Wysoki wiadukt hamuje rozwój połączenia Raciborza z autostradą
Dwie majowe wizyty wiceprezydenta Dominika Koniecznego w resorcie infrastruktury były poświęcone budowie kolejnych etapów Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Zastępca prezydenta Polowego rozmawiał o niej z wiceministrami Rafałem Weberem i Andrzejem Bittelem.
19 maja D. Konieczny prowadził rozmowy z wiceministrem Weberem. Inicjatorem spotkania była senator Ewa Gawęda, a towarzyszyli im włodarze Kornowaca (Grzegorz Niestrój) i Rydułtów (Marcin Połomski). – Przedstawiliśmy tam informacje na temat budowy RDRP. Pan minister usłyszał trochę o jej historii i trochę o teraźniejszości, jak przebiegają aktualnie prace przy realizacji etapów IV i V na budowie RDRP, czyli obwodnicy Raciborza – relacjonuje wiceprezydent.
Fundusze z KPO poza zasięgiem?
Dominik Konieczny podkreśla, że chodzi o strategiczne połączenie drogowe dla całego Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. – Będzie to najważniejsza droga łącząca miasta Subregionu Zachodniego – od wschodu do zachodu. Pozostałe drogi krajowe w tym rejonie, mają przebieg południkowy, w Raciborzu to DK45, a w regionie to DK78 w Rybniku, autostrada A1, dalej DK 81 (tzw. wiślanka) oraz DK1 w samej Pszczynie – wyjaśnia II zastępca Dariusza Polowego.
Samorządowcy z naszego regionu rozmawiali w Warszawie o możliwościach finansowania tego zadania. Z nadzieją spoglądają na środki z Krajowego Planu Odbudowy. – To jeszcze nie jest przesądzone, niemniej szanse na to źródło nie są zbyt duże. Mówi się, że będą to głównie środki na inwestycje w drogi krajowe – przekazuje D. Konieczny. Rozeznano przy tym temat przekwalifikowania RDRP w drogę krajową, ale takiej woli w Warszawie nie ma.
– W resorcie nie chcą brać na swoje barki nowych dróg do utrzymania. Mają swój plan rozwoju własnej sieci drogowej
– stwierdził Dominik Konieczny.
Rezerwowa, ale realna
Przy okazji przypomniano, że na rządowej liście 100 obwodnic, które mają być zbudowane nie ma Raciborza. Miasto znalazło się jednak na liście rezerwowej. – Perspektywy uważam, że są dosyć dobre. Jak wynika z pierwszych przeprowadzonych przetargów na budowę obwodnic, ceny tych przedsięwzięć są niższe, niż zakładano. Sądzę, że za rok lub dwa będziemy wiedzieli więcej na temat ewentualnych oszczędności przy realizacji programu i wtedy okaże się, czy powstanie możliwość finansowania raciborskiej obwodnicy z rządowej puli – zaznaczył Konieczny, odpowiedzialny w magistracie m.in. za gospodarkę komunalną i drogownictwo.
W magistracie aktualnie skupiają się na pracach nad Programem Funkcjonalno-Użytkowym (wraz z decyzją środowiskową) dla wschodniej obwodnicy Raciborza. Trwają uzgodnienia z GDDKiA w tej kwestii. – Realizacja tego projektu nie wyklucza innych możliwości rozwoju dróg biegnących przez miasto. Otwiera się przed nami perspektywa budowy zachodniej obwodnica Raciborza – powiedział nam wiceprezydent Konieczny, który ten temat także poruszył w rozmowach w ministerstwie infrastruktury.
Finansowaniem inwestycji drogowych zajmuje się aktualnie Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Dotąd te środki były dedykowane dla gmin i powiatów. Można było uzyskać od 50 do 70 procent dofinansowania inwestycji. Od tego roku o te pieniądze mogą się starać także samorządy województw. Odcinek RDRP między Rybnikiem, a Rydułtowami spełnia warunki, aby uzyskać takie dofinansowanie. Chodzi o środki w kwocie do 100 mln zł. Choć szacunkowa wartość budowy drogi regionalnej na odcinku z Rybnika do Rzuchowa kształtuje się na poziomie ok. 250 do 300 mln zł, to zadanie można by przeprowadzić w etapach przy mniejszym jednorazowym nakładzie środków samorządowych.
