Tak w największym skrócie można zapisać milion. A chodzi o milion 40-tonowych wywrotek kamienia (około 15 ton pojazd + 25 ton ładunku [1]). 25 mln ton kamienia - znaczy.
Skąd to i dokąd? 8 mln ton (3 mln pewnych + 5 mln potencjalnych) z niezrekultywowanych jeszcze hałd KWK Anna z Pszowa do Bukowa. Od 3 do 5 mln ton surowca, który przyjedzie koleją - tamże. 12 mln (6 mln m^3 * 2 t/m^3 średniej gęstości [2]) skądkolwiek (między innymi z Bukowa) - jeżeli prawdą okaże się, iż wały zbiornika Racibórz Dolny mają zostać usypane z kamienia ze żwirem, a dopiero ich powierzchnia zostanie pokryta gliną - na wały zbiornika. (Nie znam się na technologii budowy wałów, ale widziałem osobiście, jak z gliny ugniatali wały Polderu Buków, parę dni temu usłyszałem jednak, że rdzeń wałów nowego zbiornika ma być usypany z mieszanki kamienno-żwirowej.)
Czyli milion kursów * 10 km w jedną stronę [około] * 2 [powrót] * średnie spalanie 35 l/100 km [>30 "po próznu", <40 z ładunkiem] = 1 mln*10*2*35/100 = 7 mln. 7 mln litrów oleju napędowego. Albo 35 mln złotych. Albo 18 tys. ton CO2 (^), który doskonale wspomoże efekt cieplarniany... Równie dobrze 20 tys. ton tlenu - to tyle, ile pozwala przeżyć 20 tysiącom mieszkańców naszej gminy przez 5 lat. Albo drogi rozniesione w pył - droga Syrynia - Buków podpada pod kategorię ruchu 3 (na Racibórz KR-2) - co pozwala nam szacować jej żywotność na 100 tys do 0,5 mln wspomnianych wywrotek zaplanowanych na 20 lat [3,4] (a tej na Racibórz - 5 razy mniej...). Do wyboru do koloru. Pocieszające jest, że kierowcy ciągników z naczepami wydają się być daleko bezpieczniejszymi kierowcami, niż my, kierowcy osobówek - stanowiąc z grubsza 10% użytkowników dróg powodują niecałe 3% wypadków [5].
Taaaak. Te liczby brzmią niewesoło. Użyjemy innych! 8 mln ton / 62.5 t/wagon / 32 wagony/skład = 4000 pociągów. Do tego 2500 z drugiego źródła i jeszcze 6000 na budowę zbiornika. Bez gonitwy 4 lub 5 pociągów dziennie na każdy odcinek linii i za 3 - 4 lata wszystek materiał znajdzie się na swoim miejscu. Zużyty milion litrów ON (lokomotywa spalinowa wykazuje średnio 7 x mniejsze zużycie paliwa) zamieniony w 2,6 tys. ton CO2 w tym czasie pozwoli rosnąć 20 ha lasu, a w przerwach między pociągami towarowymi będziemy mogli sobie szaleć po torach szynobusami, a jeżeli ktoś lubi, to i rower wrzuci na pakę. Dróg naprawiać nie będzie potrzeby, a tory nawet tego nie poczują [6].
I tylko linie kolejowe, których istnienie jest warunkiem wystąpienia alternatywnej rzeczywistości przedstawionej w poprzednim akapicie zostały wpisane przez PKP na listę "do rozbiórki" [7]. Podobnie jak 3 tys. km innych linii z 19 tys. km zarządzanych w tej chwili przez PKP (przed transformacją ustrojową było tego 26 tys. km). W tym 400 km linii na Śląsku (i tu, jak zwykle, zostaliśmy wyróżnieni - statystycznie przypadałoby na nas zlikwidowanie 200 km...) Polecam lekturę [8] z ilustracją.
