środa, 25 grudnia 2024

imieniny: Anastazji, Piotra, Eugenii

RSS

Wielka machina zabezpieczeń. PGG o e-sklepie: "Oszustwa praktycznie niemożliwe"

03.08.2022 18:49 | 5 komentarzy | sqx

Dokonanie oszustwa, zakup z fikcyjnych kont, użycie nieuczciwego oprogramowania, podszywanie się pod inne osoby czy wyłudzenie nienależnego węgla w e-sklepie są praktycznie niemożliwe, informuje PGG, przedstawiając ogrom zastosowanych rozwiązań, które mają służyć bezpieczeństwu klientów i zabezpieczać przed przestępstwami. Gdy tylko węgiel pojawia się w sprzedaży na półce e-sklepu, na kontrolerze dostarczania aplikacji liczba odwołań do witryny w jednej chwili dochodzi do 650 tysięcy, informuje PGG.

Wielka machina zabezpieczeń. PGG o e-sklepie: "Oszustwa praktycznie niemożliwe"
W sklepie zarejestrowanych jest ponad pół miliona kont / for. PGG
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jeśli próbowałaś/eś, czy udało Ci się dokonać zakupów w e-sklepie PGG?

Skala zapytań jest ogromna

W chwili, gdy węgiel pojawia się w e-sklepie PGG, liczba odwołań do witryny dochodzi do 650 tysięcy. To wręcz wymusza stosowanie maksymalnej liczby zabezpieczeń i blokad. Wprowadzenie każdej z nich to efekt wielu analiz, cały system został zaprojektowany tak, by zapobiegać jakimkolwiek włamaniom czy nadużyciom.

- Klienci wchodzący we wtorki i czwartki na sesje zakupowe w sklepie internetowym spółki muszą być całkowicie bezpieczni - podkreśla PGG. Jak się okazuje, część zabezpieczeń może wpływać na wygodę korzystania z serwisu, pierwsze mechanizmy zabezpieczające infrastrukturę wewnętrzną IT firmy zaczynają działać już z powodu olbrzymiej ilości jednoczesnych prób wejść na witrynę sklepu (current connections).

- Tak wielki ruch powoduje, że nie wszyscy chętni są w stanie bez problemu dostać się do witryny, aby kupić węgiel. Jednak sprzedaż trwa zawsze do wyczerpania wystawionego zapasu, a ilość zrealizowanych transakcji oscyluje na poziomie kilkudziesięciu na sekundę - tłumaczą specjaliści IT Polskiej Grupy Górniczej i opisują kolejne piętra zabezpieczeń e-sklepu.

Jak PGG S.A. zabezpiecza swój sklep internetowy przed oszustwami?

Nikt nie jest anonimowy w e-sklepie. Węgiel kupić mogą w PGG S.A. tylko zarejestrowani klienci, którzy podadzą niezbędne do transakcji dane osobowe, numer pesel i konta bankowego oraz adres. Obecnie zarejestrowanych jest prawie 540 tys. osób.

Rozwiązania Google reCaptcha, które wykorzystują zaawansowane techniki sztucznej inteligencji, uniemożliwiają rejestrację fałszywych użytkowników oraz próby użycia botów. Rejestracja jest dwuetapowa: klient musi odpowiedzieć na wysłany e-mail, co eliminuje posługiwanie się fałszywymi kontami poczty elektronicznej. W sklepie PGG S.A. na ten sam pesel i adres mailowy można zarejestrować się tylko jeden raz.

Mechanizmy reCaptcha zabezpieczają proces zakupów także na etapie logowania się klienta do sklepu (jest to obowiązkowy wymóg) i nabywania towaru - szczególnie chroniony jest moment przejścia do płatności za zamówiony węgiel. Limity działające w oparciu o numer pesel i adres domowy sprawiają, że nie można kupić więcej niż dozwolone 5 ton, na przykład w celu późniejszej odsprzedaży.

Aplikacja sklepu PGG S.A. zapisuje fakt dokonania transakcji wraz z numerem IP, z którego ją wykonano. Podejrzenie, że klient używa programów do automatyzacji zakupów, skutkuje blokadą ruchu z danego IP.

- Logi systemowe są na bieżąco przeglądane i analizowane przez administratorów, a informacje o podejrzanych próbach transakcji przekazuje się do Biura Kontroli Wewnętrznej w spółce, które ściśle współpracuje z organami ścigania - zastrzegają administratorzy e-sklepu.

Geolokalizacja i firewall na boty i TOR

Szczególnie w początkowym okresie sprzedaży przez internet, utrapieniem sklepu i uczciwych klientów było zmasowane działanie botów. Aby je wyeliminować, wprowadzono m.in. geolokalizację, która uniemożliwia wejścia na stronę sklepu z serwerów poza terytorium Polski. Zastosowane mechanizmy IP Intelligence sprawdzają, jakim IP posługuje się klient i porównują dany adres z aktualizowanymi spisami adresów proxy, botnetami lub siecią TOR.

Użyte przez PGG S.A. mechanizmy weryfikacji behawioralnej potrafią sprawdzić również to, czy przeglądarką www użytkownika posługuje się żywy człowiek czy też bot zakupowy.

Sklepu internetowego z węglem PGG S.A. strzeże też tzw. Web Application Firewall, który pozwala na automatyczną kontrolę treści przesyłanych do aplikacji e-sklepu. Bazy reguł wykorzystywane w tym rozwiązaniu są na bieżąco aktualizowane. Przed groźnymi atakami typu DDOS, które mogą sparaliżować infrastrukturę e-sklepu, chronią m.in. mechanizmy zliczające częstotliwość odświeżania strony internetowej.

- Wszystkie techniczne zabezpieczenia wsparte są dodatkowo pracą administratorów, śledzeniem ruchu przychodzącego z internetu i przeglądaniem logów systemowych i aplikacyjnych, tak aby na bieżąco reagować na pojawiające się zagrożenia. Ostatnim ogniwem zabezpieczającym proces zakupowy jest kontrola przez operatorów sklepu i służby kopalniane dokumentów, oświadczeń i deklaracji CEEB (Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków) składanych przez klientów pod kątem ich zgodności ze sobą i z danymi zarejestrowanymi w sklepie internetowym. Na tym ostatnim etapie sprawdza się również, czy płatności w transakcjach nie są realizowane z tych samych kont bankowych - opisują specjaliści IT Polskiej Grupy Górniczej S.A.

Oszustwa praktycznie niemożliwe, ale ostrożności nigdy za wiele

- Przy obecnych zabezpieczeniach serwisu sprzedażowego PGG S.A. praktycznie niemożliwa jest aktywność nieuczciwych pośredników, którzy usiłują wyłudzać opłaty za rzekome ułatwienie lub przyspieszenie procedury zakupu węgla. W szczególności przestrzegamy naszych klientów, by w żadnym wypadku nie udostępniali komukolwiek danych personalnych i bankowych, których używa się do sfinalizowania transakcji w e-sklepie! - apelują przedstawiciele PGG S.A.

Spółka podkreśla, że infrastruktura serwerowa e-sklepu przeszła gruntowną modernizację, aby w krótszym czasie mogła obsłużyć jak najwięcej klientów.

Dotychczas od początku roku e-sklep PGG S.A. obsłużył ponad 152 tys. klientów, do których trafiło 603 tys. ton węgla po cenie producenta, tzn. około tysiąca złotych za tonę (w tym ponad 86 tys. ton węgla workowanego dla 49 tys. klientów).

/źr. mat. pras./