Wtorek, 12 listopada 2024

imieniny: Renaty, Witolda, Czcibora

RSS

Burmistrz Newy odpowiada członkom zespołu kontrolnego

24.04.2013 10:20 | 5 komentarzy | mas

Burmistrz Kornelia Newy odniosła się do zarzutów zawartych w protokole zespołu kontrolnego, który zajmował się sprawą przydziału mieszkań komunalnych przy ul. Korfantego w Rydułtowach.

Burmistrz Newy odpowiada członkom zespołu kontrolnego
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Odpowiedź burmistrz Rydułtów Kornelii Newy dotycząca wyjaśnień do protokołu zespołu kontrolnego:

Społeczna Komisja Mieszkaniowa zgodnie z Uchwałą Rady Miasta nr VII/42/2011 jest organem opiniującym, który przedstawia Burmistrzowi propozycje zawarcia umów najmu lokali gminnych. Jej członkowie to ludzie doskonale znający środowisko lokalne, znający problemy mieszkańców, wywodzących się z grupy wymagającej wsparcia. Praca członków komisji polega na udziale w posiedzeniach komisji i analizie sytuacji rodzinnej wnioskodawców. Opinie i propozycje komisji zatwierdza Burmistrz. On też jest odpowiedzialny za przygotowanie wszelkich dokumentów na każde posiedzenie oraz za przestrzeganie wszelkich procedur związanych z przydziałem mieszkań socjalnych i komunalnych. A więc wszelkie zarzuty, dotyczące proceduralnych uchybień w realizacji regulaminu powinny być kierowane do Burmistrza.

Uchwalony w 2011 regulamin miał dobrze służyć przyznawaniu mieszkań komunalnych w roku 2013, czyli w momencie zakończenia inwestycji przy ulicy Korfantego. Przypominam, że warunkiem przyznania dotacji do tej inwestycji było przekwalifikowanie na mieszkania socjalne 2400 m2 powierzchni mieszkaniowej z dotychczasowego zasobu mieszkaniowego. Podjęto więc decyzję, że pierwszeństwo w zasiedleniu tych nowych mieszkań będą mieli lokatorzy dotychczasowego zasobu, którzy nie mają zaległości czynszowych, ale muszą przede wszystkim wyrazić pisemną wolę zamiany lokalu. Okazało się, że chętnych było niewielu - tylko 14 osób. Następnie przystąpiliśmy do rozpatrywania nowo złożonych wniosków. Przy ich realizacji przyjęliśmy zasadę, że nowi lokatorzy muszą mieć stałe dochody pochodzące ze stałego zatrudnienia, bo tylko to gwarantuje płacenie dość wysokiego czynszu ( z opłatą za media to kwota rzędu od 300,00 zł do 442,00 zł ), bowiem w  zamyśle było stworzenie mieszkań dla ludzi o  dość niskich dochodach, wymagających wsparcia, ale gwarantujących społecznie akceptowalne korzystanie z mieszkalnych zasobów gminy.

Ponieważ budowa domów komunalnych została zakończona jeszcze w 2012 roku, a termin określony w umowie z wykonawcą wyznaczono na 31 maj 2013 r. uznano sytuację za wyjątkową, która pozwalała skorzystać z zapisu § 11 pkt 1 i 5  i stworzyć wyjątkowe ustalenia w sprawie przydzielania mieszkań. Zgodnie bowiem z zapisem § 9 regulaminu przywołanej uchwały, mieszkania na ul. W. Korfantego ( a przynajmniej znaczna ich część ) mogłyby być zasiedlane dopiero w  2013 roku po ogłoszeniu listy osób, z którymi może być zawarta umowa najmu.

W związku z tym przy przydzielaniu tych mieszkań, które było wyjątkową okolicznością, obowiązywały dodatkowe zasady, które zostały spisane w dokumencie pn. „Zasady przyznawanie mieszkań na ul. W. Korfantego”.

Nie rozpatrywaliśmy podań  wnioskodawców stanowiących zdecydowaną większość, których podstawowym źródłem utrzymania jest zasiłek z MOPS-u, zapomogi, alimenty itp. Dla tej grupy wnioskodawców systematycznie przekształcamy  z dotychczasowego zasobu gminnego lokale o niskim standardzie.

Odpowiedź na wnioski Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej zawarte w protokole z dnia 12.04.2013 r.

