Poniedziałek, 2 września 2024

imieniny: Stefana, Juliana, Aksela

RSS

Wyprawka szkolna. UOKiK przypomina o możliwości reklamacji

01.09.2022 20:20 | 0 komentarzy | FK

Należy pamiętać, że są różne prawa gdy kupujesz online i w sklepie stacjonarnym. Jeśli produkt ma wadę to można skorzystać z prawa do reklamacji. Dotyczy to zarówno towarów nowych, jak i używanych np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie.

Wyprawka szkolna. UOKiK przypomina o możliwości reklamacji
fot. pexels.com
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

UOKiK wskazuje aby nie kierować się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną ale zwrócić uwagę na kwestie zapewniające dziecku wygodę, bezpieczeństwo i zdrowy kręgosłup.

Urząd przypomina również o prawach, które mamy jako konsumenci:

- Jeśli plecak, krzesło czy biurko okazały się wadliwe, złóż reklamację. Masz na to 2 lata od zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.

- Rzeczy używane również możesz reklamować. Pamiętaj jednak, że sprzedawca może skrócić na to czas do jednego roku.

- Reklamować możesz także produkt kupiony na wyprzedaży. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana rzecz została przeceniona ze względu na konkretną wadę, o czym zostałeś poinformowany, np. w plecaku był uszkodzony suwak. Wtedy z tego powodu nie możesz złożyć reklamacji. Natomiast jeśli pojawi się inna wada np. odpruje się ramiączko – już tak.

- Ceny artykułów szkolnych oraz podręczników są zależne od sprzedawców. Przed zakupem porównaj je w różnych miejscach. Uważaj na rabaty i okazje. Zrób rozeznanie, aby móc stwierdzić, czy na danej promocji faktycznie zaoszczędzisz.

- Masz więcej praw w wirtualnym sklepie. Jeśli wyprawkę szkolną kupujesz przez internet, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie musisz podawać powodu, wystarczy, że wyślesz stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni musisz na własny koszt odesłać towar. Zwracany produkt nie powinien mieć śladów użytkowania, inaczej sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego, czyli np. prania.

- Podczas zakupów w tradycyjnym sklepie dobrze przemyśl wybór, bo zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Może wymagać oryginalnego opakowania, a pieniądze oddawać tylko na kartę podarunkową. Przed transakcją upewnij się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.

Urzędnicy polecają skorzystać ze specjalnie przygotowanego poradnika, który można znaleźć na stronie UOKiK