Niedziela, 24 listopada 2024

imieniny: Emmy, Flory, Jana

RSS

Już po raz drugi projekt z Przedszkola nr 21 zajął pierwsze miejsce w Polsce

13.06.2019 15:12 | 0 komentarzy | kama

Uroczysta gala rozdania nagród laureatom krajowego konkursu "Nasz projekt eTwinning 2019” odbyła się w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim. Spośród rekordowej liczby 103 zgłoszonych projektów, ocenionych przez 13stu ekspertów - jurorów, wybrano 17 najlepszych - zwycięskich projektów. W gronie laureatów znalazła się Hanna Jary z Przedszkola nr 21 w Rybniku. Jej projekt zajął 1 miejsce!

Już po raz drugi projekt z Przedszkola nr 21 zajął pierwsze miejsce w Polsce
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Laureatów przywitała dyrektor Justyna Jasiewicz z Ministerstwa Cyfryzacji, dyrektor Rafał Lew-Starowicz z Ministerstwa Edukacji Narodowej i dr Paweł Poszytek dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Przedszkole współpracowało z takimi krajami jak: Litwa, Rumunia, Bośnia i Hercegowina, Turcja, Portugalia, Chorwacja, Grecja i Estonia.

Projekt „Small Scientists discovering the earth” był kontynuacją projektu „ Small Scientists discovering the sky”, który cieszył się dużą popularnością w Polsce i za granicą.

Działania rozpoczęto od przedstawienia szkół i przedszkoli. Każdy z partnerów stworzył tablicę eTwinning w swojej sali. Głównym zadaniem dzieci było przygotowanie eksperymentów nawiązujących do odkrywania Ziemi oraz odtwarzanie eksperymentów partnerów. Zorganizowano też wideokonferencję, a także wymyślono i stworzono multimedialne i tradycyjne gry. Partnerzy przygotowywali dokumenty Word z opisem eksperymentów krok po kroku, które samodzielnie wykonywały dzieci. Każda z osób uczestniczących w projekcie miała swoją podstronę TwinSpace, na której rozpowszechniała wypracowane materiały.

Jednym z najciekawszych działań okazało się sadzenie oraz pielęgnowanie roślin w sali bądź przedszkolnym ogrodzie. W polskiej placówce była to cebulka oraz rzeżucha. Dzieci mogły samodzielnie i na bieżąco obserwować kiełkowanie oraz wzrost roślin. Były również częściowo odpowiedzialne za ich rozwój podlewając i dbając o nie. Później zabierały rośliny do domu i tam pielęgnowały dalej. Projekt był spójny z zadaniami, koncepcją pracy przedszkola oraz obowiązującą podstawa programową. Poprzez ciekawe i angażujące działania kształtowano najważniejsze umiejętności społeczne, funkcjonalne oraz doświadczalne. Zabawy te stanowiły podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka uwzględniającego myślenie przyczynowo- skutkowe, myślenie krytyczne, porównywanie, uogólnienia. Były też świetną okazją do kształtowania nowych umiejętności takich jak: analiza, synteza, porównanie i uogólnianie. Przy okazji dzieci rozwijały wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.

Projekt cechował się użyciem różnorodnych metod edukacyjnych, jak również metod aktywizujących. Wykonywanie doświadczeń odbywało się indywidualnie, w małych podgrupach lub z całą grupą. W projekcie zintegrowano działania edukacyjne tak, aby wspomóc prawidłowy rozwój dziecka. Nauczyciel pełnił w nim rolę przewodnika oraz koordynatora działań.

Każdy z partnerów projektu miał jasno określone zadania omówione i ustalone jeszcze przed założeniem projektu. Bardziej doświadczeni eTwinnerzy pomagali partnerom, którzy dopiero zaczynali swoją przygodę z eTwinning.

W projekcie wypracowano wiele interesujących materiałów, które można przeglądać, odtwarzać, udoskonalać. Ważnym rezultatem projektu jest też wzrost prestiżu przedszkola.

Warto dodać, iż projekt otrzymał Krajową i Europejską Oznakę eTwinning oraz zajął 3 miejsce w Rumunii, 3 miejsce w Estonii oraz dyplom „Made for Europe” (Bukareszt) za wspaniałą współpracę międzynarodową. Placówka może się również pochwalić zaproszeniem tureckiego partnera na międzynarodowe targi edukacyjne w Bursie.

Opis projektu znajduje się w publikacji „Zwycięskie projekty w konkursie eTwinning 2019”. Więcej o projekcie na stronie: https://etwinning.pl/small-scientists-discovering-the-earth/

/Materiały prasowe/