Jastrzębie jednak bez linii CPK? Szkody górnicze uderzają w Kolej Dużych Prędkości
Włodarze Godowa, Gorzyc, Mszany i Jastrzębia-Zdroju spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego celem omówienia trasy linii Kolei Dużych Prędkości nr 170, która ma przebiegać przez nasz region. Tam usłyszeli, że wariant przez Jastrzębie nie jest już brany pod uwagę. Dlaczego?
Dzięki wsparciu senator Ewy Gawędy, Roman Foksowicz, wiceprezydent Jastrzębia Zdroju, Mariusz Adamczyk, wójt Godowa, Daniel Jakubczyk, wójt Gorzyc i Mirosław Szymanek, wójt Mszany pojechali na spotkanie z wiceministrem infrastruktury Marcinem Horałą, by przedstawić mu wspólne stanowisko, popierające najkorzystniejszy dla tych gmin przebieg kolei szybkich prędkości przez Jastrzębie Zdrój. Tymczasem okazało się, że projektanci przestali brać ten wariant pod uwagę. - Forsowany jest najmniej korzystny dla gminy Mszana i gminy Świerklany wariant W54, czyli biegnący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Nie chcemy się na taki przebieg zgodzić - mówi wójt Mszany, Mirosław Szymanek.
- Zrezygnowali z wariantu przez Jastrzębie Zdrój po opiniach spółek górniczych powołujących się na duże szkody górnicze. Konsultowali się jednak tylko z JSW i PGG, nie pytano o zakres wpływów górniczych Spółki Restrukturyzacji Kopalń. A przecież u nas również szkody i wpływy górnicze nadal występują - mówi Szymanek.
Samorządy przekazały wiceministrowi pisemne uwagi wobec wariantu W54, który jest najgorszą opcją dla Mszany, oznacza bowiem przecięcie autostrady, wielu dróg, ingerencję w zabudowę jednorodzinną, hałas i inne utrudnienia. - Zwróciłem także uwagę, że z powodu różnicy wzniesień i szkód górniczych inwestycja będzie niezwykle kosztowna - mówi wójt Mszany.
- Dobrze, że to spotkanie się odbyło, bo dowiedzieliśmy się, że proponowany przez samorządowców wariant został wstępnie odrzucony. Jednak dzięki spotkaniu nic nie jest jeszcze przesądzone. Wójt Szymanek zwrócił uwagę na to, że wariant, za którym optuje obecnie CPK również przebiega po szkodach górniczych. Tego CPK nie wie, bo nie konsultowało się ze Spółką Restrukturyzacji Kopalń, która jest właścicielem tych terenów – mówi senator Ewa Gawęda. Jak dodaje, na spotkaniu ustalono, że zorganizowane zostanie kolejne spotkanie samorządowców z przedstawicielami CPK, projektantami i szefami spółek górniczych. - Po to, by wypracować jak najlepszy przebiegi linii nr 170 – kończy Gawęda.
- Ustaliliśmy, że spotkamy się jeszcze raz: CPK, samorządy i spółki górnicze, aby przeanalizować, czy prognozowane szkody górnicze w rejonie Jastrzębia będą tak duże, że faktycznie uniemożliwią budowę linii szybkich prędkości do tego miasta. Trzeba szukać innych rozwiązań, bo wariant W54 jest dla nas po prostu zły - dodaje wójt Szymanek.
Ludzie:
Ewa Gawęda
Była senator.
Komentarze
28 komentarzy
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
To, że Jastrzębie nie będzie miało CPK to jedno - ale czy już na zawsze pozostanie grajdołkiem bez kolei? Na razie wszystko na to wskazuje bo owszem programy typu Mieszkanie Plus czy Kolej Plus brzmią fajnie ale... na razie są tylko teorią. Jeśli ktoś chce mieszkać w cywilizowanym mieście z dworcem kolejowym - powinien się wyprowadzić z Jastrzębia.
@Arteks napisałeś: "dzięki silnemu lobby rybnickiemu, jedną z najdłużej działających kopalni będą Jankowice"
i w sumie napisałeś prawdę jesli do tego lobby RYBNICKIEGO a nie Wodzisławskiego należą Gawęda i Kolorz.
Anna Chetman prezydentów na Jastrzębia-Zdroju jest słabą POlityczką,która zbudowała na torach szlak rowerowy i twierdzi,że to sukces.
#Afteks- rybnickie kopalnie znikną prędzej niż myślisz a to co tam siwy Kolorz podpisał to nawet on w to nie wierzy.Tak jak zasypali szyb w Jankowicach koło Studzienki tak będzie wszedzie.A co do szybkich pociągów to bajki z mchu i paproci!
Od początku pisałem, że CPK to projekt nierealny do zrealizowania w tej formie, w tym zakresie i z takim przebiegiem. Nawet bogate Niemcy nie budowali magistral po szkodach górniczych w latach 70. kiedy jeszcze tam fedrowano. Teraz pomału będziemy się dowiadywać o wycofywaniu się z kolejnych "szprych", aż okaże się, że zbudowany będzie tylko nowy odcinek z CMK do lotniska - oczywiście jeśli to powstanie. Niedawno media podały info, że w Polsce zagrożone bankructwem są aż 4 porty lotnicze (a przecież CPK jeszcze nie powstało). @Don_C - górnictwo odejdzie do przeszłości - aczkolwiek dzięki silnemu lobby rybnickiemu, jedną z najdłużej działających kopalni będą Jankowice. Myślę, że kto jak kto - ale ty chyba to doceni? ;) Aby stworzyć taki piękny projekt jak Hoym trzeba: ładnych obiektów, zaangażowanych pasjonatów, dużo pieniędzy. I dlatego w naszym regionie rewitalizacje dużych obiektów są zarezerwowane w zasadzie tylko dla jednego miasta - Rybnika.
Racja panowie, Jastrzębie jest miejscowością bez historii, bez kolei i bez przyszłości. Tak jak szybko powstało tak szybko upadnie @Don C żeby były Muzea jak na Hoymie to coś musi mieć ze 100 lat albo i więcej. W Jaszczymbiu chyba nic się na żadne muzeum nie załapie, chyba, że samo Bad Koningsdorf bei Loslau czyli uzdrowisko królewskie obok Wodzisławia.