Podsumowując: jeżeli komuś, tak jak mi, milej jawi się drugi z przedstawionych scenariuszy - rozpropagujcie to, co tu opisałem. Organizujcie się, uderzcie do władz, niech załatwiają z PKP. Nie pozwólcie złodziejom tknąć torów (tych złapanych [9] w naszej okolicy już osądzili). Tym bardziej, że jak tory się skończą, to oni, bogatsi w doświadczenie i narzędzia, przyjdą po Wasze płoty i studzienki. My - Towarzystwo Entuzjastów Kolei [10] - roztoczyliśmy przedstawioną wizję szefom Gwarex-u, a ci zgodzili się z nami w 100% (nic dziwnego - połowa tej ropy, to z ich kieszeni...), a nawet zwrócili uwagę, że też starają się dogadać w tej sprawie z PKP, władzami i zarządem "Anny" (pod drogą na Rydułtowy jest przepust w kierunku hałd, zaś bocznica znajduje się, naturalnie, na terenie kopalni, więc za zgodą odpowiednich władz można by cały załadunek zorganizować nieuciążliwie dla mieszkańców miasta). I~właśnie stanowisko władz kolei i kopalni stoi tu na przeszkodzie - sami nie mają jak zrobić użytku z tego, czym dysponują (upilnować nawet!), ale gdyby ktoś inny potrafił, to patrzą tylko jak zrobić, żeby mu się to nie opłaciło. A że społeczeństwu nie opłaci się jeszcze bardziej, to już nie ich zmartwienie - oni tu nie mieszkają.
Gdyby ktoś miał wątpliwości, czy jest o co kruszyć kopie, polecam lekturę [11] - o tym, co stało się z drogami w okolicy cukrowni w Cerekwi po jednej kampanii buraczanej od wyłączenia u nich linii kolejowej. A to tylko 3/4mln ton surowca i paręnaście pociągów węgla na sezon. Gdyby zaś (słusznie!) podnoszono problem stanu linii kolejowej 192 i mostu na niej - proponuję uświadomić sobie, że kolej zakontraktowała dopiero 36% (7,2 mld zł), a wydała 3% [12] środków z funduszy unijnych. Skoro więc sami nie mają pomysłów, dlaczego nie mieliby skorzystać z naszych? A można jeszcze prościej - jak to zrobili w Wielbarku: [14]! Gwarex też zlecił ekspertyzę i zaproponował kolei, że szlak wyremontuje za własne pieniądze, byle pozwolili po nim jeździć.
Jest do wykonania poważna praca przewozowa. Zyska społeczeństwo, środowisko, kolej, przewoźnicy, prywatna firma i państwo. Stracą firmy paliwowe - odległe i zagraniczne. ...i państwo - bo ma zwyczaj czerpać zyski z tytułu akcyzy na paliwo. Ale to już nie nasze zmartwienie - w końcu "rząd się sam wyżywi".
Z ostatniej chwili:
1. W komentarzach do [13] ktoś zwrócił uwagę na to, że na stacji w Wodzisławiu przeładowuje się kamień na ciężarówki i wozi na budowę zbiornika...
2. PKP z pierwotnych pomysłów przeznaczenia do rozkradzenia 5 tys. km szlaków, przez 3 tys., doszła do 2 tys.: [15]
3. "Jak dowiadujemy się z kół dobrze poinformowanych" (pamiętacie ten obrazek z inkwizytorem?) - linia 176 miałaby szanse być wykorzystana przy budowie zbiornika o ile zostałaby odremontowana.
4. Dzisiaj, 16-go marca, kolega odnotował brak kolejnych kilkudziesięciu metrów szyn na linii 192 (poupalane i pokradzione w kilku miejscach) Co robili SOK-iści i Policja? Bo nie czytałem, żeby kogoś złapali...
