Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski
- Kto raz skorzystał z pociągu i zobaczył, że przejazd jest wygodny i szybki, to wraca do kolei - przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zachęcają do korzystania z nowych połączeń z Wodzisławia Śląskiego.
POWIAT Od połowy grudnia powrócą pociągi pasażerskie na trasę Rybnik – Chałupki, między innymi przez Radlin i Wodzisław. Odcinek ten pokonają w 40 minut. Stało się to możliwe dzięki rewitalizacji linii kolejowych nr 140 i 158. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych o wartości 178 mln zł wkracza właśnie w ostatnią fazę. Prace torowe zostały już zakończone, a na końcowym etapie jest montaż sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Chcą być konkurencyjni
30 listopada odbyła się w Wodzisławiu konferencja prasowa, podczas której przedstawiciele PKP PLK podsumowali kończącą się inwestycję i zachęcali do korzystania z kolei. - Cała inwestycja sprowadza się do stwierdzenia: 40 minut z Rybnika do Chałupek, doskonała obsługa pasażerów na stacjach i przystankach, a także konkurencyjny transport kolejowy wobec obecnego transportu w regionie - mówił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Otwarcie na świat
Już 13 grudnia kolej na trasie z Rybnika do Chałupek ma stać się alternatywą dla transportu drogowego. W rozkładzie jazdy dokonano wielu zmian i udogodnień dla podróżnych. Wydłużona została relacja linii S71, dzięki czemu pociągi będą kursować do Chałupek, a wybrane do Bohumina. Rozkład jazdy na odcinku Rybnik – Chałupki zakłada 6 par pociągów w dni robocze i 4 pary w dni wolne od pracy. Priorytetem przy konstruowaniu rozkładu jazdy pociągów był możliwie dogodny dojazd z oraz do Katowic. Na odcinku Chałupki – Bohumin kursować będą codziennie 4 pary pociągów, a pomiędzy Katowicami a Rybnikiem wprowadzony zostanie specjalny pociąg przyspieszony, który zatrzymywać się będzie tylko na bardziej uczęszczanych stacjach.
Pierwszy raz w historii z Wodzisławia będzie można pojechać bezpośrednio pociągiem Intercity Eurocity do Warszawy czy Ekspres Intercity do Pragi. - Jest to historyczny moment. Wodzisław i inne miejscowości wracają na kolejową mapę Polski. Dzięki rewitalizacji linii mamy zapewnione bezpośrednie połączenia regionalne, ale też otwieramy się na świat - podkreślał podczas konferencji wiceprezydent Wodzisławia, Dariusz Szymczak.
Do stolicy naszego kraju codziennie odchodzić będą trzy składy, a podróż do stacji Warszawa Centralna zajmie około 3 godz. 30 min. Do Pragi chodzić będą codziennie dwa składy, cel osiągną po około 4 godz. 20 min. Codziennie trzema ekspresami dotrzemy do Ostrawy.
Pojedzie 80 km/h
Dzięki rewitalizacji podniesiona została prędkość rozkładowa do 80 km/h na odcinku Wodzisław Śl. - Chałupki. PKP PLK zapowiada, że pociągi będą taką prędkość ociągać. - Jeżeli założymy płynny przejazd na odcinku łączącym Rybnik z Chałupkami, to jest to bardzo dobra oferta - dodaje Siemieniec. - Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że komunikacja autobusowa wykazuje długie czasy przejazdu, bo występują korki, to komunikacja kolejowa daje doskonałą alternatywę - dopowiada wiceprezydent Wodzisławia.
Wiaty, monitoring
Na zrewitalizowanej trasie pasażerowie będą mieli do dyspozycji 13 nowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych peronów. Wyposażono je w nowe systemy oświetlenia, wiaty, zegary oraz megafony do zapowiadania pociągów. Dodatkowo na stacjach zainstalowano monitoring.
Jednym z priorytetów inwestycji była również poprawa bezpieczeństwa. Na odcinku z Rybnika do Chałupek wymieniono łącznie aż 43 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ku końcowi ma się montaż nowoczesnych urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej na 24 zmodernizowanych przejazdach kolejowo-drogowych. Dodatkowo zrewitalizowano 30 km linii kolejowych oraz wyremontowano budynki nastawni, z których dyżurni kierują ruchem pociągów.
Tak duży projekt to wiele korzyści dla regionu, szczególnie że z nowych torów będą korzystać nie tylko pociągi pasażerskie, ale również towarowe. Dzięki modernizacji sieci trakcyjnej na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki ciężkie składy także przyspieszą do 80 km/h, co pozwoli przewieźć więcej ładunków i lepiej wykorzystać możliwości trasy. - Stanowi to ważny impuls rozwojowy dla firm inwestujących w regionie. Co równie ważne, dzięki wygodnemu połączeniu z Czechami, zyska również branża turystyczna. Wszystko to pozytywnie wpłynie na wzrost atrakcyjności gospodarczej regionu, który w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie liczby miejsc pracy oraz poprawę sytuacji ekonomicznej mieszkańców - informuje PKP PLK.
Zintensyfikowali prace
Przebieg samej inwestycji, która miała zakończyć się pod koniec października, był dość burzliwy. Samo przygotowanie zadania wiązało się kilkumiesięcznym procesem odwoławczym w Krajowej Izbie Odwoławczej, co spowodowało, że start inwestycji był nieco opóźniony. - Później mieliśmy do czynienia z różnymi falami, jeśli chodzi o intensyfikacje prac, natomiast w ostatnich miesiącach wykonawca zmobilizował wszystkie siły i wszystko wskazuje na to, że odniesiemy sukces i bezpieczny start - podsumowuje Artur Gliwicki, dyrektor projektu.
