Kolej ogłosi przetarg na piętnaście połączeń kolejowych
W maju Województwo Śląskie ogłosi swój pierwszy przetarg na wykonywanie przewozów kolejowych. Samorząd ogłaszając przetarg, chce szukać oszczędności związanych z finansowaniem kolejowych przewozów pasażerskich w regionie.
- W ramach przetargu woj. śląskie chce wybrać przewoźników dla połączeń: z Pszczyny przez Rybnik do Kędzierzyna-Koźla (woj. opolskie), z Chałupek przez Racibórz do Kędzierzyna-Koźla (woj. opolskie), z Częstochowy do Chorzewa Siemkowic (woj. łódzkie), z Częstochowy przez Lubliniec do Opola, z Gliwic przez Pyskowice do Opola, a także z Katowic przez Tarnowskie Góry i Kalety do Janinowa lub Kluczborka (woj. opolskie). Ujęte w przetargowych planach trasy leżące w całości na terenie woj. śląskiego prowadzą z Gliwic do Bytomia oraz z Katowic przez Rybnik do Chałupek lub Raciborza. Pierwsze z tych połączeń zostało całkowicie zlikwidowane wraz z wprowadzoną 1 marca korektą rozkładu jazdy. Na drugiej trasie od czwartku zniknęło wiele kursów - pisze portal Puls Biznesu.
Przetarg będzie dotyczył następujących odcinków:
a) odc. Częstochowa – Widzów Teklinów – (Radomsko),
b) odc. Katowice – Sławków – (Kozłów, Sędziszów),
c) odc. Częstochowa – Koniecpol – (Kielce),
d) odc. Bielsko-Biała – Kozy Zagroda – (Wadowice),
e) odc. Katowice – Jaworzno Ciężkowice – (Kraków),
f) odc. Katowice – Nowy Bieruń – (Oświęcim),
g) odc. (Oświęcim) – Dankowice – Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn,
h) odc. Katowice – Rybnik – Chałupki/Racibórz,
i) odc. Pszczyna – Rybnik – (Kędzierzyn Koźle),
j) odc. Chałupki – Racibórz – Kuźnia Raciborska – (Kędzierzyn Koźle),
k) odc. Gliwice – Bytom – Gliwice,
l) odc. Częstochowa – Cykarzew – (Chorzew Siemkowice),
m) odc. Częstochowa – Lubliniec – Pawonków – (Opole Gł.),
n) odc. Katowice – Tarnowskie Góry – Kalety – Krzepice – (Janinów)/Kalety – Lubliniec – Sieraków Śl. – (Kluczbork),
o) odc. Gliwice – Pyskowice – Kotulin – (Opole Gł.).
Źródło:
http://www.pb.pl/2565405,19015,woj-slaskie-wybierze-w-przetargu-operatora-kilkunastu-tras-kolejowych
Dokumenty dotyczące przetargu:
http://bip.slaskie.pl/index.php?grupa=616&id=1325088656&id_menu=191
Komentarze
7 komentarzy
KOMUNO WRÓĆ
trolejbusy,tansze 1 km to 2 grosze
szynobusy by się przydały...
Masz racje z rozdrobnieniem ale tylko częściowo - żle sie dzieje jak jeden wlasciciel podzielił jedną firmę na kilkanascie spółek a prócz tego niewiele zmienił bo dalej to jest moloch centralnie sterowany ale ma dużo więcej szczebli pośrednich a co za tym idzie mniej sprawny - tak jest z sam wiesz z jakim przewoźnikiem - natomiast jak jest dużo różnych firm należących do RÓŻNYCH właścicieli wówczas jest szansa na rozwój. Licze że do trasy Katowice Chałupki przystąpią Czeskie koleje i połączą z Ostrawą swoimi kolejami - a kiedyś nawet Czesi mieli taki pomysł jak tory były lepsze. Pytanie czy do tematu wrócą.
Na miejscu innych niż PRy bym tego nie kupował. Wszyscy wiemy, że tory sa jedne i są oczywiście równi i równiejsi. Równiejści będą miec kursy w najbardziej uczęszczanych terminach, np. gdy wszyscy jadą do pracy, reszta będzie mogła wozić w okresie, gdy nie będzie zapotrzebowania - gdy będzie chciał jechać jeden ludź, lub dwa ludzie. Przecież kiepska kondycja kolei jest związana z nadmiernym rozdrobnieniem i z tym, że żadna spółka nie chce jeździć gdy zapotrzebowanie jest małe a wszyscy chą jeździćgdy chętnych pełno! A nie lepiej TIRY NA TORY i z przewozów towarówych finansować przewozy pasażerskie (patrz Szwajcaria)
To jest fikcyjny przetarg który wygrywają PR'y. Takie same ogłasza się w innych województwach. Nikt nie przejmie tylu linii na raz.
Wreszcie prawo rynku to rozstrzygnie, a nie darmozjady i chciwe hieny z przewozó regionalnych...dzięki przetargowi może zostać wybrana nie tylko najkorzystniejsza oferta, ale może pojawi się inwestor, który na mniej uczęśzczanych odcinkach zamiast długich składów przewożących po kilku pasażerów zacznie puszczać szynobusy; wtedy będzie mógł po mniejszych kosztach mieć więcej kursów, a co za tym idzie jest szansa, że upowszechni to kolej wśród pasażerów...jest również szansa dla doświadczonych kolejarzy z PR, bo i oni mogą się załapać na nową pracę, a co za tym idzie - lepiej zarobić