Jasiu Psota
--------------------------------
^ Zasugerowano mi niezaciemnianie tekstu nadmiarem obliczeń. Należy się Wam jednak wyjaśnienie odnośnie wyliczenia ilości spalin. Gęstość oleju napędowego to średnio 0,83 kg/l. Czyli wspomniane 7mln l * 0,83 kg/l odpowiada 5,8 tys. ton paliwa. W węglowodorach CH3-n*(CH2)-CH3, będących głównymi składnikami ON średnio przypadają, jak widać, dwie cząsteczki wodoru H(1) na jeden węgiel C(12). (w nawiasach masy cząsteczkowe) Czyli średnio 2/14 masy składników paliwa spalając się tworzy wodę, zaś 12/14 - dwutlenek węgla. Woda nas tutaj nie interesuje, co innego CO2 - bo to gaz cieplarniany. Cząsteczka CO2 powstaje z przyłączenia dwóch atomów tlenu, każdego o masie 16u. Wynikowa cząsteczka waży więc 12+16*2=44u, z czego tylko 12u przypada na węgiel. A w takim razie masę CO2 w spalinach otrzymamy dzieląc 12/14 masy paliwa (sam węgiel) przez 12/44: 5,8 tys. ton paliwa * 12/14 / (12/44) = 18 tys. ton CO2, zaś 32 na 44 części masy w CO2 pochodzi od tlenu, czyli: 18 tys. ton CO2 * 32/44 = 13,2 tys. ton O2 ...ale to nie wszystko, bo potrzeba dodatkowo 6,6 tys. ton O2 do spalenia wodoru w wodę. Razem prawie 20 tys. ton tlenu.
PS. A obrazek jest z czołówki AUTO MANII. Bo o ropę tu idzie.
1.
2.
3.
http://www.dbc.wroc.pl/Content/1611/Wp%C5%82yw+struktur-popr+rozdz.pdf
4.
http://ww2.senat.pl/k7/dok/bad/2009/inne/011.pdf
http://dsdik.wroc.pl/dsdik/ciekawostki.html
5.
http://dlakierowcow.policja.pl/portal/dk/807/47493/Wypadki_drogowe__raporty_roczne.html
http://branza.zmpd.pl/aktualnosci_pliki/f-BRANZA-1595-1948-6098.RAPORT_ZMPD_2010_-_grudzien_2011.pdf
http://www.transport.gov.pl/files/0/1794869/Praca7101ITS4.pdf
6.
http://www.nettax.pl/dzienniki/du/1998/151/poz.987.htm
http://archeo.kolej.pl/tory/drogi/szyna.shtml
7.
http://www.rynek-kolejowy.pl/37781/_Przeciw_likwidacji_linii_kolejowych.htm
http://www.nowiny.pl/86130-list-otwarty-mozemy-jezdzic-koleja-za-darmo.html
8.
http://www.rynek-kolejowy.pl/35558/Rytel_Lekarzu_ten_lek_nie_dziala.htm
9.
http://a1.nie.com.pl/art26805.htm
http://www.nowiny.pl/patrol/85676-rozkradali-torowisko-w-belsznicy.html
10.
11.
http://www.nowiny.pl/86245-jak-poskromic-buraczanych-piratow.html
12.
13.
http://www.nowiny.pl/87393-wodzislaw-odciety-od-swiata.html
14.
http://www.rynek-kolejowy.pl/35496/Ikei_jednak_sie_udalo_Pociagi_od_stycznia_wroca_do_Wielbarka.htm
15.
