PiS obawia się, że nowe prawo zwiększy obciążenia dla przedsiębiorców, gdyż podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej będą musiały składać zabezpieczenie akcyzowe gwarantujące jej zapłatę.
Obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu ciąży m. in. na producentach i importerach paliw silnikowych lub gazu.
Projekt zostanie poddany głosowaniu najprawdopodobniej 12 września (piątek).