Polowy o decyzji rządu o dofinansowaniu budowy Zachodniej Obwodnicy Raciborza: nasze miasto zostało docenione [BRIEFING]
Prezydent Raciborza Dariusz Polowy wspólnie z senator Ewą Gawędą i posłem Bolesławem Piechą ogłosili na specjalnie zwołanej krótkiej konferencji prasowej, że rząd przyzna pieniądze - 72 mln zł (całe zadanie oszacowano na kwotę 120 mln zł) na budowę obwodnicy północno-zachodniej Raciborza, który pobiegnie od skrzyżowania w Strzybniku do drogi wojewódzkiej w Żerdzinach.
Materiał wideo:
Poseł B. Piecha zauważył, że Racibórz słynie z pozyskiwania funduszy zewnętrznych, a według niego jest wiele źródeł, gdzie można znaleźć takie pieniądze. - Tu trzeba wykorzystać swego rodzaju konglomerat różnych sposobów na sfinansowanie tej infrastruktury. Liczę na miejscowy samorząd, na wykazanie pewnej solidarności, żeby rozwiązać tutejsze problemy komunikacyjne - podsumował.
Skąd taka tajemnica?
Zauważyliśmy, że o Zachodniej Obwodnicy Raciborza prawie wcale nie mówiło się publicznie. Dlaczego?
- Działo się to na poziomie samorządu województwa i nie wypadało nam wychodzić przed szereg. Współdziałaliśmy na różnych poziomach samorządów - miasta, powiatu i województwa. Tam, gdzie my gramy pierwsze skrzypce, możemy powiedzieć więcej, a tam, gdzie współdziała partner, oddajemy mu to, co się należy - podał D. Polowy.
Senator Ewę Gawędę spytaliśmy o przyszłość RDRP w rejonie Raciborza, bo polityk PiS aktywnie działa na tym polu.
- Projekt utknął w miejscu nieużywanej linii kolejowej, biegnącej od strony kopalni Anna. Planowana RDRP przecina się z tą linią i jest kolizja w dokończeniu projektu. Rząd nie likwiduje linii kolejowych, żeby móc je kiedyś odtworzyć. Aktualnie trwają prace nad rozwiązaniem problemu i przeprojektowaniem skrzyżowania. Ostatnio odbyło się spotkanie u wicemarszałka Kałuży i są rozpatrywane dwie wersje tego skrzyżowania. Mam nadzieję na jak najszybsze porozumienie między województwem śląskim a PKP w tej sprawie - powiedział E. Gawęda.
Na temat zapowiedzianej inwestycji rządowo-samorządowej rozmawialiśmy też ze starostą Grzegorzem Swobodą, który wskazał udział samorządowców Powiatu Raciborskiego w staraniach o to zadanie.
Grzegorz Swoboda: To jest najlepsza informacja dla ziemi raciborskiej, w dodatku przed świętami. Nowa droga pobiegnie od Rudnika przez DW 416 w rejon siedziby Eko-Okien i docelowo będzie połączeniem w kierunku Chałupek i autostrady. Ta inicjatywa zaczęła się od mojego spotkania z prezesem Eko-Okien. Po nim udałem się do marszałka, a ten zorganizował szerokie spotkanie także z przedstawicielami Eko-Okien. Postanowiliśmy tam realizować tę drogę. Były liczne rozmowy z wicemarszałkiem Kałużą. Nie szukaliśmy rozgłosu, pracowaliśmy nad tym w ciszy. Staraliśmy się o finansowanie ze strony rządu. Środki marszałka też są deklarowane. Ten projekt wpisuje się w całą sieć komunikacyjną. Tu powstanie obwodnica zachodnia, tu będzie raciborski fragment RDRP i będzie droga przez Płonię do drogi krajowej na Bieńkowice.
W tej kadencji po termomodernizacji szpitala i środkach na Zamek Piastowski to będzie kolejna wielka rzecz, która będzie miała wpływ na losy całego powiatu.
Zacznie się wszystko od prac nad dokumentacją. Zarząd Dróg Wojewódzkich to koordynuje. Pracuje nad zadaniem pod kątem wstępnej koncepcji i oddziaływania inwestycji na środowisko. Wtedy zostanie pokazany mieszkańcom powiatu jej planowany przebieg. Zależało mi na tym, bo wiem, że Eko-Okna chcą się dalej rozwijać, a ta droga im w tym pomoże.
Ludzie:
Bolesław Piecha
Polityk Prawa i Sprawiedliwości, były europoseł i senator, aktualnie poseł.
Dariusz Polowy
Radny, były prezydent Raciborza
Ewa Gawęda
Była senator.
Grzegorz Swoboda
Starosta Raciborski
Komentarze
7 komentarzy
Ten pomysł jest pozbawiony logiki, a dodatku wszystko było załatwione w wielkiej tajemnicy. To nie w porządku! Nie wiem jak oni na to wpadli. Są ważniejsze potrzeby.
Tymczasem jest gotowa linia kolejowa po remoncie Racibórz-Rybnik p. Jejkowice (173) i nie kursuje po niej ani jeden pociąg osobowy. Dzięki tej trasie, a także np. pominięciu mniej ważnych przystanków między Rybnikiem, a Katowicami trasę z Raciborza do Katowic dałoby się pociągiem skrócić o jakieś 30 minut, a do Rybnika o ok. 15 minut. Dlaczego nikt z władz Raciborza o to nie zabiega? Przecież KŚ są pod kuratelą marszałka z PiS? Tylko drogi i drogi, a czemu nie wykorzystywać co raz lepszej i już wyremontowanej infrastruktury kolejowej?
A jednak posłowie Piecha i Gawęda potwierdzają, że Polowy też lobbował i są na tej konferencji. Gdyby tak nie było to nie byłoby posłów z nim. Pewnie lobbowalo wielu i lista jest długaśna ale powiat krzyczy, że to oni. Pewnie byli i inni ale nie krzycżą. Umiar i skromność to cechy pożadane. Oni też twierdzą, że jarmark, śląski z nazwy, to też sukces.
Połowy palcem w tej sprawie nie kiwnął! Brzydko podpina sie pod sukcesy innych osób
Super wiadomość! To są skuteczne działania w walce ze smogiem a nie kolejny park w mieście.
Można chłopa lubić lub nie ale inwestycje drogowe za kadencji Polowego ruszyły z kopyta.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu