Niedziela, 24 listopada 2024

imieniny: Emmy, Flory, Jana

RSS

Platforma nc+ szykuje nową ofertę. W tle trwa kontrola UOKiK

09.04.2013 12:29 | 8 komentarzy | acz

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzy się zamieszaniu wokół nowej platformy nc+. Przedstawiciele platformy powoli się uginają i zapowiadają zmiany.

Platforma nc+ szykuje nową ofertę. W tle trwa kontrola UOKiK
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Platforma nc+, która zadebiutowała z końcem marca. Powstała dzięki połączeniu platformy „n” z Cyfrą+. - Wielu zainteresowanych wzburzyły nie tylko ceny, ale również rozdzielenie kanałów z grupy Canal+ na trzy różne pakiety. Chcąc mieć wszystkie, abonent musi zapłacić 119 zł. Do tego dochodzi brak wielu kanałów tematycznych znanych z dotychczasowych dwóch platform oraz mała elastyczność nowej oferty. Niezadowoleni są w zasadzie wszyscy – zarówno abonenci każdej z dwóch połączonych w wyniku fuzji platform (łącznie było ich ok. 2,5 mln), jak również osoby, które czekały specjalnie na pojawienie się oferty nc+ - pisze o sprawie serwis socialpress.pl Wkrótce niezadowoleni klienci zaczęli się organizować w internecie nie mogąc się dodzwonić do konsultantów nc+.

Profil Anty nc+na facebooku, zrzeszający głównie klientów platform n i Cyfra+ rozczarowanych ofertą nc+ został założony w czwartek 21 marca, niedługo po prezentacji nowej platformy. Przez pierwszy tydzień zebrał ok. 17 tys. użytkowników. Dziś ma ich blisko 85 tysięcy. Ogromna fala sprzeciwu zainteresowała również UOKiK. Urząd sprawdzi, czy ITI Neovision jednostronnie zmieniając cenę i ofertę programową telewizji n na ofertę nc+ tym abonentom, którzy zawarli umowy na czas oznaczony naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.

Do UOKiK napływają liczne skargi konsumentów na dokonaną przez ITI Neovision wobec abonentów n jednostronną zmianę ceny oraz oferty programowej - polegającą na wprowadzeniu oferty nc+. Ze skarg wynika, że gdy konsument nie zrezygnuje do 19 kwietnia z dotychczasowej umowy, zostanie ona od 1 maja automatyczne zastąpiona ofertą nc+ obowiązującą przez 18 miesięcy.
Analiza skarg dała podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko spółce ITI Neovision 2 kwietnia 2013 roku.
Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziło dokonanie przez spółkę jednostronnej zmiany umów (ceny usługi oraz oferty programowej) zawartych na czas oznaczony, a także zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji oraz informowanie o nowej ofercie listem zwykłym.

Zdaniem Urzędu, konsument, zawierając umowę na czas oznaczony ma prawo do jej realizacji na niezmiennych warunkach do końca obowiązywania kontraktu. Jednostronna zmiana warunków umowy może naruszać dobre obyczaje, ponieważ uzależniona jest wyłącznie od woli przedsiębiorcy. Konsument w takiej sytuacji może przyjąć propozycję lub ją odrzucić - nie ma możliwości realizacji usług na dotychczasowych zasadach. Tym bardziej, że aby móc skorzystać z oferty n musiał ponieść koszty zakupu i instalacji dekodera oraz anteny satelitarnej – nieodzyskanie pieniędzy za sprzęt w przypadku rozwiązania umowy może skutecznie zniechęcać konsumentów do wycofania się z kontraktu.
Ponadto, wątpliwości UOKiK dotyczą przekazywania istotnych informacji listem zwykłym z zastrzeżeniem zbyt krótkiego terminu na złożenie rezygnacji. Zdaniem Urzędu, taki sposób informowania nie gwarantuje, że każdy abonent będzie miał możliwość skutecznego zapoznania się z nowymi warunkami i podjęcia świadomej decyzji o korzystaniu z usług. Warto podkreślić, że w przypadku braku odpowiedzi konsumenta - nowa oferta zaczyna go obowiązywać automatycznie. Postępowanie przeciwko ITI Neovision może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

Jak podał branżowy serwis Wirtualne Media, platforma nc+ najprawdopodobniej ugnie się pod presją abonentów i zmieni swoją ofertę. Firma poinformowała, że pracuje nad nowymi rozwiązaniami. Mają one zostać zaprezentowane jeszcze w tym tygodniu. - Prosimy o kilka dni cierpliwości. Intensywnie pracujemy nad rozwiązaniami, które przedstawimy w nadchodzącym tygodniu - napisała w platforma na swoim profilu na Facebooku. Michał Stryjecki, p.o. dyrektor ds. PR w nc+ nie chciał na razie ujawnić żadnych szczegółów na ten temat  - podaje serwis

Pomoc dla konsumentów
Bezpłatnych porad udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów. O pomoc można także poprosić: Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w jej oddziałach.
Postępowanie przeciwko nc+ prowadzi Departament Polityki Konsmenckiej UOKiK: ddk@uokik.gov.pl