Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Ponad sto tysięcy elektryków i hybryd PHEV na polskich drogach

27.02.2024 17:45 | 0 komentarzy | eco

Jak donosi Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na koniec stycznia 2024 r. po polskich drogach jeździło 100 737 samochodów osobowych z napędem elektrycznym.

Ponad sto tysięcy elektryków i hybryd PHEV na polskich drogach
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Zdjęcie ilustracyjne
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przy tym pełnych elektryków osobowych (BEV, ang. battery electric vehicles) było na drogach 52 356 szt., a hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles), czyli pojazdów o napędzie spalinowo-elektrycznym, które mogą być ładowane z sieci elektrycznej było 48 381.

Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 012 sztuk. Ponadto jak podaje PSPA, stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec stycznia składała się z 19 415 sztuk. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1185 sztuk.

Jak podaje PSPA, równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec stycznia 2024 r. w Polsce funkcjonowało 6086 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3362 stacje). 27% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 63% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W styczniu uruchomiono 153 nowe punkty.

Generalnie jednak, sprzedaż aut elektrycznych w całej Europie wyhamowuje. Przyczyn jest kilka. Najważniejszą, zdaniem ekspertów, jest jednak dramatyczny spadek wartości aut elektrycznych, sięgający nawet 70% po trzech latach użytkowania elektryka. Kupujący zaczęli zwracać uwagę na ten element. Z badań przeprowadzonych ma amerykańskim rynku, wynika, że średni pięcioletni wskaźnik utraty wartości przez samochody elektryczne wynosi 49,1%. Dla porównania analogiczny wskaźnik dla wszystkich pojazdów wynosi 38,8%.

(eko)


Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja