Poniedziałek, 3 czerwca 2024

imieniny: Klotyldy, Leszka, Tamary

RSS

Rybnicki odcinek drogi Racibórz – Pszczyna powstanie w rekordowym czasie. Jest umowa [ZDJĘCIA, FILM]

26.04.2017 10:03 | 2 komentarze | pm

10 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku.

Rybnicki odcinek drogi Racibórz – Pszczyna powstanie w rekordowym czasie. Jest umowa [ZDJĘCIA, FILM]
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Materiał wideo:

We wtorek, 25 kwietnia, w Urzędzie Miasta Rybnika podpisana została umowa na budowę drogi Racibórz - Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Rybnik. Po kilkuletnich przygotowaniach powstanie droga będąca nie tylko obwodnicą Rybnika, ale stanowiąca również ważną alternatywę dla innych dróg tej części regionu. Zgodnie z podpisaną umową „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna (etap I do IV) w Rybniku i Żorach oraz budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od ul. Obwiednia Południowa w Rybniku do Węzła Śródmiejskiego”, bo tak brzmi pełna nazwa inwestycji, zakończona zostanie do 31 lipca 2019 roku. Wartość umowy to 352.567.213,94 zł.
Ze strony Miasta umowę sygnowali: Janusz Koper - zastępca Prezydenta Miasta Rybnika i Jacek Hawel – naczelnik Wydziału Dróg UM. Wykonawcę reprezentował Piotr Jurczyk, prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia. W spotkaniu wzięli również udział: Bronisław Jacek Pruchnicki – doradca prezydenta Żor, przez które przebiega 425-metrowy fragment drogi, Grzegorz Wolnik – wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego oraz przedstawiciele Koordynatora Czynności Nadzoru Inwestorskiego, czyli Konsorcjum firm MP-Mosty Sp. z o. o i Drogowa Trasa Średnicowa S.A.
– Ta droga to dla Rybnika, oprócz poprawy układu komunikacyjnego, również niezwykle istotne zwiększenie dostępności do terenów przemysłowych miasta, otworzy ona nowe możliwości dla rozwoju gospodarczego naszego miasta – podkreśla Janusz Koper, zastępca prezydenta Rybnika. – Mamy oczywiście pełną świadomość, że jest to duże i trudne zadanie. Budowany odcinek to przeszło 10 km drogi o charakterze drogi głównej przyspieszonej czyli dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pięć bezkolizyjnych węzłów komunikacyjnych, kilkanaście obiektów inżynieryjnych, kilkanaście przejść dla zwierząt oraz ekrany akustyczne – wylicza Koper.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeszło 10 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku. To oznacza, że powstawać będzie blisko kilometr drogi miesięcznie.  

Wykonawcy budowy - spółce INTERCOR, już w najbliższy piątek, 28 kwietnia przekazany zostanie plac budowy. Prace będą wykonywane równolegle, a nie szeregowo, to znaczy w jednym czasie na wielu odcinkach. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, przeszło 10 kilometrów drogi będzie wybudowane w 1,5 roku. To oznacza, że powstawać będzie blisko kilometr drogi miesięcznie.
– Można powiedzieć, że tempo prac będzie rekordowe. Na początku nie będzie też widać spektakularnego postępu w tych pracach, ponieważ wykonywane będą prace polegające na wzmocnieniu podłoży, wykonywaniu fundamentowania, stabilizacji gruntów. Zaczynamy od wykonania prac związanych z inwentaryzacją terenu, wyznaczeniu osnowy geodezyjnej, budowaniu dróg serwisowych, placów składowych, przygotowaniu projektów ruchu tymczasowego i wielu innych prac przygotowawczych – mówi Piotr Jurczyk, prezes INTERCOR. W przypadku inwestycji tych rozmiarów wiadomo, że w trakcie prac nie obędzie się bez trudności technicznych. Jak podkreśla prezes Jurczyk: – Przechodzimy przez teren bardzo zurbanizowany, wiele przejść z drogami lokalnymi i wojewódzkimi, węzeł z drogą krajową, trzy przejścia przez linie kolejowe. Duże znaczenie będą też miały warunki atmosferyczne – przyznaje prezes firmy, która drogę będzie budować.
Sygnatariusze umowy zgodnie podkreślają, że największe znaczenie dla sprawnego przebiegu inwestycji będzie miała ścisła współpraca pomiędzy zamawiającym, wykonawcą i inżynierem kontraktu, to bowiem podstawa realizacji jakiejkolwiek inwestycji, przekładająca się na końcowy sukces.

RACIBÓRZ – PSZCZYNA, ODCINEK RYBNICKI
Projekt „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik – etap I”, dofinansowany został kwotą 289 989 933 zł. To największa dotacja unijna w historii miasta i jednocześnie największa dotacja, jaką kiedykolwiek przyznano pojedynczemu projektowi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego.
I etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Miasto Rybnik obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna – pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Inwestycja usprawni dojazd do autostrady A1 i odciąży centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik.