CPK nie zgadza się na obniżenie prędkości pociągów na Śląsku 200 km/h
- Taka zmiana byłaby sprzeczna z celami projektu - pisze Dariusz Mańkowski ze spółki Centralny Port Komunikacyjny do burmistrza Czerwionki-Leszczyn Wiesława Janiszewskiego.
Projektowana linia Kolei Dużych Prędkości relacji Katowice - Ostrawa ma przebiegać przez gminę Czerwionka-Leszczyny. Mieszkańcy przeciwni tej inwestycji zorganizowali się w "Społeczny Komitet STOP Budowie KDP przez Palowice".
Burmistrz Wiesław Janiszewski i mieszkańcy jednym głosem w sprawie CPK
- Wsłuchując się w głosy mieszkańców, w tym "Społecznego Komitetu STOP Budowie KDP przez Palowice", zwracam się w do Państwa z wnioskiem o obniżenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów KDP do poziomu 200 km/h, na wszystkich projektowanych wariantach przebiegu linii KDP, na terenie Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny
- to fragment pisma, które burmistrz Wiesław Janiszewski skierował do spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Burmistrz zauważył, że obniżenie maksymalnej prędkości z 250 km/h do 200 km/h pozwoliłoby na bardziej elastyczne projektowanie przebiegów CPK, a tym samym rozpatrzenie tzw. społecznego wariantu linii, który omija tereny wysoko zurbanizowane.
Pismo burmistrza W. Janiszewskiego do CPK [PDF]"Projektowanie trzeba byłoby zacząć od początku"
Na pismo odpowiada Dariusz Mańkowski - lider projektu ze strony spółki Centralny Port Komunikacyjny. - Niestety nie możemy udzielić pozytywnej odpowiedzi na Państwa wniosek - pisze przedstawiciel CPK.
Dariusz Mańkowski przyznaje, że obniżenie maksymlanej prędkości pozwoliłoby na lepsze "dopasowanie" przebiegu linii do oczekiwań społecznych. Tym niemniej wiązałoby się to z koniecznością ponownego rozpoczęcia prac projektowych, co z kolei opóźniłoby realizację inwestycji o około 18 miesiecy.
Dalej przedstawiciel CPK zauważa, że "taka zmiana byłaby sprzeczna z celami projektu". D. Mańkowski zwraca uwagę, że "większość inwestycji prowadzonych przez CPK jest projektowana dla prędkości 350 km/h przy początkowej prędkości eksploatacyjnej wynoszącej 250 km/h".
Odpowiedź CPK [PDF]- W przypadku linii Katowice - Ostrawa prędkość projektowa została obniżona z 350 na 250 km/h. Wynikało to m.in. ze świadomości potencjalnych trudności wynikających ze specyfiki geologicznej i gęstości sieci osadniczej Górnego Śląska
- kończy Dariusz Mańkowski.
Centralny Port Komunikacyjny - co to takiego?
Centralny Port Komunikacyjny to jedna ze sztandarowych inwestycji rządu PiS. Zakłada budowę nowego lotniska w rejonie skrzyżowania autostrady A2 oraz planowanej obwodnicy Warszawy, a także rozbudowę sieci Kolei Dużych Prędkości, które połączą lotnisko z pozostałymi częściami Polski.
Inwestycja spotyka się z niezadowoleniem części mieszkańców, których miejsca zamieszkania lub nieruchomości kolidują z przebiegiem CPK (problem wywłaszczeń) lub znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanych inwestycji (obawy przed uciążliwościami, które może nieść sąsiedztwo z CPK i KDP).
W naszym regionie obawy związane z CPK/KDP odczuwa część mieszkańców powiatów rybnickiego i wodzisławskiego, a także Jastrzębia-Zdroju oraz Żor. W temat angażują się również parlamentarzyści zasiadający w ławach opozycji, m.in. Maciej Kopiec oraz Gabriela Lenartowicz.
Warianty przebiegu CPK w naszym regionie (źródło: CPK). Kliknij, aby powiększyć.
Zaniepokojone są również niektóre samorządy wojewódzkie, gdyż uruchomienie CPK wiązałoby się z koniecznością zamknięcia części lotnisk regionalnych.
Wszystkie prace związane z CPK przebiegają w szybkim tempie. Prawdopodobnie celem jest "dowiezienie" CPK do takiego momentu, by nie było już sposobu zatrzymania inwestycji (nawet w przypadku zmiany władzy po przyszłorocznych wyborach parlamentarnych). W tym miejscu polecamy rozmowę dziennikarza Igora Jankego z ekspertem Klubu Jagiellońskiego Bartoszem Jakubowskim na ten temat:
Ludzie:
Wiesław Janiszewski
Burmistrz Miasta i Gminy Czerwionka-Leszczyny.