Dawid Topol komentuje sprawę przetargu na autobusy w Wodzisławiu
- Prezydent stawia teraz radnych w roli decydentów. Natomiast trzeba mocno zaznaczyć, iż radni nie decydowali o warunkach przetargu. Radni zostali postawieni pod ścianą i każe się im do tego pić piwo, którego nie nawarzyli - Dawid Topol komentuje sprawę przetargu na komunikację autobusową w Wodzisławiu.
Niedawno pisaliśmy, że prezydent Wodzisławia Mieczysław Kieca nie może podpisać umowy z firmą Kłosok, która wygrała przetarg na obsługę komunikacji autobusowej. Radni nie dali pieniędzy. Rajcy alarmowali, że miasta nie stać na komunikację za około 17,69 mln zł (umowa na 5 lat). Krytykowali prezydenta, że tak późno ogłosił przetarg. Dziwili się, że warunki przetargu nie dopuszczały również używanych autobusów, także z normą silnika Euro 6. Z kolei prezydent apelował do radnych o zwiększenie środków. Tłumaczył, że poprawi to jakość komunikacji - autobusy będą zupełnie nowe i klimatyzowane, będzie więcej ulg, m.in. dla rodzin. Żeby przekonać radnych do zmiany decyzji przedstawiciele firmy Kłosok pokazywali radnym nowy autobus.
Do trudnej sytuacji postanowił odnieść się Dawid Topol - były wiceburmistrz Pszowa, który zasiadał też w zarządzie MZK. Poniżej jego komentarz:
Nieco ponad 13,5 mln planowano wydać na 5 lat na komunikację na terenie Wodzisławia, oferta to prawie 17,7 mln. Czyli o ponad 4 mln droższa. Aż 20% oceny oferty stanowi rocznik autobusów. Czyli innymi słowy każe się kupić wykonawcy nowe autobusy na 5 lat, wszystkie naraz. Niestety z przykrością stwierdzam, że bardzo podobny błąd popełniono w przetargu organizowanym przez MZK na obsługę komunikacji zbiorowej na terenie powiatu wodzisławskiego (wymóg nowych autobusów). Pytań pojawia się wiele, rozpatrzę tylko kilka:
Dlaczego na 5 lat nie na 10?
- Okres być może wynika z braku zgody odpowiednich organów.
Czy w MZK by było taniej?
- Duży może więcej. O ile pasażerowie Wodzisławia wygrali po wystąpieniu tego miasta ze struktur MZK, to mam poważne wątpliwości, czy tak jest dla nich nadal, bo już na pewno nie dla wszystkich mieszkańców. Na dziś po terenie Wodzisławia jeździ komunikacja miejska, MZK, PKS Racibórz (trzon) oraz wielu innych przewoźników. Z niezależnych przyczyn czasem pojazdy tych przewoźników jadą jeden za drugim. To świadczy o tym, że czasem na tym samym odcinku jada dwa lub trzy słabo napełnione autobusy, stąd też cena.
Czy skok ceny z 4,30 na 9,30 zł/wozokilometr wynika tylko z kosztów pracy i paliwa?
- Drastyczny, bo ponad dwukrotny wzrost ceny za wozokilometr, z oficjalnych wypowiedzi nie wiadomo z ile na ile (w radiu z 4,3 zł na 9,3 zł,w Nowinach Wodzisławskich z około 4,5 zł do 9,12 zł). Z obliczeń wynika, że każdy z wodzisławskich autobusów będzie wykonywać zaledwie niespełna 3.300 km na miesiąc. Dla jasności ten sam przewoźnik wygrał całkiem niedawno przetarg za 4,48 netto za km., też na nowych i praktycznie na tych samych pojazdach http://infobus.pl/polski-powrot-bmc-i-premiera-nowego-procity-na-slasku-_more_109954.html# Przyjmuje, się że dobry parametr to 8.000 -10.000 km/ miesiąc. Na 10 pojazdów oferta proponuje 9 nówek. Co oznacza najdroższe rozwiązanie, bo za to płaci klient czyli podatnicy - Ci którzy nie jeżdżą autobusami też. Trzeba też podkreślić fakt, że mamy zmianę sieci połączeń, ale oferta przewoźnika niekoniecznie to potwierdza, że na lepsze. Proszę, zauważyć, iż jest to dotychczasowy przewoźnik. Dla mnie oznacza to, że dobrze poznał rynek i wie ile prócz kasy z miasta zarabia na biletach i kiedy się to bilansuje.
