W regionie przybędzie kilkadziesiąt eko-autobusów
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii aż 90 000 000 zł dofinansowania na zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym. Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Na tę inwestycję otrzyma z NFOŚiGW dofinansowanie w wysokości 45 500 000 zł. Cieszyn zakupi 6 autobusów o napędzie elektrycznym, na co otrzyma 9 435 000 zł dotacji. Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju dzięki dotacji w wysokości 26 341 065 zł i pożyczce 8 780 355 zł zakupi 11 autobusów o napędzie elektrycznym z których będą korzystać mieszkańcy miasta Żory.
Przełomowe dla miejscowych społeczności inwestycje zostaną zrealizowane w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, którego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże w formie dotacji 90 mln zł Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Za te pieniądze zostanie zakupionych 35 autobusów o napędzie elektrycznym oraz 21 ładowarek. Miasto Rybnik otrzyma 45,5 mln zł dotacji na zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Miasto Cieszyn otrzyma 9,4 mln dotacji, dzięki czemu zakupi 6 autobusów o napędzie elektrycznym. Natomiast Międzygminnemu Związkowi Komunikacyjnemu z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju NFOŚiGW przekaże 26,3 mln zł dotacji oraz 8,7 mln pożyczki na zakup 11 autobusów o napędzie elektrycznym.
– Zakup kilkudziesięciu nowoczesnych autobusów o napędzie elektrycznym i wodorowym wpisuje się w przyjazny środowisku naturalnemu, dynamiczny, zrównoważony rozwój regionu. Ekologiczny transport publiczny, dostępny dla mieszkańców Śląska, w tym także dla osób z niepełnosprawnością, to poprawa jakości powietrza i codziennego życia ludzi. Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w każdej dziedzinie przyczynia się do rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju – powiedział minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
– Przy wdrażaniu programu „Zielony Transport Publiczny”, dbamy o to, aby z nowoczesnego i ekologicznego transportu publicznego mogli korzystać wszyscy, bez względu na miejsce zamieszkania – zaznacza Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska– przy tym staramy się także wypracowywać najlepsze rozwiązania, które poprawią jakość życia Polaków w zakresie lepszego stanu powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu zbiorowego bez wątpienia jest istotnym elementem w osiągnięciu tego ważnego celu – dodaje.
– W przygotowaniu i wdrażaniu elektromobilności potrzebne są działania na poziomie lokalnym: potrzebna jest infrastruktura, rozwój transportu publicznego oraz sposobów magazynowania energii. Potrzebne są również strategie, które pozwolą realizować zadania służące poprawie jakości życia naszych obywateli. Samorządy są dla nas stroną i partnerem w tych wszystkich działaniach a zeroemisyjne pojazdy trafiają do samorządów w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” i sukcesywnie zasilają floty poszczególnych przewoźników – mówi Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach przedsięwzięcia „Zielony Transport GZM”, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje zakup 35 autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii: 24 sztuki niskopodłogowych autobusów 12-metrowych oraz 11 sztuk niskopodłogowych przegubowych autobusów 18-metrowych. Zakupione pojazdy będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zasilą tabory PKM Świerklańca, Katowic, Sosnowca i Gliwic.
W ramach projektu zostaną również zakupione mobilne lub stacjonarne ładowarki wolnego ładowania (21 szt.). Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 430 osób – kierowców oraz mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 141 832 530 zł a dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to 90 000 000 zł.
Miasto Rybnik planuje zakup 20 autobusów o napędzie wodorowym. Zakupione pojazdy o długości 12 m będą niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Posiadać będą również monitoring, alkoblokadę oraz defibrylator. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 6 mechaników i naukę obsługi pojazdu. Całkowity koszt inwestycji to 86 100 000 zł a dotacja z NFOŚiGW to 45 500 000 zł.
Miasto Cieszyn w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 6 autobusów elektrycznych (2 małe – do 8 m. długości i 4 duże – do 12 m.). Zakupione pojazdy będą przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Będą wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny, kasowniki biletów elektronicznych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano również zakup i montaż 2 punktów ładowania typu plug-in przeznaczonych dla małych autobusów oraz 4 punkty ładowania typu plug-in dla dużych autobusów. Oprócz tego zaplanowane jest przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 10 kierowców i 4 mechaników. Całkowity koszt inwestycji to 15 571 800 zł, dotacja z NFOŚiGW to 9 435 000 zł.
Natomiast Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju w ramach przedsięwzięcia planuje zakup 11 autobusów o napędzie elektrycznym o długości 12 m. Zakupione niskopodłogowe zostaną przekazane miastu Żory i będą dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Ponadto, w ramach niniejszego projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 26 kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 35 121 420 zł, dotacja z NFOŚiGW to 26 341 065 zł oraz pożyczka 8 780 355 zł.
Umowy o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” zostały podpisane 5 września 2022 r.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przewiduje zakończyć projekt 31 października 2025 r., miasto Rybnik – 23 października 2023 r., natomiast miasta Cieszyn i Jastrzębie Zdrój – 31 marca 2024 r.
Inwestycje przyniosą nie tylko pozytywny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ok. 2063,83 tony w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu (o blisko 6,24 tony/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o ok. 0,087 tony rocznie.
Miasto Rybnik zmniejszy emisję CO2 o ponad 1 344,62 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o ok. 0.006 tony/rok oraz emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 1,03 tony/rok.
Miasto Cieszyn zmniejszy emisję CO2 o 143,35 tony/rok, ograniczy emisję tlenków azotu o 1,084 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,023 tony/rok.
Z kolei Międzygminny Związek Komunikacyjny z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju zmniejszy emisję CO2 o 579,53 tony/rok a także ograniczy emisję tlenków azotu o 1,67 tony/rok oraz emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,028 tony/rok.
(eco)
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja
Komentarze
2 komentarze
@JK_SRC nie tylko do Raciborza ale też do Wodzisławia czy Jastrzębia. Widocznie władze tych miast albo nie mają pieniędzy w budżecie na wkład własny albo nie mają chęci do wymiany parku taborowego.
Ciekawa informacja ale dlaczego żadne elektryki nie trafią do Raciborza?