Wyjaśnienia w sprawie nie spełniania kryteriów dochodowych

Na 55 wniosków osób, które podpisały umowę najmu lokalu przy ul. W. Korfantego 14 wniosków to wnioski o zamianę mieszkania, złożone przez osoby, które już zamieszkiwały w zasobie mieszkaniowym gminy. W tym przypadku nie jest konieczne ponowne złożenie wniosku. Tak więc nie obowiązuje tu kryterium dochodowe.
W 15 nowych wnioskach o przyznanie mieszkania zostało przekroczone kryterium dochodowe, w tym:
2 wnioski osób, które przez pół roku pracowały za granicą i zadeklarowały, że po otrzymaniu mieszkania pozostaną w kraju (dochód był wysoki ze względu na pracę za granicą),
2 osoby nie przyjęły mieszkania,
2 skierowania do umowy najmu zostały wstrzymane ze względu na przekroczenie kryterium,
2 wnioski przekroczyły nieznacznie kryterium (nie więcej niż 65 zł), a osoby zostały skierowane do umowy ze względu na brak innych wnioskodawców, którzy mieli stałe dochody gwarantujące opłacanie czynszu,
1 wniosek samotnej osoby, której dochód obciążony był w 60% na alimenty,
2 wnioski osób skierowanych na podstawie § 11 pkt 1,
4 wnioskodawców przekroczyło kryterium, jednak mieszkanie zostało przyznane ze względów społecznych: rodzice samotnie wychowujący dzieci, niepełnosprawność.

Wyjaśnienia do wniosków końcowych

1. Zgodnie z pismem z dnia 21.02.2013 r. skierowanym do Zespołu Kontrolnego brak regulaminu Społecznej Komisji Mieszkaniowej nie jest naruszeniem prawa. Zgodnie z interpretacją radcy prawnego nie istnieje przepis prawa, który nakazuje tworzenie takiego dokumentu.
2. W realizacji omawianej Uchwały Rady Miasta zostały niedopatrzone przez Burmistrza wskazane uchybienia i niedociągnięcia, które wyjaśniam następującymi okolicznościami:
a. W związku z tym, że ze strony wnioskodawców nie wpłynęły żadne zastrzeżenia co do opublikowanej listy osób, z którymi może być zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego, uznano, że nie ma potrzeby ponownie publikować listy, która nie została zmieniona (zmiany listy przedstawione Zespołowi Kontrolnemu w dniu 27.02.2013 r. wynikły w późniejszym terminie i zostały uwzględnione na posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej).
b. Roczny projekt listy osób po wprowadzeniu nowej uchwały opublikowany został 17.05.2012 r. Nowy roczny projekt listy opracowany został na posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej w dniu 10.04.2013 r. i opublikowany zostanie w najbliższym czasie.
c. Nazwa list osób, z którymi może być zawarta umowa najmu lokalu wynika z treści ogłoszenia Burmistrza Miasta. Nie ma więc potrzeby nazywania listy w dokumencie ją zawierającym. W celu zachowania chronologii każda lista opatrzona została rokiem złożenia pierwotnego wniosku.
d. Data 29.04.2012 r. dotyczy przepisów przejściowych i weryfikacji wniosków złożonych przed wejściem w życie uchwały Rady Miasta Rydułtowy Nr VII.42.2011 z dnia 25 marca 2011 r. § 17 ust. 2 przywołanej uchwały stanowi, że wnioski osób złożone przed wejściem w życie uchwały, a w stosunku do których nie zostanie złożone oświadczenie weryfikacyjne nie będą rozpatrywane. Data 29.04.2012 r. dotyczy weryfikacji tych wniosków. Data 15 października dotyczy corocznej, cyklicznej weryfikacji złożonych wniosków.
e. Na każdym posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej listy osób, z którymi zawarta może być umowa najmu były aktualizowane o osoby z którymi podpisano umowę.
3. Zgodnie z opinią prawną z dnia 3.12.2012 r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Sylwester Śmieja mógł brać udział w pracach Społecznej Komisji Mieszkaniowej z uwagi na długotrwałą nieobecność jednego z członków Komisji - Ilony Kozub. Obecność przedstawiciela Zakładu Gospodarki Komunalnej w posiedzeniach Komisji uznałam za uzasadnioną powiązaniem zakresu zadań Komisji z zakresem zadań tej jednostki organizacyjnej miasta. Stąd też, jako Burmistrz zarządziłam jego udział w pracach komisji. Opinia prawna nie wskazuje, aby Dyrektor Sylwester Śmieja w posiedzeniach Komisji nie posiadał prawa głosu. Jednocześnie zgodnie z przywołaną opinią nieracjonalna byłaby każdorazowa zmiana zarządzenia (pisemnego) w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej z tego powodu, iż nieobecność jednego z jej członków ma charakter długotrwały, aczkolwiek przejściowy.
4. Dokumenty składane przez wnioskodawców dołączane są do dokumentacji związanej ze złożonym wnioskiem i opatrzone są stosowną datą. W związku z tym, nawet w przypadku nie skreślenia w nagłówku przez wnioskodawcę, Komisja mogła określić czy dokument jest wnioskiem pierwotnym czy oświadczeniem weryfikacyjnym.
5. Zapisy uchwały Rady Miasta Rydułtowy w sprawie zasad wynajmowania lokali z zasobu mieszkaniowego gminy nie wymagają wyliczenia na wnioskach punktacji. Wynik - liczba punktów - nie wpisany został w 6 przypadkach.
7. Różnice pomiędzy statystyką stałych mieszkańców zameldowanych w lokalach przyul. W. Korfantego a listą osób, z którymi zawarto umowy mogą wynikać ze zmiany liczby osób zameldowanych przez głównego najemcę (wymeldowanie osoby, która nie zamieszkuje już w lokalu, urodziny dziecka itp.). Burmistrz (jak i Społeczna Komisja Mieszkaniowa) nie ma możliwości weryfikacji, czy osoby wymienione we wniosku będą faktycznie zamieszkiwać w przyznanym mieszkaniu.
7. Zdaniem Burmistrza obecna uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali nie wymaga wprowadzenia stosownego wzoru składanego wniosku. Jednak Rada Miasta może wprowadzić taką zmianę, mając na uwadze, że wzór takiego wniosku określić powinien Burmistrz Miasta (analogicznie do zapisu § 8 ust. 7 uchwały)
8. W przypadku braku aktualizacji w składanych wnioskach uzyskiwanych dochodów (czy sposobu korzystania z zajmowanego lokalu), uznać należy, że pozycja ta od poprzedniego wniosku nie uległa zmianie, bądź w przypadku sposobu korzystania z zajmowanego lokalu - nie wystąpiły żadne negatywne okoliczności.