Wiadomo, że kolorem się nie jeździ i autobus ściągnięty na prezentację z linii Katowice-Pyrzowice w różowym kolorze robi wrażenie. Tureckie BMC z amerykańskim silnikiem Cummins`a to nie jest dla mnie atut z punktu widzenia szeroko pojętego patriotyzmu gospodarczego, ale to oczywiście wolna wola i pełne prawo wykonawcy. Ja się mu nie dziwię, że chce aby radni dołożyli te brakujące 4 mln. W końcu kupił lub wstępnie zamówił 9 nowych autobusów, a na nowy pojazd dziś czeka się i dwa lata.
Myślę, że gdzie te brakujące 4 miliony można wydać, doskonale wiedzą wodzisławscy radni. Prezydent stawia teraz radnych w roli decydentów. Natomiast trzeba mocno zaznaczyć, iż radni nie decydowali o warunkach przetargu. Radni zostali postawieni pod ścianą i każe się im do tego pić piwo którego nie nawarzyli. Prezydent Kieca proponuje wydać lekką ręką 4 miliony złotych. Mam nadzieję, że nie dlatego że to podatników, a nie jego własne.
Raz jeszcze proszę zwrócić uwagę: ta sama firma, ten sam autobus, a stawka zdecydownie poniżej 5 złotych. Okazuje się, że można... http://infobus.pl/polski-powrot-bmc-i-premiera-nowego-procity-na-slasku-_more_109954.html#
Dawid Topol
Ludzie:
Dawid Topol
Były wiceburmistrz Pszowa
Komentarze
26 komentarzy
To kolejne fanaberie Kiecy 10 autobusów kilkunasto - metrowych, (a może by tak przegubowce) i to nowych, a moim zdaniem połowa to powinny być autobusy mniejsze i tak to rozdysponować nimi w zależności od ilości potencjalnych podróżnych. Nie może być tak że kilku pasażerów wiezie 15 metrowy pojazd, od tego jest - powinien być dobry dyspozytor. Czy Kieca nie może tego rozwiązać przecież co jakiś czas robi różne audyty za pieniądze podatnika. Ciekawe ile te Tureckie jednorazówki kosztują skoro Kłosok jeździ na czeskich SOR- ach.
Radni klepnęli mu to. Komunikacja będzie dalej wiejska, tylko nowymi autobusami.
Najlepszy tekst z sesji od radnego byłego pedagoga Ogrodowego że najbardziej były kursy autobusów i ich jakość ustalana z ... nauczycielami żeby precyzyjnie dzieciory wozić do szkoły! Cała reszta to (dowolne wstawić) Także po raz kolejny przeszło 4 miliony poszło dzięki fanaberiom pedagogicznej kasty !!! Gratulacje !!!
Ale jak po całym powiecie, kiedy postwodzisławskie sieroty wolą się kisić w MZK?
Pan Dawid Topol napisał cos mądrego to się go opluwa . Kieca się wścieka bo nowa Rada Miejska patrzy na ręce i liczy wydawany grosz z podatków. Może zamiast 4 mln więcej na komunikacje wydać te 4 mln na wymianę oświetlenia miejskiego na nowoczesne Ledowe ? Przynajmniej z takich wydatków będą jakieś oszczędności w budżecie bo spadną rachunki za energie.
Komunikacja jest w całości do zmiany i dobrze ktoś pisze poniżej, że powinna być POWIATOWA . Autobusy powinny jeździć po całym powiecie jak po jednym organizmie.
to jest nienormalne że miasta i gminy w regionie obsługuje kilku przewożnikow Powinna powstać jedna zorganizowana przez starostwo komunikacja powiatowa Po co mi kurs z osiedla na osiedle w Wodzisławiu który trwa pół godziny a potem autobus stoi Żeby się dotać np z Pszowa do Czyżowic trzeba jechać z przesiadką Lepsze byłyby kursy np Godów-Skrzyszów-Wodzisław-Radlin-Rydułtowy czy Lubomia-Pszów-Wodzislaw-Gorzyce Autobus ma jezdzić a nie stać
Lepiej być byłym radnym mającym coś mądrego do powiedzenia czy też pracować w "Bukowcu" :D niż być idiotą jak Adam37
Adam 37 i co z tego, że "były". Radny czy nie, widać, że widzę na ten temat ma. Może ty lubisz tylko informacje z jednej strony. A ty jesteś radnym czy też nikt
am37 1 minutę temu
Dawid topol - były * radny byly* czyli nikt ! może zróbcie ze mną wywiad? nowiny Brukowiec!
Dawid topol - były * radny byly* czyli nikt ! może zróbcie ze mną wywiad? nowiny Bukowiec!
W W Sl. do wszystkiego dopłaca się straszliwe miliony. Park zabaw miał kosztować 12 a kosztuje blisko 30 mln.Podobnie z innymi inwestycjami.Teraz przepłacone autobusy kiedy to się skończy?
