Sobota, 4 maja 2024

imieniny: Floriana, Moniki, Grzegorza

RSS

Niebezpieczne odpady są już usuwane. Kosztowało to Żory ponad 1,9 mln zł

23.08.2023 13:06 | 1 komentarz | juk

- Z uwagi na fakt, że w Żorach składowanych jest około 360 ton odpadów zakładamy, że zadanie zostanie zrealizowane w około dwa miesiące – mówi prezydent Żor Waldemar Socha o odpadach, które od kilku lat zalegały na jednej z działek przy ul. Sosnowej.

Niebezpieczne odpady są już usuwane. Kosztowało to Żory ponad 1,9 mln zł
Odpady niebezpieczne zostały ujawnione na posesji przy ul. Sosnowej w Żorach w lutym 2019 r. Ich usuwanie może zająć nawet dwa miesiące.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Dziś (23.08) odbył się załadunek pierwszej partii odpadów niebezpiecznych zgromadzonych nielegalnie na jednej z nieruchomości przy ul. Sosnowej w Żorach. Pod nadzorem pracowników Urzędu Miasta Żory odpady zostały załadowane i są obecnie transportowane przez specjalistyczną firmę wyłonioną w przetargu do instalacji utylizacji odpadów w Gdańsku.

Przypomnijmy, że odpady niebezpieczne zostały ujawnione na posesji przy ul. Sosnowej w Żorach w lutym 2019 r. Od tego czasu żorski magistrat podejmował wszystkie możliwe działania zmierzające do usunięcia tych odpadów przez podmioty i ludzi, którzy powinni za to odpowiadać. Niestety pomimo prowadzonego postępowania administracyjnego, dwukrotnego wydania decyzji i następnie jej uchylenia przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie udało się skutecznie ustalić posiadaczy odpadów w rozumieniu ustawy o odpadach i nałożyć na nich obowiązku usunięcia odpadów. Ze względu na pogarszający się stan pojemników, w których zgromadzone były odpady oraz naczep, na których je umieszczono, niezbędne było podjęcie decyzji, na podstawie art. 26a ustawy o odpadach, o niezwłocznym usunięciu odpadów przez miasto.

- Działania zmierzające do usunięcia odpadów podzieliliśmy na dwa etapy. W pierwszym etapie postanowiliśmy zlecić identyfikację odpadów, która pozwoliła określić ich ilość i rodzaje, a co za tym idzie wskazać procesy, jakim powinny zostać poddane, by je w prawidłowy sposób zutylizować. Dopiero z pogłębioną wiedzą na temat tego ile i jakiego rodzaju odpady znajdują się na nieruchomości przy ul. Sosnowej, przygotowaliśmy przetarg na ich usunięcie – mówi Waldemar Socha, prezydent Żor. - Przetarg dotyczył usunięcia wszystkich zidentyfikowanych odpadów. Z uwagi na fakt, że w Żorach składowanych jest około 360 ton odpadów zakładamy, że zadanie zostanie zrealizowane w około dwa miesiące – dodaje.

Na sfinansowanie tego przedsięwzięcia miasto planuje pozyskać środki z programu priorytetowego „Usuwanie porzuconych odpadów” Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Warto podkreślić, że maksymalny łączny poziom dotacji w przypadku Żor wynosi 55% kosztów zadania, a jego koszt to ponad 1,9 mln zł. Pozostałe 45% kosztów będzie musiało ponieść miasto. - Na ten cel staramy się pozyskać pożyczkę z WFOŚiGW - zapowiadają urzędnicy.