Plan transportowy dla województwa nie uwzględnia linii Wodzisław - Chałupki
Zapisy Planu Transportowego wpłyną nie tylko na okazjonalne, ale również codzienne podróże mieszkańców województwa śląskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego rozpoczął konsultacje społeczne Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego. Po przyjęciu dokumentu przez Sejmik Województwa Śląskiego, stanie się on podstawowym dokumentem regulującym zasady funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na poziomie wojewódzkim w horyzoncie do 2020 roku. Będzie miał rangę aktu prawa miejscowego, co oznacza, że każda nawet najdrobniejsza zmiana będzie wymagała uchwały sejmiku. Ponadto jego zapisy będą obowiązujące dla niższych rangą jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów wykonujących przewozy.
Zapisy tego planu wpłyną nie tylko na okazjonalne, ale przede wszystkim na codzienne podróże wykonywane przez mieszkańców województwa śląskiego. Dlatego bardzo istotne jest staranne dopracowanie jego treści m. in. poprzez przez szerokie konsultacje społeczne.
Zgodnie z Ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, Plan transportowy powinien określad m. in.:
a) sied komunikacyjną, na której będą wykonywane przewozy o charakterze użyteczności publicznej,
b) zasady organizacji rynku przewozów,
c) pożądany standard usług przewozowych,
d) przewidywany sposób organizowania systemu informacji dla pasażera.
W praktyce projekt Planu transportowego określa sieć komunikacyjną jako zamknięty wykaz linii kolejowych, na których planowane jest uruchamianie połączeń pasażerskich. Biorąc pod uwagę tryb dokonywania zmian, może oznaczać to, że brak danej linii w wykazie uniemożliwi jej obsługę pociągami przez długi okres. Przykładami nieuwzględnionych w projekcie linii są kompleksowo remontowane przez PKP PLK odcinki tras z Częstochowy do Lublioca i z Wodzisławia Śląskiego do Chałupek. Projekt określa także przewidywaną pracę eksploatacyjną, a więc limit kilometrów jaki w każdym roku mogą zrealizować pociągi na zlecenie marszałka. Zgodnie z jego założeniami, limit ten ma utrzymać się na tegorocznym poziomie aż do roku 2020. Dokument wskazuje także lokalizacje zintegrowanych węzłów przesiadkowych przy stacjach kolejowych.
Z treści projektu Planu transportowego można dowiedzieć się także, jakie kryterium będzie przyjęte do zastąpienia kolei autobusami. I tak jeśli w jednym kursie liczba przewiezionych pasażerów będzie mniejsza niż 41, to będzie można rozważać zastąpienie danego połączenia transportem autobusowym. Dokument określa także m.in. zakres informacji podawanej na przystankach i dworcach, sprawy dotyczące ochrony środowiska, standardy wyposażenia pojazdów, kwestie dostępu dla osób niepełnosprawnych i standardy systemu pobierania opłat za bilety.
Projekt Planu Transportowego oraz formularz konsultacyjny znajduje się na stronie Urzędu Marszałkowskiego: http://bip.slaskie.pl/index.php?grupa=40&grupaj=33&id=65660&id_menu=202
źródło: SRKGŚ
Komentarze
9 komentarzy
Arteks, jednej najważniejszej rzeczy nie bierzesz pod uwagę. Nie będzie wcale ludzi , którzy będą chcieli podróżować . Już To pisałem : młodzi wyjadą do Zagranicy , a starsi się zestarzeją i sił na podróże nie będzie.
@kolejar - poza tym nie doceniasz w ogóle ruchu turystycznego, a przecież Czechy to jeden z najchętniej odwiedzanych sąsiadów Polski. :)
Pardon, pierwsze zdanie miał brzmiać tak: @kolejar - tak nisko mierzysz?! Jeśli ktoś będzie mógł w 35 minut dojechać z Chałupek do Rybnika to zostawi swoje auto w garażu i pojedzie do pracy pociągiem - tak to działa na zachodzie i u nas też będzie bo ludzie nie będą chcieli płacić rosnących opłat za parkingi, a także przeżywać stres i marnować czas na korki kiedy w tym samym czasie można np. przeglądnąć facebooka, poczytać gazetę czy pogadać przez telefon - jadąc bezpiecznym i szybkim pociągiem :)))
@kolejar - tak nisko mierzysz?! Jeśli ktoś będzie mógł w 35 minut dojechać z Chałupek do Rybnika to zostawi swoje auto w garażu i pojedzie do pracy autem. Poza tym Czesi to ludzie którzy bardzo lubią podróżować pociągami. Niezła szybkość jazdy, dobry rozkład, dobry tabor - oznacza sukces tej linii. Warto przypomnąć sobie że kiedyś zawieszono pociągi do Tych Miasta bo mało kto chciał tam jeździć, a teraz jeździ po 100-200 osób w pociągu... Oczywiście po zapewnieniu trzech czynników o jakich pisałem powyżej. Ta linia ma dość dobry przebieg i łączy ze sobą wiele miejscowości. Pomijam już możliwość dotarcia np. bezpośrednimi kursami do Rybnika czy Katowic z Chałupek, Bełsznicy czy Bohumina czego obecnie nie zapewnia żaden przewoźnik. Będzie dobrze :) A busiarze niech się szykują do zwijania swoich interesów. ;)
zastanówcie się skąd tu wziąć 41 pasażerów w pociągu z Chałupek do Wodzisławia
@mhl - odnoszę wrażenie, że władze najchętniej wogóle by się nie zajmowały transportem publicznym i udawały, że nie jest do niczego potrzebny.
@arteks - przecież władze miasta od jakiegoś czasu wiedzą jak sprawa stoi i teraz pewnie w ramach "focha" za przystanek kolejowy nie będą zabiegać o linię do chałupek bo i po co?
I co takim s.....m z Katowic zrobić? Nasz region mają w zadku a połączeń Rybnika i Wodzisławia z Ostrawą w ogóle nie planują! Wszędzie linie wyjeżdzają poza województwo śląskie natomiast w naszym regionie świat się kończy, Czechy to Korea Północna. Pilne działania władz powiatu i miast w regionie PILNIE konieczne, mało tego powinny nasze gminy zainicjować jakąś akcję protestacyjną wspólnie np. z SRKGŚ lub TEK.
Ciekawy jestem czy władze Wodzisławia, Radlina i powiatu wodzisławskiego prześpią sprawę czy też wniosą w ramach konsultacji dopisanie tej linii do planu transportowego jako ważnego korytarza łączącego Katowice z Ostrawą, a także ważnego dla naszego subregionu.