Czasami się zdarza, że ktoś np. jedzie na urlop do Zakopca, wyobraź sobie
Ta i gościa z zakopca przywiało na forum nowin i akurat na temat gdzie ktoś komentuje przetarg autobusów :D
Wcale nie lobbuje
@annaf słuszna uwaga. Gdyby zwiększyć częstotliwość kursów, autobusy by nie stały tylko goniły się po mieście. Dodano jedną linię ale okrojono inną, Przyznaję że nie sprawdzałem jak to wygląda w SIWZ jeśli chodzi o częstotliwość kursowania ale chyba nic się nie zmieniło. No i bez urazy, gdzie w Wodziu takie potoki dla dużych autobusów? Chyba tylko na dojazdach do szkoły i na kopalnię. Więc przetarg został przestrzelony, na wygórowane żądania przyszła rynkowa oferta.
I co z tego wynika @secretkey? Że w Wodzisławiu te autobusy mają więcej stać niż jeździć. Król leje się żurem i robi wiejską komunikację z kilkunastoma kursami na głównych liniach, żeby niby zaoszczędzić. ale chytry dwa razy traci, bo koszty stałe jakoś nie chcą się zmniejszyć! A może chodzi o to, żeby tych nowiutkich autobusów za bardzo nie zniszczyć??
@Wodzio, czy jeśli ktoś ładuje węgiel do pieca od razu jest pracownikiem kopalni? Zainteresowanie? Ktoś jest birofilem a ktoś inny interesuje się komunikacją. :-)
Nie mieszkasz w Wodzisławiu, więc skąd takie Twoje zainteresowanie sprawą? Stawiam że pracujesz u Klosoka ;)
Tak czy inaczej autobus to najlepszy środek transportu
@Wodzio ja tylko staram się być obiektywny. Wszystkie liczby są dostępne w biuletynach informacji publicznej dla każdego. Wystarczy umieć liczyć. Z racji tego że nie mieszkam w Wodzisławiu Kieca jest mi obojętny, ba Wodzisław jest mi obojętny. :-) Komunikacja w Wodziu może być nawet furmankami realizowana - a co, jak w Zakopanem. :-D
Ty secretkey nie jesteś żaden "ukryty klucz" tylko całkiem jawny lobbysta Kieco-Klosokowy - od razu pisałem że rozwiązania tej kwestii należy szukać pod stołem... ;))
@wnikliwy ułatwię ci zadanie bo nie podejrzewam byś sprawdzał BIPy. Linia AP2 - 1850000 wzkm. trzy autobusy, czas trwania 38 miesięcy. Wodzisław - 1950000 wzkm. Autobusy 9szt., czas trwania 60 miesięcy. Ile kilometrów wypracuje autobus w miesiącu: AP2 - 16228km, Wodzisław - 3611km. Ile wypracuje jeden autobus w miesiącu: AP2 - 76758.44zł. Wodzisław - 32766.64zł. O, odkrycie, przy niższej stawce większy zarobek. @wnikliwy ogarniasz?
Co do Pana Topola, stawka którą zaproponował UM Wodzisław to 7,04 wzkm z prostego rachunku 13620000 zł / 1932000 wzkm jak nic wychodzi 7,04zł/wzkm. Czy w Wodzisławiu i Pszowie gimnazjaliści już mają ferie świąteczne?
@wnikliwy jeszcze raz napiszę, na lotnisko jeżdżą cztery linie w ramach tego zamówienia. Jedna z linii (mniejsza) na którą są przewidziane trzy autobusy, zrobi w czasie trwania kontraktu tyle kilometrów ile cała komunikacja w Wodzisławiu w całym okresie trwania umowy. Do tego na paliwie też się zaoszczędzi bo to linia ekspresowa, mało przystanków i jazda drogami o wyższej prędkości (kategoria S i A). Sprawdź warunki na bipie KZK GOP.
Wszystko dogadane za plecami rady, bo miała być rada Kiecy to by te 4 miliony dała, zresztą jak zawsze robiła do każdych inwestycji, pan Kłosok już hepi, tylko niech radnym wytłumaczy dlaczego do Pyrzowice, też nowymi autobusami, jeździ za niecałe 5 zł, a w Wodzisławiu chce prawie raz tyle. O co chodzi? Jakieś interesiki kosztem mieszkańców miasta? To się nadaje do prokuratury.
Ten Dawid Topol to widać rozsądny chłop. Też chętnie bym mu polał.
Dobrze prawi, polać chłopu!
dobry artykuł. UM pod rządami Kiecy tak kiepsko przygotował przetarg że mamy jedną (JEDNĄ) (1!!!) ofertę!!! No i co? Cena jak z kosmosu! Teraz każe radnym się zgodzić i słusznie, że radni się nie godzą. Trzeba przygotowywać lepsze przetargi a nie gruszki na wierzbie i kręcenie lodów.