Burmistrz Miasta po roku funkcjonowania nowych zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy uznaje, że pewne zapisy są niedoskonałe, więc należałoby podjąć prace nad ich zmianą.  W udoskonaleniu tego dokumentu bardzo pomogą nam uwagi i wnioski Zespołu Kontrolnego.Dotyczy: wyjaśnień do protokołu Zespołu Kontrolnego

Społeczna Komisja Mieszkaniowa zgodnie z Uchwałą Rady Miasta nr VII/42/2011 jest organem opiniującym, który przedstawia Burmistrzowi propozycje zawarcia umów najmu lokali gminnych. Jej członkowie to ludzie doskonale znający środowisko lokalne, znający problemy mieszkańców, wywodzących się z grupy wymagającej wsparcia. Praca członków komisji polega na udziale w posiedzeniach komisji i analizie sytuacji rodzinnej wnioskodawców. Opinie i propozycje komisji zatwierdza Burmistrz. On też jest odpowiedzialny za przygotowanie wszelkich dokumentów na każde posiedzenie oraz za przestrzeganie wszelkich procedur związanych z przydziałem mieszkań socjalnych i komunalnych. A więc wszelkie zarzuty, dotyczące proceduralnych uchybień w realizacji regulaminu powinny być kierowane do Burmistrza.

Uchwalony w 2011 regulamin miał dobrze służyć przyznawaniu mieszkań komunalnych w roku 2013, czyli w momencie zakończenia inwestycji przy ulicy Korfantego. Przypominam, że warunkiem przyznania dotacji do tej inwestycji było przekwalifikowanie na mieszkania socjalne 2400 m2 powierzchni mieszkaniowej z dotychczasowego zasobu mieszkaniowego. Podjęto więc decyzję, że pierwszeństwo w zasiedleniu tych nowych mieszkań będą mieli lokatorzy dotychczasowego zasobu, którzy nie mają zaległości czynszowych, ale muszą przede wszystkim wyrazić pisemną wolę zamiany lokalu. Okazało się, że chętnych było niewielu - tylko 14 osób. Następnie przystąpiliśmy do rozpatrywania nowo złożonych wniosków. Przy ich realizacji przyjęliśmy zasadę, że nowi lokatorzy muszą mieć stałe dochody pochodzące ze stałego zatrudnienia, bo tylko to gwarantuje płacenie dość wysokiego czynszu ( z opłatą za media to kwota rzędu od 300,00 zł do 442,00 zł ), bowiem w  zamyśle było stworzenie mieszkań dla ludzi o  dość niskich dochodach, wymagających wsparcia, ale gwarantujących społecznie akceptowalne korzystanie z mieszkalnych zasobów gminy.

