Piątek, 26 kwietnia 2024

imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marceliny

RSS

Zarządzanie Logistyczne

17.06.2021 19:15 | 0 komentarzy | (s)

Logistyka to współczesna dziedzina zarządzania, która bazuje na podejściu systemowym do badania procesów przepływów materialnych oraz sterowania nimi. Logistykę można zdefiniować jako planowanie i kontrolowanie przepływów materialnych i odpowiednich przepływów informacyjnych w przedsiębiorstwie, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym (Ghiani et al. 2004: 1).

Zarządzanie Logistyczne
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Mówiąc najogólniej, misją logistyki jest dostarczenie właściwych materiałów do właściwego miejsca we właściwy czas, optymalizując pewne wskaźniki efektywności, np. minimalizując koszt całkowity w sposób odpowiadający pewnym ograniczeniom, takim jak ograniczenia budżetowe.

Kluczowym problemem logistyki jest podjęcie decyzji co do tego, w jaki sposób i kiedy surowce, półprodukty i wyroby gotowe należy nabywać, przemieszczać i przechowywać. Problemy logistyczne pojawiają się nie tylko w przedsiębiorstwach produkcyjnych, lecz także w firmach usługowych, np. zajmujących się dostarczaniem poczty i przesyłek, naprawą nabytych produktów zgodnie z gwarancją czy w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej.

Logistyka ma do czynienia z następującymi podstawowymi procesami:

  • Zaopatrzenie,
  • Produkcja,
  • Magazynowanie,
  • Transport (dystrybucja).

Początkowo zarządzanie logistyczne było jedną z funkcji zarządzania kierowniczego, ale z płynem czasu stało się samodzielną dziedziną działalności w przedsiębiorstwach, zwłaszcza tych produkcyjnych i przemysłowych, czyli na co dzień mających do czynienia z procesami przepływów materialnych, takimi jak zaopatrzenie lub dystrybucja. Obecnie zarządzanie logistyczne jest niezależną dziedziną wiedzy, której celem jest diagnostyka odpowiednich problemów w przedsiębiorstwie oraz przedstawienie i wdrożenie możliwych rozwiązań.

Do głównych problemów zarządzania logistycznego zaliczyć można następujące:

  • Zbyt duża liczba definicji i koncepcji opisujących funkcje i zadania zarządzania logistycznego, z czego wynikają problemy z formułowaniem zadań roboczych,
  • Poważny niedobór odpowiednio wykwalifikowanych pracowników,
  • Częsty brak stosownego rozumienia przez kierownictwo przedsiębiorstwa prawdziwych celów i funkcji zarządzania logistycznego,
  • Problemy organizacyjne związane z wyznaczeniem wielkości i struktury działu zarządzania logistycznego oraz funkcji i zadań przypisywanych każdej zatrudnionej w tym celu osobie.

Zarządzanie logistyczne bazuje na szeregu zasad, z których wyodrębnić należy przede wszystkim następujące:

  • Podejście systemowe do badania procesów przepływów materialnych oraz sterowania nimi: kompleksowe zarządzanie zaopatrzeniem, produkcją, magazynowaniem i dystrybucją jako całością oraz ocena efektywności pracy całego przedsiębiorstwa i jego działów, a także efektywności wdrażania poszczególnych projektów i zarządzania poszczególnymi procesami według jednolitych i zunifikowanych kryteriów, które muszą być te same w ramach całego przedsiębiorstwa, by efektywność pewnych działów nie była osiągana kosztem innych,
  • Adaptabilność, czyli zdolność przystosowania się przedsiębiorstwa do zmian zachodzących w środowisku zewnętrznym oraz do osiągania celów rozwojowych,
  • Synergia, czyli wzajemne potęgowanie bądź osłabienie elementów systemu wskutek ich współdziałania ze sobą,
  • Ocena kompleksowa kosztów i strat na całym ciągu łańcucha logistycznego,
  • Przedmiotem optymalizacji i usprawniania są powiązane ze sobą procesy przepływów materialnych stanowiące kompleksową całość.

Zarządzanie logistyczne kręci się wokół pojęcia cyklu logistycznego, czyli czasu między chwilą złożenia zamówienia a chwilą rzeczywistego dostarczenia zamówionej produkcji. Długi cykl jest niekorzystny z punktu widzenia nabywcy, ale korzystny z perspektywy dostawcy (producenta), ponieważ pozwala mu pracować na zamówienie w trybie produkcji.

Krótki cykl oznacza dla producenta tryb magazynu i często zapewnia większe obroty, ale też wymaga większych zapasów, a co za tym idzie także kosztów, czyli środków zamrożonych w zapasach. Aby zapewnić jak największe zyski i zwrot z inwestycji, cykl musi być optymalny.

Rozwiązania teoretyczne w sferze zarządzania logistycznego wdrażane są za pomocą aktywności logistycznej, która oznacza działania, operacje i procesy logistyczne. Aktywność logistyczna może być podstawowa (np. załadowanie, rozładowanie itd.) lub kompleksowa (np. transport, dystrybucja itd.).

Według Zaremby (2006: 14), do sfery działań logistycznych (funkcji zarządzania logistycznego) należą m.in.:

  • Obsługa klienta: dział logistyczny powinien być zaangażowany w procesy dostarczenia produktów klientom jak najszybciej, ale też jak najtaniej, a także w procesach zwrotu towaru, napraw gwarancyjnych itd.,
  • Prognozowanie popytu: wraz z działem marketingu i, ewentualnie, analizy finansowej lub ekonomicznej, pracownicy działu logistyki dostarczają odpowiedniej wiedzy, która może być pomocna i użyteczna w celu przewidywania przyszłego popytu,
  • Przepływ informacji: przepływom materialnym zawsze towarzyszą liczne przepływy informacyjne zapewniające płynność i efektywność przepływów materialnych,
  • Kontrola zapasów: określenie optymalnych poziomów zapasów każdego rodzaju produkcji oraz kontrolowanie ich obecnego stanu w czasie rzeczywistym,
  • Realizowanie zamówień: uczestniczenie działu logistycznego w dziedzinach obsługi klientów związanych z kompletowaniem, pakowaniem i dostarczeniem zamówień wraz z realizacją odpowiednich przepływów informacyjnych,
  • Zaopatrywanie w części zamienne i usługi serwisowe: zapewnienie płynności działalności przedsiębiorstwa i wykorzystywanego sprzętu i wyposażenia.

Tak więc zarządzanie logistyczne jest ważną częścią działalności kierowniczej zapewniającej tak płynność przepływów materialnych, jak i efektywność działalności przedsiębiorstwa.

Materiał zewnętrzny