Opozycja krytykuje prezydencką wersję protestu dot. drogi Racibórz-Pszczyna
Radny Wałach wytknął dziś prezydentowi Lenkowi, że źle rozkłada akcenty w projekcie uchwały-protestu. Poparł go Andrzej Lepczyński z koalicji, mówiąc, że włodarz popełnił błąd.
Szef klubu opozycji (NaM-Oblicza-PiS) Roman Wałach zarzucił Lenkowi, że więcej pisze w uzasadnieniu do projektowanej uchwały o zakorkowanych ulicach niż stratach dla gospodarki. Proponował skupić się na strefie ekonomicznej, dla której trasa na Pszczynę to dodatkowy atut, a jej brak może zniechęcać inwestorów. Radny Lepczyński też skrytykował treść uzasadnienia. Sam prezydent nie był z tekstu zadowolony i obiecał zmiany przed wprowadzeniem go na sesję. To już druga wersja protestu jaki ma wyjść z rady miasta, pierwszej, przygotowanej przez opozycję nie zaakceptowali członkowie koalicji rządzącej miastem (KWW M. Lenka, Racibórz 2000 i PO).
Oto aktualna treść uzasadnienia do "wyrażenia sprzeciwu wobec przesunięcia na listę rezerwową Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna z listy podstawowej projektów drogowych przewidzianych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 - 2020":
W dniu 4 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Śląskiego opublikował listy rankingowe projektów drogowych przewidywanych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, z których z listy podstawowej wykreślono budowę Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna na odcinku od włączenia do DK 45 w gminie Rudnik do ul. Sportowej w Rybniku i przeniesiono ją na ostatnie miejsce listy rezerwowej.
Obecnie istniejąca droga wojewódzka nr 935 obsługuje ruch towarowy (samochody ciężarowe w ruchu dojazdowym do terenów przemysłowych jak i tranzytowym), ruch międzymiejski i regionalny oraz ruch lokalny, w tym na wielu odcinkach intensywny ruch pieszy i rowerowy. Skutkuje to niskim poziomem bezpieczeństwa i uciążliwością dla okolicznych mieszkańców.Wg pomiarów z 2010 r. średni dobowy ruch należy do jednych z najwyższych wartości natężeń na drogach w województwie. Tak intensywny ruch wobec ograniczeń, wynikających z charakterystyki drogi wojewódzkiej nr 935, powoduje częste perturbacje, objawiające się zwolnieniem tempa przejazdu, wymuszonymi postojami oraz tworzeniem zatorów drogowych. Dotarcie do zachodnich, wschodnich czy północnych rejonów województwa śląskiego jest problematyczna dla wszystkich uczestników ruchu. W godzinach szczytu zarówno porannego jak i popołudniowego czas przejazdu wydłuża się, a w związku z narastającym zatłoczeniem drogi wojewódzkiej nr 935 przedziały godzin szczytu ulegają wydłużeniu.
Jedynym możliwym rozwiązaniem jest zrealizowanie nowego połączenia, które zapewni poprawę w zakresie prędkości jazdy i bezpieczeństwa ruchu. Dlatego też strategia samorządu województwa wskazała w 2007 r. na budowę Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna jako jednego z kluczowych celów rozwoju regionu. Opracowano więc Koncepcję programowo - planistyczną systemu dróg głównych w Subregionie Zachodnim Województwa Śląskiego. Dokument ten stanowił podstawę do dalszych działań m.in.: do zawarcia 28 lutego 2012 r. umowy o współpracy z gminami: Gaszowice, Kornowac, Lyski, Racibórz, Rydułtowy, Rudnik, po terenie których przebiegać ma przyszła droga regionalna. Konsekwencją tej umowy było porozumienie z dnia 25 października 2012 r. podpisane pomiędzy Województwem Śląskim a Miastem Racibórz reprezentującym wszystkie ww. gminy, na mocy którego Miastu Racibórz powierzono przygotowanie do realizacji (opracowanie dokumentacji projektowej) budowy Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna na odcinku od włączenia do DK 45 w gminie Rudnik do ul. Sportowej w Rybniku, jako nowego ciągu drogi wojewódzkiej nr 935. Uzgodniona została wysokość wsparcia finansowego na poziomie 35% całości kosztów udzielonego województwu przez gminy biorące udział w przedsięwzięciu.
Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że samorządy Województwa, Miasto Rybnik, Miasto Racibórz przy współudziale Związku Subregionu Zachodniego aplikują o środki na dofinansowanie dokumentacji projektowej z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009 - 2014. Regionalna Droga Racibórz - Pszczyna to najważniejsza inwestycja drogowa, na którą mieszkańcy naszego regionu czekają od kilkudziesięciu lat. To również niepowtarzalna szansa dla gmin Subregionu Zachodniego na rozwój gospodarczy i współpracę. Projektowana RDRP stanowić miała jedną z głównych osi komunikacji drogowej Subregionu Zachodniego jak i Województwa Śląskiego. W obliczu powyższych faktów bulwersujące jest wykreślenie tego przedsięwzięcia z listy zadań priorytetowych. Nie zgadzamy się na wykluczenie gmin powiatu raciborskiego, wodzisławskiego i rybnickiego z układu drogowego Województwa Śląskiego. Pomijanie ziemi raciborskiej jako części Województwa Śląskiego w układzie drogowym permanentnie powoduje marginalizację społeczną i gospodarczą mieszkańców naszego miasta Zatem wyrażając wolę społeczności Subregionu Zachodniego Rada Miasta Racibórz oświadcza, że nie przyjmuje do wiadomości faktu, iż Regionalna Droga Racibórz - Pszczyna na odcinku "raciborskim" nie znalazła się wśród głównych, kluczowych i strategicznych projektów drogowych planowanych do realizacji w Subregionie Zachodnim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w latach 2014-2020.
Rada Miasta Racibórz kieruje ten protest do Sejmiku Województwa Śląskiego, Zarządu Województwa Śląskiego, do Posłów na Sejm i Senatorów z ziemi raciborskiej, rybnickiej, wodzisławskiej i mikołowskiej.