Ponieważ budowa domów komunalnych została zakończona jeszcze w 2012 roku, a termin określony w umowie z wykonawcą wyznaczono na 31 maj 2013 r. uznano sytuację za wyjątkową, która pozwalała skorzystać z zapisu § 11 pkt 1 i 5  i stworzyć wyjątkowe ustalenia w sprawie przydzielania mieszkań. Zgodnie bowiem z zapisem § 9 regulaminu przywołanej uchwały, mieszkania na ul. W. Korfantego ( a przynajmniej znaczna ich część ) mogłyby być zasiedlane dopiero w  2013 roku po ogłoszeniu listy osób, z którymi może być zawarta umowa najmu.

W związku z tym przy przydzielaniu tych mieszkań, które było wyjątkową okolicznością, obowiązywały dodatkowe zasady, które zostały spisane w dokumencie pn. „Zasady przyznawanie mieszkań na ul. W. Korfantego”.
Nie rozpatrywaliśmy podań  wnioskodawców stanowiących zdecydowaną większość, których podstawowym źródłem utrzymania jest zasiłek z MOPS-u, zapomogi, alimenty itp. Dla tej grupy wnioskodawców systematycznie przekształcamy  z dotychczasowego zasobu gminnego lokale o niskim standardzie.

Odpowiedź na wnioski Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej zawarte w protokole z dnia 12.04.2013 r.

Wyjaśnienia w sprawie nie spełniania kryteriów dochodowych
Na 55 wniosków osób, które podpisały umowę najmu lokalu przy ul. W. Korfantego 14 wniosków to wnioski o zamianę mieszkania, złożone przez osoby, które już zamieszkiwały w zasobie mieszkaniowym gminy. W tym przypadku nie jest konieczne ponowne złożenie wniosku. Tak więc nie obowiązuje tu kryterium dochodowe.
W 15 nowych wnioskach o przyznanie mieszkania zostało przekroczone kryterium dochodowe, w tym:
- 2 wnioski osób, które przez pół roku pracowały za granicą i zadeklarowały, że po otrzymaniu mieszkania pozostaną w kraju (dochód był wysoki ze względu na pracę za granicą),
- 2 osoby nie przyjęły mieszkania,
- 2 skierowania do umowy najmu zostały wstrzymane ze względu na przekroczenie kryterium,
- 2 wnioski przekroczyły nieznacznie kryterium (nie więcej niż 65 zł), a osoby zostały skierowane do umowy ze względu na brak innych wnioskodawców, którzy mieli stałe dochody gwarantujące opłacanie czynszu,
- 1 wniosek samotnej osoby, której dochód obciążony był w 60% na alimenty,
- 2 wnioski osób skierowanych na podstawie § 11 pkt 1,
- 4 wnioskodawców przekroczyło kryterium, jednak mieszkanie zostało przyznane ze względów społecznych: rodzice samotnie wychowujący dzieci, niepełnosprawność.


