Poniedziałek, 3 czerwca 2024

imieniny: Klotyldy, Leszka, Tamary

RSS

Ponownie trwają konsultacje w sprawie nowej kolei do CPK - jeszcze 5 dni

27.07.2020 11:12 | 0 komentarzy | ska

Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego otrzymał od Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. (CPK) pismo z zaproszeniem do udziału w konsultacjach dotyczących proponowanych wariantów przebiegu nowych linii kolejowych, związanych z budową CPK. Uwagi można składać tylko do końca lipca.

Ponownie trwają konsultacje w sprawie nowej kolei do CPK - jeszcze 5 dni
Konsultacje subregionalne potrwają tylko do końca lipca. fot. Pixabay
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ponownie trwają konsultacje w sprawie nowej kolei do CPK - jeszcze 5 dni

Spółka Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. rozpoczyna działania w zakresie przeprowadzenia konsultacji z Interesariuszami instytucjonalnymi w sprawie przebiegu projektowanej linii kolejowej na odcinku Katowice – Jastrzębie Zdrój – granica RP – Ostrawa. W ramach Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego w tym konsultacjach udział wezmą także przedstawiciele miasta Żory.

Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (Dz. U. z 2018, poz. 1089 z póź. zm.), którego zadaniem jest budowa międzynarodowego lotniska oraz intermodalnego węzła komunikacyjnego, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Budowa węzła komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią wraz z powiązanymi inwestycjami kolejowymi ma doprowadzić do powstania spójnego, krajowego, multimodalnego systemu transportu pasażerskiego (dalej: CPK). W ramach prac przygotowawczych CPK Sp. z o.o. przeprowadziła na przełomie lutego i marca br. konsultacje społeczne dokumentu: Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego (dalej: SSL). Dokument ten określa korytarze dla nowych inwestycji kolejowych i drogowych związanych z CPK i jest dostępny pod adresem: https://www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl. Zaproponowane korytarze i otrzymane w wyniku konsultacji wnioski są podstawą do dalszych prac studialno-projektowych.

W ramach aktualnego etapu prac nad studium wykonalności dla projektowanej linii kolejowej na odcinku Katowice - Jastrzębie Zdrój - granica RP - Ostrawa określane są wariantowo jej przebiegi. Prezentowane warianty przebiegów projektowanej linii kolejowej nie są ostatecznymi rozstrzygnięciami planistycznymi. Uwagi Interesariuszy, w tym jednostek samorządu terytorialnego i mieszkańców, zostaną przez CPK Sp. z o.o. wzięte pod uwagę w tracie dalszych prac.

Z wariantami przebiegu nowej trasy kolejowej można zapoznać się pod adresem: WARIANTY TRAS CPK

Uwagi i opinie mieszkańcy terenów, przez które ma przebiegać trasa, m.in. Żor, Jastrzębia-Zdroju i Wodzisławia Śląskiego mogą zgłaszać w terminie do 31 lipca na adres: projekt.katowice-ostrava@cpk.pl

Mieszkańcy Żor mogą także wysyłać swoje uwagi do 30 lipca do Wydziału Infrastruktury Miejskiej i Inwestycji Urzędu Miasta Żory na adres imi@um.zory.pl. Uwagi zostaną zebrane i wysłane do CPK. 

Przypomnijmy, że w marcu w Baranowicach odbyło się spotkanie mieszkańców, podczas którego podnoszono krytykę wobec trasy nowej linii kolejowej wytyczonej przez dzielnicę Baranowice. Do sprawy po obawach mieszkańców odniósł się m.in. prezydent Żor. - Przebieg projektowanej linii kolejowej w śladzie linii istniejącej jako rozwiązanie optymalne, pozwoli  uniknąć  „rozcięcia” miasta w miejscach rozwijającej się obecnie nowej zabudowy (w dzielnicach Kleszczów, Baranowice, Rogoźna, Rowień, Osiny) oraz ogromnych kosztów związanych z koniecznością przebudowy istniejącej infrastruktury, w tym infrastruktury drogowej. Wariant opiniowany pozytywnie minimalizuje koszty i ogranicza do minimum ingerencję w istniejącą zabudowę, w tym w istniejący układ drogowy - komentował prezydent Waldemar Socha

Podobne spotkania, podczas których mieszkańcy głośno wyrażali swój sprzeciw odbyły się także w Skrzyszowie (gdzie jedna z wytyczonych tras miałaby przebiegać przez szkołę) oraz Jastrzębia-Zdroju, gdzie jednak przedstawiciele władz uspokajali, że najbardziej korzystny i prawdopodobny jest przebieg nowej linii śladem starej linii kolejowej. Jastrzębie-Zdrój jest obecnie jednym z niewielu miast tej wielkości bez kolei pasażerskiej.