Wiadukt stanął na przeszkodzie
W trakcie drugiego ze spotkań w stolicy D. Konieczny poruszał temat kolizji przebiegu RDRP z linią kolejową nr 176 relacji Racibórz – Markowice – Olza. W 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły likwidację tej linii, ale niestety nie została ona zakończona, natomiast w 2017 roku w ogóle jej zaniechano. – Jest to jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa, obecnie nieczynna. Tymczasem, żeby nowa droga mogła bezkolizyjnie przez nią „przejść” potrzeba ogromnych nakładów finansowych – tłumaczył D. Konieczny.
Gdy projektowano przebieg RDRP oraz granice opracowania środowiskowego nie uwzględniono potrzeby budowy wiaduktu nad linią 176 w Brzeziu. Brak zgody na jej likwidację oznacza, że należy taki wiadukt przewidzieć. – Wystąpiliśmy o szczegółowe warunki techniczne do PKP PLK i kolej wymaga zachowania skrajni pionowej pod obiektem minimum 7 metrów. Dla nas taka wysokość wiaduktu jest nie do zaakceptowania – twierdzi D. Konieczny.
Według wiceprezydenta wytyczne PLK przewidują, że dla tego typu linii kolejowych minimalny prześwit wynosi 4,35 m. – Każdy centymetr podniesienia niwelety drogi powoduje dodatkowe koszty na etapie realizacji inwestycji. Od nowego mostu na Uldze aż po las Bismarck ten odcinek drogi musiałby iść nie w nasypie, lecz na estakadzie. Różnica w kosztach jest kilkukrotna. Ponadto węzeł drogowy na ul. Brzeskiej trzeba by zaprojektować na nowo, bo w tym przypadku wyjdziemy poza granice opracowania środowiskowego i będzie potrzebne nowe postępowanie – wyliczał wiceprezydent. Potrwałoby to co najmniej 2 – 3 lata.
– Dlatego zabiegamy o to, aby PKP racjonalnie podeszła do tematu i złagodziła swoje oczekiwania
– podał nam Dominik Konieczny.
Dworzec i linia do Głubczyc
Wiceminister Andrzej Bittel zadeklarował samorządowej reprezentacji Raciborza i regionu, że przyjrzy się temu tematowi. D. Konieczny poznał przy tej okazji szczegóły planów remontu dworca kolejowego w Raciborzu. Wpłynął już wniosek o pozwolenie na przebudowę. Najpóźniej do czwartego kwartału 2023 roku inwestycja ma być zakończona.
– Poinformowałem pana wiceministra, że Miasto aktywnie włączyło się w projekt rewitalizacji linii kolejowej 177 pomiędzy Raciborzem, a Głubczycami w ramach programu Kolej+. To dowodzi, że nie lobbujemy tylko za likwidacją torów w Brzeziu, ale współpracujemy z PKP, aby możliwe było przywrócenie ruchu pasażerskiego tam, gdzie to ma sens – zauważył D. Konieczny.
W czerwcu zwołane zostanie kolejne posiedzenie grupy roboczej ds. realizacji RDRP pod przewodnictwem wicemarszałka Wojciecha Kałuży. – Musimy jak najszybciej złożyć wniosek o uzyskanie ZRID-u do wojewody – podsumowuje wiceprezydent Raciborza.
(ma.w)
Ludzie:
Dominik Konieczny
Wiceprezydent Raciborza
Ewa Gawęda
Była senator.
Grzegorz Niestrój
Wójt gminy Kornowac.
Marcin Połomski
Burmistrz Miasta Rydułtowy
Komentarze
36 komentarzy
Chodziło mi do A1 sory nie A4
Arteks dziwne rzeczy opowiadasz. Skąd Wodzisław miałby mieć obwodnicę, dokąd i gdzie widzisz jakikolwiek wolny szlak (bez domów) na mapie gdzie możnaby go poprowadzić?
Do A4 - są 2 alternatywne dość szybkie drogi (zabudowane ale jedzie się 15 min obwodnica byłoby z 5-10. Warto?), po co więcej? Problem to brak odpowiedniego połączenia strefy z A4. Ale niektóre strefy w Rybniku czy strefa w Rydułtowach ma takiej samej jakości polaczenie. Ten problem jednak jest trudny do rozwiązania o ile w ogóle możliwy.