http://www.rynek-kolejowy.pl/39682/2_tys_km_linii_mniej_Oto_lista.htm
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
45 komentarzy
Znacie ten kawał o bacy, co ucinał gałąź, na której siedział, spadł, jak mu to obiecał turysta, po czym podsumował "Prorok jaki, czy co?..." No to czytajcie: https://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/ulica-mlodziezowa-w-wodzislawiu-sl-do-remontu-za-26-mln-zl/ar/c4-4034228 i https://wodzislawslaski.naszemiasto.pl/przebudowa-ul-mlodziezowej-w-wodzislawiu-sl-wstrzymana/ar/c4-4973954 - remont za 18 mln, a to tylko 4 km z 15, które ciężarówki z kamieniem zamieniły w drogi koleinowe... Pas drogi 933 od Pszowa w stronę Kokoszyc - koleiny. Po 10 latach od remontu. Kroi się kolejny remont za 4 mln od km. A wystarczyło wdrożyć to, o czym pisaliśmy (TEK) w 2013. Wtedy miało to kosztować 9 mln. Mówimy tylko o kosztach remontów dróg. A gdzie wypadki, zdrowie mieszkańców (hałas), CO2?...
a nawet samolotowym w przypadku odległości kontynentalnych, kolej dociera do centrów miast lotniska są na obrzeżach (oczywiście w przypadku kolei ultra szybkich)
i to jest właśnie wyższość i ekologiczność transportu kolejowego nad drogowym
Prosty przykład jak łatwo idzie ciagnąć cieżar po torach, ten wagon ma ok 60 ton, gdyby dać temu Ursusowi 40 ton po asfalcie ciągnąć, to by zdechł, ewentualnie na niskich biegach i na wysokich obrotach by szedł, a na szynach bez problemu idzie: http://www.youtube.com/watch?v=tqNxfgIhbOE
@woda z mózgu
Z jakiej jaskini udało Ci sie zbiec?
1) Nie czytałeś adnotacji redakcji pod artykułem? Może nie ze zrozumieniem? Nie przejmuj się, to powszechna przypadłość.
2) A może w Twoim mniemaniu ludziom nie wolno posiadać własnego punktu widzenia? Albo, o zgrozo, upubliczniać go - toż to bezeceństwo by było!
3) Czy współplemieńcy nigdy Ci nie wytłumaczyli, czym jest merytoryczna krytyka? Możesz oczywiście uważać i stwierdzać, że to całe polowanie na mamuty to głupoty i bzdury. Ale może tak konkretniej? Że mięso nie smaczne? Że to za duże zwierzęta żeby na raz zjeść? A może, że nie warto inwestować w ten trend rynkowy, bo wszyscy wróżą, że wkrótce wyginą?
4) Oczekujesz kultury wypowiedzi, to może zacznij, tak dla odmiany, od siebie? W przeciwnym razie polecem zapoznanie się z definicją pojęcia hipokryzja. (Hmmm... jak to będzie w lingua neardentalensis?)
Nie ze wszystkim mogę się zgodzić, ale z całą pewnością z polskimi kolejami dobrze się nie dzieje. Ich strategia (zakładam, że jakąś mają) wyraźnie nie nadąża za potrzebami rynku, czym sami wkładają argumenty do rąk przeciwnikom.
Swoją drogą to nie jest tylko problem kolei, bo większym problemem jest najtańszy transport, czyli rzeczny, mało kto wie, że rzeczny transport jest tańszy od kolejowego aż trzy razy..
Lewica w polsce rządzi od 1945 roku, PIS czy PO nie jest prawicą, PIS i PO to lewica, wiec gdyby rządziła prawica, to pewnie była by prywatyzacja PKP a wtedy firmy transportowe działały by tak samo jak firmy obecne, z tą różnicą że zamiast tirami, to swoje usługi robili by koleją, bo taniej, a tak to firmy prywatne transport wykonują za pomocą tirów, które są drogie i nie ekonomiczne a i tak mają z tego duży zysk, ale jak lud głosował za socjalizmem, to logiczne że ten kraj nie może dobrze funkcjonować.