(mak)
Liczby w inwestycji:
30 km zrewitalizowanej linii kolejowej
13 nowych peronów
43 wymienione rozjazdy
24 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
3 014 ścianek peronowych
4 138 m kw. kostki brukowej
124 tys. ton tłucznia
69,8 km szyn
54,5 tys. podkładów
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Komentarze
13 komentarzy
Czym wy sie chwalicie.... w latach 1936 - 1939 Niemcy w ciagu dwóch lat budowali 1000 km autostrad , bez takich technologii i maszyn jak dzisiaj. Auta jesdzily z predkoscia 160 km/h a pociagi podobnie .
Kilka lat temu między bajki można było włożyć rewitalizację linii 158.
To Jastrzębie to raczej między bajki można włożyć.
Zauważyliście że serwisy bezkrytycznie powielają te same informacje - wraz z nieścisłościami? IMHO tytuł przesadnie optymistyczny. Z bardzo dobrą propozycją PKP IC kontrastuje przysłowiowa "bieda Kolei Śląskich", nazwanie tego koleją regionalną byłoby bluźnierstwem. Średnio nam się widzą szynobusy relacji Wodzisław - Rybnik, w końcu niedawno to przerabialiśmy z wiadomym skutkiem, ale gdyby je ściśle powiązać w Rybniku z relacją Racibórz - Katowice a do tego przynajmniej część wydłużyć do Gliwic to oferta na 2017 może być już przyzwoita. A poza tym należy odbudować linię do Jastrzębia :D
@Schizofrenia: Bezpośrednio z Wodzisławia od 13 grudnia dojedziesz do Warszawy, Pragi, Ostrawy, Bogumina, Ołomuńca, Padrubic, Katowic, Chałupek, Rybnika, Bielska, Pszczyny, Żor, Sosnowca czy Zawiercia. Z dogodną przesiadką w Warszawie Centralnej dojedziemy do Gdańska w 6 i pół godziny! Do Warszawy dojedziemy w 3 i pół godziny a do Pragi w nieco ponad 4 godziny.
miesiac temu w rybniku podjechal na peron pociag z 2 wagonami a na peronie duzo ludzi bylo jechal na wroclaw
czy pojada pociągi prosto do warszawy ,wroclawia ,nad morze? bo jesli nie to nie ma czym gadac pisac zy Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski
„[Skarbnik Miasta pan T. Bednorz] Zauważył, że zagrożone dochody są w wielu pozycjach i np. planowano sprzedaż linii sortowniczej i wprawdzie zostało wpłacone wadium, natomiast termin podpisania aktu notarialnego był 19 października br. i praktycznie w przeddzień tego terminu kontrahent zwrócił się z prośbą o jego przesunięcie na listopad. Z kolei druga pozycja, która stwarzała Miastu w tym roku najwięcej problemów finansowych, to była budowa Rodzinnego Parku Rozrywki Trzy Wzgórza, gdzie również planowane dochody mogą nie być wykonane, bo pierwszego etapu, gdzie jest podpisana umowa z dofinansowaniem 10 mln 600 tys. zł Miasto w tym roku końcówki może nie uzyskać, bo ubiega się o dodatkowe dofinansowanie i nie wiadomo jak Urząd Marszałkowski podejdzie do tego rozliczenia i nie wie na jaką kwotę i kiedy. Może być tak, że dofinansowanie dodatkowe wpłynie na konto Miasta w przyszłym roku. W związku z tym ze sprzedaży mienia przesuwa się dochody o kwotę w wysokości 1 mln 700 tys. zł, a z Parku 600 tys. zł. i te 2 mln 300 tys. zł dokłada się do tych planowanych 4 mln 700 tys. zł, w związku z tym chce się wyemitować obligacje na 7 mln zł. (Protokół Nr OR-IV.0012.3.10.2015 z 11. posiedzenia Komisji Prawa i Porządku Publicznego Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego w dniu 23 października 2015 roku)
„Skarbnik Miasta pan T. Bednorz powiedział, że podjęcie uchwały [w sprawie emisji obligacji] jest konieczne dla zrównoważenia tegorocznej uchwały budżetowej, która ma założone przychody w wysokości 4 mln 700 tys. zł – przychody, czyli kredyty, obligacje. Natomiast po analizie tego okresu, który minął i tego co czeka Miasto do końca roku mogą być pozycje, w których dochody nie zostaną wykonane. Niewykonanie dochodów groziłoby problemami finansowymi na koniec roku, w związku z tym występuje się z propozycją zwiększenia przychodów z obligacji o kwotę 2 mln 300 tys. zł, czyli chce się wyemitować obligacje na łączną kwotę 7 mln zł.” (Protokół Nr OR-IV.0012.3.10.2015 z 11. posiedzenia Komisji Prawa i Porządku Publicznego Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego w dniu 23 października 2015 roku)
Na co dziś stać Wodzisław? O tym powyżej Skarbnik Miasta.
"Wodzisław wraca na kolejową mapę Polski" jeszcze nie wrócił, także nie wiem z czego się tak cieszą.
@Arteks przeniesiemy się jak się poprawi ;) poczekajmy jeszcze bo póki co pociągów nie widać, ani osobowych ani towarowych. Jechałem przez gminę Gorzyce i przejazdy są też niedokończone, a nawet trakcję wieszali więc, to wszystko rzutem na taśmę jest robione, sukces obtrąbiony a pociągów nie widać :P
I tu proponuję przenieść dyskusję. Słynny wątek o odcięciu Wodzisławia od świata z 2012 staje się już nieaktualny. Teraz dyskutujmy nad poprawą komunikacji szynowej w Wodzisławiu i okolicy w tym miejscu.