Do Rybnika, Gliwic? Po co jak jest A4 i dla upartych 78. Do Katowic? Po co jak jest nowa obwodnica Pszczyna-Raciborz. To bardziej Wam przydałby się jakiś lepszy łącznik za mostkiem kolejowym na 78 bo droga korkuje się kosmicznie gdy ludzie jadą do pracy w Rybniku, której przyznaje Ci jest dużo więcej.
+Każda droga i beronoza wiąże się z dodatkowym uporczywym dla okolicznych mieszkańców hałasem. Wiem coś o tym bo mieszkałem w Gliwicach
Myślę że męczy Cię rybnikomania, równie dobrze Rybnik można porównać do Gliwic, Katowic i też wyjdzie słabo bo jakiegoś ogromnego wyboru miejsc pracy w każdej dziedzinie nie macie jak Gliwice czy Katowice i jakbym miał wyjechać (a jestem młodą osobą) typowo za praca to tam lub za granicę, a nie do Rybnika XD
Nie mówię że to źle kochać swoje miasto, nie mówię że Wodzisław się nie zacofał ale nie przesadzaj i pokombinuj po co i jaka obwodnica byłaby potrzebna :)
^^
Kto liczy na przód musi dwa razy Arteks.
O kolei to przykre, ale kolejne linie kolejowe z Rybnika w kierunku Kotlarni najprawdopodobniej podzielą los magistrali boguszwickiej.
A jeszcze Arteks jak tam centrum przeładowcze w Rybniku towarowym, bo jakoś cicho o nim czyżby stwierdzili, że niepotrzebne.
https://www.propertynews.pl/magazyny/w-rybniku-powstanie-ogromne-centrum-logistyczne-miasto-podpisalo-umowe-z-pkp,61359.html
@cocolino - a ja się nie obawiam bo rybnickie kopalnie mają funkcjonować najdłużej z grupy PGG do 2049 roku, a w międzyczasie Rybnik będzie korzystał z funduszy transformacyjnych. To bardzo duży czas na zmiany. Elektrownia ma być przebudowana na gaz. Jak zwykle dobrze sobie poradzimy i będziemy mieli czas jakiego nie miał Wodzisław. Jak upadł to jednocześnie na wszystkie możliwe sposoby: przemysł, miasto się rozpadło na części, nikt poważny nie chciał tam inwestować w niczym, odeszły urzędy, kolej się mocno zwinęła, transport miejski podupadł... Nawet wy TEKowcy zauważyliście, że miasta typu Rydułtowy czy Radlin mają lepsze połączenia z Rybnikiem niż z Wodzisławiem obecnie - a kiedyś było odwrotnie. Widać jak przez lata ciążenie się zmieniło. :D Ps. O kolei zamilkłeś - i słusznie bo Rybnik to jeden z większych kolejowych rynków pracy w Polsce. Nie tylko przemysł mamy sliny, transport, usługi, handel i administrację również na poziomie. :)
Powiem tak, teraz czas na Rybnik tylko, że tu będzie jeszcze gorzej, nie tylko kopalnie polecą, ale i elektrownia, a to pociągnie za sobą i kolej itd.
https://www.facebook.com/gadowskipl/posts/226187092649939
@cocolino - jak to nie różniące się skoro wokół Rybnika tak naprawdę nie ma miast tylko sypialnie lub osady? Tak, lotnisko w Rybniku to teren słabo wykorzystany - a potencjalnie atrakcyjny bo bardzo bliski do A1. Gliwice muszą bardziej się starać od innych miast bo też straciły i tracą tysiące miejsc pracy. Przecież jeszcze parenaście lat temu to były podobny do Rybnika węzeł kolejowy. Mieli lokomotywownię, mieli stację towarową, mieli słynne zakład ZNLE, teraz nie mają ani jednego, a w Rybniku są oddziały PKP Cargo, jest duża stacja towarowa, jest DB Schenker, są Sygnały produkujące także dla kolei. :D Rybnik w samej tylko branży kolejowej generuje ok. 4-5 tys. miejsc pracy - tyle co większa kopalnia. :D
Arteks dalej możesz zgłaszać komentarze na które nie potrafisz odpowiedzieć.
Wiesz twój Rybnik to niczym nie różniące się miasteczko od pozostałych w regionie tylko, że zawsze żebraliście i tak wyżebraliście lotnisko od KWK Jankowic i gówno z tym robicie.
https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,gliwice-na-lotnisku-biznesowym-moze-powstac-wytwornia-samolotow,wia5-2-4890.html
https://youtu.be/b3kVmbGtKGs