"Codziennie będzie zużywane 15 tys. m sześc. kruszywa. [...] Tak dużych mas ziemi nie da się jednak przetransportować samochodami. - Musi powstać innym system. Duża będzie rola kolei - usłyszeli radni." - źródła szukajcie w "konkurencyjnym portalu", bo komentarz, który je zawierał, "został usunięty z powodu naruszenia regulaminu" - i to było jedyne naruszenie z mojej strony w tym miejscu. (15 tys. m^3 kruszywa to 1500 ciężarówek albo kilkanaście pociągów). @Dolina Odry: torami jest 10... - więc tym większa różnica; a to nie lewica podzieliła kolej na sto prywatnych spółek, choć też i nic nie zrobiła, żeby to odwrócić. Dzięki za słowa poparcia! Bo o tym, jak chciwość kolei szkodzi pisaliśmy już pół roku temu. Ale transport tirem jednak nie wychodzi taniej. A już na pewno nie dla naszych płuc...
Wszystko jedno co wyładowują, nie zmienia to faktu że linia Olza-Pszów i Olza-Syrynia przydałaby się do celów rekreacyjnych jako atrakcja a czasami może służyć jako pomoc np. podczas budowy zbiornika, utworzenia strefy przemysłowej w Pszowie na KWK Anna, do Elektrociepłowni Pszów lub nawet awaryjnie w czasie jakiejś klęski albo awarii innych linii. Opiszcie proszę jak wygląda obecnie szlak pomiędzy Olzą i Pszowem oraz Olzą i Syrynią? Ile jest do odbudowania?
Małe sprostowanie, otóż z Pszowski chołdy na Buków je ok 17 km a nie 10km, do tego jak była kopalnia Anna, to wozili kamień na Buków, bo nawet tory tam są, a potem z tego zrezygnowali. Ale tak to je, jak się głosuje na lewica, wtedy wszystko je państwowe, kaj rządzą stare komuchy, keby kopalnie, koleje itp były prywatne, to wtedy by to normalnie funkcjonowało, a tak to zawsze te instytucje bydą parodią, bo koleje są o połowa tańsze w transporcie niż tiry, tak wyniko z fizyki, ale nie w socjalizmie, kaj koleje są państwowe. Otóż transport koleją wychodzi dużo drożej niż tirem, wynika to z tego, że PKP jest tak skonstruowane, żeby utrzymać tą armię nierobów, to za swoje usługi transportowe nakładają olbrzymie ceny, wynika to właśnie z tego, że PKP jest pańśtwowe a wiec pełno tam niepotrzebnych ludzi z ogromnymi przywilejami i zarobkami, wiec kolej musi być droga, dlatego transport tirem dużo taniej wychodzi niż koleją.
jo se myśla , że w Rybniku na gliwicki bydzie specjalny oddział do entuzjastów koleji . Wy nieroby pieróński roboty sie chyćcie a nie du. pczcie tu fleków
Co nie zmienia faktu, że do przewozu kamienia nadają się wagony typu 418V czy inne, popularnie zwane szutrówkami. Oczywiście jak ktoś wspomniał ich ładowność jest mniejsza. Co do mojego zdjęcia, które swojego czasu zrobiłem. Dostałem podwójny cynk, że w Wodzisławiu rozładowuje się kamień, szczerze sam się zdziwiłem, bo cały jest/był tam wyładowywany miał węglowy czy coś w tym stylu (eksperci, nazwijcie ten kruszec), no i wagony typu 429W, w których przewozi się rudę czy węgiel, stąd było moje zdziwienie. Zrobiłem więc zdjęcie i podpisałem, że jeździ kamień powołując się na otrzymane informacje, które nie były sprawdzone. Nie wchodziłem do tych wagonów, ale z daleka miało inny odcień niż kruszec wyładowywany wcześniej, więc stwierdziłem, że jest to jakiś tłuczeń, który do kamienia się zalicza. Tutaj zdjęcie z innej perspektywy. http://img843.imageshack.us/img843/6147/placi.jpg Ja widzę, że tutaj są jakieś naskakiwania na wszystkich. Niech ktoś poda 100% informacje, bo psioczyć anonimowo każdy potrafi. Pozdrawiam.
