Działacze Solidarnej Polski w Jastrzębiu o zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku [WIDEO]
Przedstawiciele zarządu okręgu rybnickiego Solidarnej Polski zorganizowany krótki briefing prasowy przed kopalnią Zofiówka, aby wyrazić sprzeciw wobec zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. W spotkaniu udział wzięli radny Jastrzębia-Zdroju Szymon Klimczak, wiceprezes zarządu wojewódzkiego Solidarnej Polski i były wiceprzewodniczący rady miejskiej w Żorach Jacek Miketa oraz Szymon Szrot, dyrektor biura posła Michała Wosia.
Działacze Solidarnej Polski w Jastrzębiu o zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku [WIDEO]
Tematem spotkania z dziennikarzami było wprowadzenie unijnego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. - Chcemy wyrazić ogromny sprzeciw wobez zakazu, który został przegłosowany przez Parlament Europejski, odnośnie zakupu po 2035 roku samochodów z silnikiem spalinowym. Taki zakaz w naszej ocenie będzie miał bardzo negatywne konsekwencje w społeczeństwie i gospodarce - podkreślił Szymon Klimczak.
- To, o co nam najbardziej chodzi, to wolność wyboru. Nie jesteśmy absolutnie przeciwko samochodom elektrycznym i szeroko pojętej elektromobilności. Natomiast chcemy podkreślić, że chodzi o wolność wyboru, aby obywatele mogli sami decydować, jaki pojazd będą mogli zakupić. Jak powiedział kolega, mówimy o zakazie sprzedaży samochodów spalinowych, co realnie będzie oznaczało również zakaz sprzedaży samochodów hybrydowych, które powszechnie uważane są za ekologiczne. One też będą zakazane. To będzie dotyczyło także samochodów ciężarowych - wyjaśnił Jacek Miketa. - Nie ma gwarancji, że te pojazdy będą tańsze, konkurencyjne do samochodów spalinowych, a zabranie takiej możliwości i zmniejszenie konkurencyjności może spowodować, że większości obywateli na takie auta po prostu nie będzie stać. Kolejna kwestia to ekologia. Wyprodukowanie samochodu elektrycznego samo w sobie wcale nie jest ekologiczne czy neutralne dla środowiska, jak niektórzy by chcieli. Choćby dlatego, że do produkcji ogniw jest potrzebny lit. Jak wiadomo, większość rynku litu jest w rękach Chińczyków. Ostatnio mieliśmy prosty przykład z problemem w dostępności półprzewodników i od razu widzieliśmy, co zaczęło się dziać na rynku samochodowym. Już samochody spalinowe są sporo droższe, nie mówiąc o elektykach - zaznaczył wiceprezes zarządu wojewódzkiego SP.
Rozmówcy podkreślili również szereg problemów, które obecnie ograniczają mobilność samochodów elektrycznych, jak brak szerokiej sieci ładowarek. Odrębnym problemem są sieci elektryczne, które w obecnej formie nie są w stanie udźwignąć odpowiedniego przesyłu energii, co potwierdzają m.in. plany budowy nowej linii energetycznej na terenie Jastrzębia-Zdroju i okolicznych gmin.
- Wszyscy wiemy, jak zachowują się baterie. To nie jest tak, że mamy 20-letni samochód elektryczny i może on mieć takie same osiągi, jak roczny. Z samochodem spalinowym tego typu problemów nie ma, a koszt wymiany baterii w samochodach elektrycznych sięga nawet 70 proc. wartości auta, więc to po prostu się nie opłaca. Nie mamy technologii, która sensownie pozwalałaby recyklingować baterie i odzyskiwać metale rzadkie, które zużywają się w jakiś sposób podczas użytkowania samochodu. Jest więc mnóstwo pytań, na które dzisiaj nie mamy odpowiedzi - powiedział Szymon Szrot.
- Ciekawe jest to, że my musimy przypominać o wolności wyboru, o tych prawach obywatela i Europejczyka ludziom, którzy są z natury bardziej liberalni, niż my - dorzucił Szymon Klimczak, wytykając europosłom Łukaszowi Kohutowi i Markowi Baltowi głosowanie za przyjęciem zakazu.
Szymon Klimczak przytoczył również słowa prof. Stanisława Nawrata, które padły podczas ostatniej sesji rady miasta Jastrzębia-Zdroju. - Profesor Nawrat powiedział, że tylko 10 proc. to jest odpowiedzialność Europy za efekt cieplarniany. Jaki odsetek w tych 10 proc. stanowią zanieczyszcenia z transportu kołowego? To 0,03 %. O co my w tym momencie walczymy? - skwitował Klimczak.
Komentarze
33 komentarze
Gdzie się podziały miliony w FG odpowiedz mineta
Nieroby i cwaniacy, najgorszy typ ludzi.
Wiedza, ze wysilkiem i praca niczego sie nie dorobia, bo dwie lewe rece maja,
to ida w polityke.
Tam za pierdzielenie glupot, lizanie rowow zwierzchnikom, czekaja stolki i sowite wynagrodzenia.
W tym wypadku zwierznicy to nagorsze indywidua i pospolite mendy na swiecie.
Od takich typow gownem smierdzi z daleka.
jak was nie stać na elektryki to piszcie dalej głupoty
póki co starych nimieckich dizli mocie pod dostatkiem
Ta, wymienię akumulator, którego wartość to 70% ceny nowego auta.
Ta wasza idea od gniazdka do gniazdka elektrycznego po 15 latach to bzdura . Wymienicie akumulatory 8 będzie jak nowy .
Problem z doopy . Nie chcą spalinówek to bedzie pan prezydent na plecach wszystko wam nosił aż mu w pięty pójdzie ! USA ani nikt poważny tego papieru nie podpisał po kiego czorta wyszli przed szereg ? Zwykła głupota i pokaż nonszalancji oraz kary które już czekają na frajerów ( PiS)
Taka prawda, tak jak panowie mówią: niech każdy jeździ czym chce. Obecnie emisja spalin z nowych diesli czy benzyniaków jest na tak znikomym poziomie, że kwestia przymusowego zastąpienia ich elektrykami nie jest kwestią środowiskową. Po prostu lobby aut elektrycznych posypało hajsem i EU wie za czym głosować.