Czwartek, 26 grudnia 2024

imieniny: Szczepana, Dionizego

RSS

Jeśli uczeń jest cyfrowym tubylcem, to kim jest jego nauczyciel? W ANS Racibórz rozmawiali o tym pedagodzy

10.12.2024 18:49 | 0 komentarzy | ma.w

- Młody człowiek potrzebuje dziś przewodnika. Świat jest pełen fake newsów i postprawd - mówili w poniedziałek 9 grudnia uczestnicy 18. Seminarium Pedagogicznego w raciborskiej uczelni. Przybyło nań 30. prelegentów. Swoją delegację wysłał uniwersytet ostrawski.

Jeśli uczeń jest cyfrowym tubylcem, to kim jest jego nauczyciel? W ANS Racibórz rozmawiali o tym pedagodzy
Podczas dwóch sesji plenarnych 18. Seminarium Pedagogicznego zaprezentowano ponad 30 wystąpień
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Żądny szybkiej reakcji, łaknący obrazków

„Współczesny uczeń, nauczyciel – w obszarze wyzwań i sprzeczności edukacyjnych” - taki był temat 18. seminarium.

Jak zaznaczył na jego wstępie rektor Akademii Nauk Stosowanych dr Paweł Strózik, tegoroczne spotkanie było kontynuacją wątków podjętych przed rokiem. Na 17. seminarium omawiano różnice między generacjami obecnymi w procesie nauczania. - Obecny temat jest dość skomplikowany. Chodzi nam o definicję współczesnego ucznia, która odbiega od tej dotąd stosowanej - zauważył rektor ANS.

Wskazał na wpływ cyfryzacji, przyspieszenia tempa życia, które jego zdaniem sprawiają, że uczniowie dziś to cyfrowi tubylcy. - Są przyzwyczajeni do nowoczesnych technologii, oczekują błyskawicznych reakcji, żyją w świecie obrazkowym - kontynuował P. Strózik.

WIDEO NA ŻYWO: ROZPOCZĘCIE SEMINARIUM

Nowoczesne technologie nie wykluczają tradycyjnego nauczania

Dodał, że to wszystko ma wpływ na emocje młodych ludzi. - Oni potrzebują równowagi między światem analogowym i cyfrowym. Dlatego nauczyciel powinien być na nowo zdefiniowany, wiedzieć jak reagować na te zjawiska. Nowoczesne technologie nie wykluczają tradycyjnego nauczania, ono wciąż jest w mocy, jest skuteczne - przekonywał na otwarcie seminarium rektor raciborskiej uczelni. Według niego współczesny nauczyciel musi dostrzec nowe sposoby zachowania się ucznia, dostosować się do jego potrzeb szybkiego komunikowania się. - Młody człowiek jest przyzwyczajony do interaktywnych działań. Cechuje go duża swoboda w pozyskiwaniu treści, ale tu pojawia się niebezpieczeństwo zalewu fake newsów - przekonywał Paweł Strózik.

Lider wyposażony w busolę wartości

Organizatorka seminarium dr Ludmiła Nowacka zwróciła uwagę, że młodzież potrzebuje lidera, przewodnika. - Musi pojawić się mentor z busolą wartości, by przeprowadzić ucznia przez chaosu sprzecznych wartości - stwierdziła Nowacka. W swoim wystąpieniu dr skupiła się na twórczości i językowej aktywności studentów, podkreślając ich ogromny potencjał: „Młodzi ludzie, których kształcimy, to przyszłość edukacji. Są kreatywni, pełni pasji, a ich prace pokazują, że potrafią łączyć praktyczne umiejętności z twórczym podejściem. Ich aktywność językowa to dowód na to, że rozumieją znaczenie komunikacji w życiu zawodowym i społecznym”.

Wyzwania Polaków są takie jak w Czechach

L. Nowacka cieszyła się, że seminarium kontynuuje intensywną współpracę ANS z uczelnią w Ostrawie, dzięki której środowiska naukowe mogą wymienić się warsztatem pracy i wiedzą. Edukacja w Republice Czeskiej mierzy się z podobnymi wyzwaniami co w Polsce: „W Czechach, podobnie jak u nas, problemem jest starzejąca się kadra nauczycielska. Młodzi ludzie rzadziej wybierają zawód nauczyciela, a ci, którzy decydują się na tę ścieżkę, muszą mierzyć się z ciągłą potrzebą doskonalenia swoich umiejętności, w tym adaptacji do nowych technologii i cyfryzacji”. Wystąpienie PhDr. Karin Fodorovej, która zaprezentowała wyzwania czeskiego systemu edukacji przedszkolnej, zostało bardzo dobrze przyjęte przez uczestników.

Arka Bożek: wciąż znany czy już nieznany?

Podczas dwóch sesji plenarnych zaprezentowano ponad 30 wystąpień, które moderował dr hab. Edward Nycz, prof. uczelni, obejmujących różnorodne perspektywy na współczesne wyzwania edukacji.

Istotną częścią seminarium były prezentacje kół naukowych Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu. Studenci, pod opieką dr Nowackiej, zaprezentowali m.in. badania nad postrzeganiem postaci Arki Bożka oraz projekty wspierające adaptację dzieci do szkoły.

Seminarium zakończyło się dyskusją i podsumowaniem. Dr Nowacka przypomniała, że edukacja to obszar nieustannej zmiany: „Jedyną stałą w edukacji jest zmiana. Dlatego musimy być elastyczni, otwarci na nowe idee i wspierać zarówno uczniów, jak i nauczycieli w ich rozwoju”.

Ludzie:

Ludmiła Nowacka

Ludmiła Nowacka

dyrektor Dyrektor Instytutu Studiów Edukacyjnych PWSZ w Raciborzu, radna miasta Racibórz, kierownik ds. sportu w SP 15, była zastępca prezydenta miasta Racibórz.

Paweł Strózik

Paweł Strózik

Rektor PWSZ Racibórz kadencji 2020-2024