nie, nie ty klikasz w minusy i nabijasz sobie plusy hahah, tylko dziwne, że jak ktoś obala twoje pseudo-teorie, to od razu zostaje zminusowany, nawet jak robi to w sposób merytoryczny i kulturalny... pewnie sami się minusują :D
@woda z mózgu: 1. To nie ja klikałem w minusy... 2. Pozwolę sobie przypomnieć, że to Ty zacząłeś od "dziennikarzyny". 3. Jak Ty się boisz nawet podpisać, to o czym my tu mówimy!? 4. Wskaż, w którym miejscu "robię z ludzi idiotów" albo ich "skłócam"? I najważniejsze: w którym miejscu miałbym pisać nieprawdę? Over and out.
Tak bardzo chcesz mieć chłopie rację, że nie potrafisz sobie odmówić klikania w minusiki... żałosne, jak całe te twoje wypociny zarówno powyżej, jak i poniżej. Do tego jesteś zwykłym chamem, bo matołem to ty możesz nazywać co najwyżej swojego ojca... A z kimś takim jak ty nie polemizuję, bo nie dam się sprowadzić do twojego poziomu. Pisałem do redakcji, a nie do ciebie, chamie.
Pardon! Przecież podpis jest nad tekstem...
@woda z mózgu: 1. podpisz się, matole, 2. przedstaw kontrargumenty, jeżeli twierdzisz, że nieprawdę napisałem.
@do zainteresowanych i WSZYSCY JEGO NASTĘPCY: 1. http://www.czesci-kolejowe.pl/samo.html - wagony samowyładowcze od 22t ładunku (+10t m.w.) do 53t ładunku (+27t m.w.). 2. Gęstość węgla 1,25 t/m^3, gęstość kamienia 2,5 t/m^3 - w tej chwili zmierzyłem. Jak mnie wnerwiają "uczeni w piśmie"! 3. Co ma gęstość albo masa do sensowności przedstawionej tezy? Pociąg zawsze jest o rząd oszczędniejszy od transportu na gumowych kółkach, bo to wynika z oporów ruchu!
Widzę, że redaktor naczelny wziął sobie do serca misję prasy rozumianą jako ogłupianie społeczeństwa publikowaniem takich bzdur, jak ta powyżej... Cała ta Webkrytyka to zwykły wypełniacz łamów - ot, zastąpienie jednego dziennikarza darmowymi wypocinami jasiów psot. I nie jest tu ważne, że w ten sposób robi się z ludzi idiotów, skłóca się ich, bo tutaj ważna jest ekonomia - mamy darmowego... dziennikarzyne.
A jak wcześniej było napisane tory od czegoś takiego nie zużywają się wogóle.
No ok, ale ta ciężarówka załóżmy z 40 tonami kamienia jedzie po normalnym asfalcie który zwyczajnie się rozleci od takiego obciążenia.
do przewozu kamienia służą specjalne wagony samowyładowawcze albo platformy z tzw kolebami. Wielkim minusem jest nośność ,która wynosi do 15 ton , więc znacznie mniej od ciężarówki . I tu cała teoria Jasia Psoty bierze w łeb
teraz poważnie : kamień jest 5 razy cięższy od węgla Taka węglarka pełna kamienia ważyła by ok 120 ton .
ja widzę ,że Ty jesteś naprawdę nawiedzony. Idź się chłopie leczyć
co robią? kombinują na węglu i cisną ludziom na forach, że to kamień, a jak się jakiś reporter polsatu czy tvnu tam zjawi, to już będzie po ptokach...
No to już wiemy co tam robią.