Wyjaśnienia do wniosków końcowych

1. Zgodnie z pismem z dnia 21.02.2013 r. skierowanym do Zespołu Kontrolnego brak regulaminu Społecznej Komisji Mieszkaniowej nie jest naruszeniem prawa. Zgodnie z interpretacją radcy prawnego nie istnieje przepis prawa, który nakazuje tworzenie takiego dokumentu.
2. W realizacji omawianej Uchwały Rady Miasta zostały niedopatrzone przez Burmistrza wskazane uchybienia i niedociągnięcia, które wyjaśniam następującymi okolicznościami:
a. W związku z tym, że ze strony wnioskodawców nie wpłynęły żadne zastrzeżenia co do opublikowanej listy osób, z którymi może być zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego, uznano, że nie ma potrzeby ponownie publikować listy, która nie została zmieniona (zmiany listy przedstawione Zespołowi Kontrolnemu w dniu 27.02.2013 r. wynikły w późniejszym terminie i zostały uwzględnione na posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej).
b. Roczny projekt listy osób po wprowadzeniu nowej uchwały opublikowany został 17.05.2012 r. Nowy roczny projekt listy opracowany został na posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej w dniu 10.04.2013 r. i opublikowany zostanie w najbliższym czasie.
c. Nazwa list osób, z którymi może być zawarta umowa najmu lokalu wynika z treści ogłoszenia Burmistrza Miasta. Nie ma więc potrzeby nazywania listy w dokumencie ją zawierającym. W celu zachowania chronologii każda lista opatrzona została rokiem złożenia pierwotnego wniosku.
d. Data 29.04.2012 r. dotyczy przepisów przejściowych i weryfikacji wniosków złożonych przed wejściem w życie uchwały Rady Miasta Rydułtowy Nr VII.42.2011 z dnia 25 marca 2011 r. § 17 ust. 2 przywołanej uchwały stanowi, że wnioski osób złożone przed wejściem w życie uchwały, a w stosunku do których nie zostanie złożone oświadczenie weryfikacyjne nie będą rozpatrywane. Data 29.04.2012 r. dotyczy weryfikacji tych wniosków. Data 15 października dotyczy corocznej, cyklicznej weryfikacji złożonych wniosków.
e. Na każdym posiedzeniu Społecznej Komisji Mieszkaniowej listy osób, z którymi zawarta może być umowa najmu były aktualizowane o osoby z którymi podpisano umowę.
3. Zgodnie z opinią prawną z dnia 3.12.2012 r. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Sylwester Śmieja mógł brać udział w pracach Społecznej Komisji Mieszkaniowej z uwagi na długotrwałą nieobecność jednego z członków Komisji - Ilony Kozub. Obecność przedstawiciela Zakładu Gospodarki Komunalnej w posiedzeniach Komisji uznałam za uzasadnioną powiązaniem zakresu zadań Komisji z zakresem zadań tej jednostki organizacyjnej miasta. Stąd też, jako Burmistrz zarządziłam jego udział w pracach komisji. Opinia prawna nie wskazuje, aby Dyrektor Sylwester Śmieja w posiedzeniach Komisji nie posiadał prawa głosu. Jednocześnie zgodnie z przywołaną opinią nieracjonalna byłaby każdorazowa zmiana zarządzenia (pisemnego) w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej z tego powodu, iż nieobecność jednego z jej członków ma charakter długotrwały, aczkolwiek przejściowy.
4. Dokumenty składane przez wnioskodawców dołączane są do dokumentacji związanej ze złożonym wnioskiem i opatrzone są stosowną datą. W związku z tym, nawet w przypadku nie skreślenia w nagłówku przez wnioskodawcę, Komisja mogła określić czy dokument jest wnioskiem pierwotnym czy oświadczeniem weryfikacyjnym.
5. Zapisy uchwały Rady Miasta Rydułtowy w sprawie zasad wynajmowania lokali z zasobu mieszkaniowego gminy nie wymagają wyliczenia na wnioskach punktacji. Wynik - liczba punktów - nie wpisany został w 6 przypadkach.
7. Różnice pomiędzy statystyką stałych mieszkańców zameldowanych w lokalach przyul. W. Korfantego a listą osób, z którymi zawarto umowy mogą wynikać ze zmiany liczby osób zameldowanych przez głównego najemcę (wymeldowanie osoby, która nie zamieszkuje już w lokalu, urodziny dziecka itp.). Burmistrz (jak i Społeczna Komisja Mieszkaniowa) nie ma możliwości weryfikacji, czy osoby wymienione we wniosku będą faktycznie zamieszkiwać w przyznanym mieszkaniu.
7. Zdaniem Burmistrza obecna uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali nie wymaga wprowadzenia stosownego wzoru składanego wniosku. Jednak Rada Miasta może wprowadzić taką zmianę, mając na uwadze, że wzór takiego wniosku określić powinien Burmistrz Miasta (analogicznie do zapisu § 8 ust. 7 uchwały)
8. W przypadku braku aktualizacji w składanych wnioskach uzyskiwanych dochodów (czy sposobu korzystania z zajmowanego lokalu), uznać należy, że pozycja ta od poprzedniego wniosku nie uległa zmianie, bądź w przypadku sposobu korzystania z zajmowanego lokalu - nie wystąpiły żadne negatywne okoliczności.

Burmistrz Miasta  po roku funkcjonowania nowych zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy uznaje, że pewne zapisy są niedoskonałe, więc należałoby podjąć prace nad ich zmianą.  W udoskonaleniu tego dokumentu bardzo pomogą nam uwagi i wnioski Zespołu Kontrolnego.