Racibórz, Wodzisław i Jastrzębie w drugim etapie Programu Kolej+
PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły ocenę formalną wniosków złożonych do programu Kolej+, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej w Polsce. PKP PLK przyjęły w sumie 96 zgłoszeń projektów. Do drugiego etapu programu zakwalifikowano 79 przedsięwzięć* - wśród nich projekty istotne dla mieszkańców naszego regionu.
Dla Raciborza i Opolszczyzny
Województwo Opolskie złożyło wniosek o rewitalizację linii kolejowych nr 177 oraz 294 na trasie Racibórz - Racławice Śl. Pociągi pasażerskie nie jeżdżą tą trasą od 2000 r. Od tego czasu szlak kolejowy popada w ruinę.
W czasach świetności linią kolejową do Racławic Śl. jeździło dziesięć pociągów dziennie. Pociągi zatrzymywały się m.in. na stacjach: Racibórz Studzienna, Lekartów, Pietrowice Wielkie, Tłustomosty, Baborów, Głubczyce, Racławice Śl.
O rewitalizację linii kolejowych Racibórz - Głubczyce i Głubczyce - Racławice Śląskie zabiegają samorządowcy z województw śląskiego i opolskiego, a także parlamentarzyści, m.in. pochodzący z Opolszczyzny wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski oraz pochodzący z Raciborza wiceminister sprawiedliwości Michał Woś. Szacunkowy koszt inwestycji to 375 mln zł.
Kolej dla Jastrzębia, przystanek dla Wodzisławia
Pozytywnie ocenę formalną przeszło również 18 projektów przypisanych regionalnie do województwa śląskiego**. Wśród nich znalazły się dwa przedsięwzięcia z naszego regionu.
Miasto Wodzisław Śląski stara się o budowę przystanku kolejowego Wodzisław Śląski Centrum, natomiast samorząd wojewódzki zgłosił projekt uzupełnienia sieci kolejowej o połączenie Jastrzębia-Zdroju z Katowicami (z mapy udostępnionej przez PKP PLK wynika, że linia miałaby przebiegać przez Żory i Orzesze). O ten projekt zabiega m.in. poseł Grzegorz Matusiak.
Mapa, na której zaznaczono projekty zakwalifikowane do drugiego etapu programu Kolej+.
Co dalej?
Teraz każdy samorząd, którego wniosek został zakwalifikowany do II etapu programu, ma 12 miesięcy na przygotowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego przedsięwzięcia. W oparciu o tę dokumentację Ministerstwo Infrastruktury przygotuje listę projektów zakwalifikowanych do Programu Kolej+. Ma to nastąpić w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. Kolejne dwa miesiące przewidziano na podpisanie umów z samorządami. Właściwa realizacja projektów powinna rozpocząć się w maju 2020 r.
Na wszystko nie wystarczy pieniędzy
Szacunkowa wartość 79 projektów zakwalifikowanych do II etapu programu opiewa na kwotę 30,5 mld zł. Tymczasem budżet Kolei+ jest szacowany na 6,6 mld zł. 85% środków ma pochodzić z budżetu państwa (5,6 mld zł), natomiast 15% od samorządów (1 mld zł).
* Kompletna lista projektów, które zakwalifikowano do II etapu dostępna jest TUTAJ.
** Wspomniana rewitalizacja linii z Raciborza do Racławic Śl. formalnie jest przypisana do województwa opolskiego.
Komentarze
1 komentarz
375mln za linię do Racławic Śl! Czy ktoś robił analizę ilu pasażerów będzie z tego kożystać? TAK - poprzednicy zamykając linię i kierując się czystą ekonomią popełnili błąd! Ale teraz polityczne udowodnienie, taka reakrywacja na siłę też uważam że za błędną. Poza uczniami mieszkającym w pobliżu przystanków nie zachcęcimy ludzi do przesiadki z wygodnego auta do pociągu, chyba że składy będą co 1h od 5 rano do 23 wieczorem.