Ta firma robi odzysk węgla z flotu (tzw. szlymy). Wszystko je wożone z byłych zbiorników kopalnianych. A że kamień czasami też tam wożą to komu to przeszkadzo ? Wolny rynek kożdy robi tak żeby jak najwięcej zarobić.
od kiedy się miał węglowy przesiewa przez maszyny? węgiel oddzielano od miału i ja tam nie byłem raz, tylko dzień w dzień
Jak już to miał węglowy. Od pewnego czasu wyładowywano tam miał węglowy. Dostałem od pewnego gościa cynk, że tymczasowo wyładowują tam kamień. Poszedłem sprawdzić, pomimo, że inne wagony są do tego bardziej przeznaczone. To, co lądowało w ciężarówkach nie było miałem węglowym. Miało to lekko beżowy kolor. Było to jednak konsystencji kruszywa, więc nie dostałem potwierdzonych informacji. Wiem tylko tyle, że zaczęli wozić kamień. Był z tego kruszywa również był beżowy a nie czarny. Nie sugerujcie się, że wszędzie dookoła jest miał węglowy, gdyż normalnie właśnie go przeładowywano w tym miejscu. Potrzebne są potwierdzone informacje. Ja tylko dostałem cynk, sprawdziłem +/- co wyładowują.
zresztą na tej fotce też widać wszędzie na śniegu maras z węgla, ale jeśli się to potwierdzi, że powinni wozić kamień, a od kilku lat tam kręcą jakieś wałki z węglem, to będzie grubo na całą Polskę :)
jasiu psota a ja tam mieszkam i widzę co wożą, a wożą węgiel, ale jeśli dla Ciebie kamień i węgiel opałowy to to samo, no to luz
a co do tego zdjęcia Artura Klimka , to to są węglarki , którymi nigdy nie wozi się nic co ma wspólnego z kamieniem
Ciebie straszy , Jeszcze nie jest wyłoniona firma ,która zbiornik będzie budować, a Ty już kamień wozisz a pytam się znowu, po kiego ch.....olery jest potrzebny kamień do budowy zbiornika
firma, która robi wycinkę drzew pod zbiornik położyła bezprawnie drzewa na przejezdne torowisko w Brzeziu, bez zgody PKP zajęła pas torowiska, PKP zgłosiło przestępstwo do Powiatowej Policji w Raciborzu.
@widziałem to: cytuję Artura Klimka z 11-go lutego z 20:46: http://img15.imageshack.us/img15/223/s200.jpg Od niedawna do Wodzisławia wożony jest kamień. Zajmuje się tym DB Shenker rail Polska. Praktycznie codziennie ten skład pojawia się na wodzisławskiej stacji. Składy rozładowywane są na torze 32. Kamień z wagonów przeładowywany jest za pośrednictwem widocznej na zdjęciu koparki na ciężarówki. Z moich niepotwierdzonych informacji wyniki, że kamień jest wożony do Nieboczów na budowany zbiornik Racibórz Dolny. [...] @obserwator1: dzięki! Nie chciałbyś się z nami podjąć tej ciężkiej a niewdzięcznej roboty?...
jak masz pieniądze to zasponsoruj te roboty ,a jak jestes gołodupiec to nie zabieraj głosu Obserwować możesz za darmo
Może jakaś lokalna firma w ramach reklamy użyczy sprzętu a może i ludzi. Inicjatywa bardzo szczytna. Jeśli udałoby się zachować chociaż linię do Pszowa i Syrynii z Olzy byłby to wielki sukces.
Z ostatniej chwili:
"1. W komentarzach do [13] ktoś zwrócił uwagę na to, że na stacji w Wodzisławiu przeładowuje się kamień na ciężarówki i wozi na budowę zbiornika..." JAKI KAMIEŃ??!! TAM WĘGIEL SIĘ ZWOZI CHYBA JUŻ OD DWÓCH LAT, JEST SORTOWANY PRZEZ MASZYNY I ZAŁADOWYWANY DO DALSZEJ PODRÓŻY. WSZYSTKIE CIĘŻARÓWKI SĄ NA REJESTRACJACH JSW. KAMIENIA TAM NIE UJŻYSZ, CHYBA, ŻE SAM PRZYNIESIESZ... DZIENNIE Z 15-30 KURSÓW, A MOŻE I WIĘCEJ.