Piątek, 17 maja 2024

imieniny: Sławomira, Paschalisa, Weroniki

RSS

15.11.2022 18:57 | 18 komentarzy | ska

Już za kilka dni mogą rozpocząć się roboty wyburzeniowe wiaduktu na ul. Czarnieckiego w Wodzisławiu Śląskim. Niedawno pisaliśmy, że ruszają tam prace, jednak Czytelnicy zaczęli pytać, dlaczego 2 km drogi będą kosztować aż 13 mln zł. Właśnie przez ten wiadukt nad linią kolejową do dawnej kopalni 1 Maja, a konkretnie konieczność jego wyburzenia. W Jastrzębiu natomiast po wiadukcie na Witczaka nie ma już śladu. 

Czy stać nas na burzenie wiaduktów? [FELIETON]
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Czy stać nas na burzenie wiaduktów? [FELIETON]

Kiedyś w Rzymie mawiano "Quod non fecerunt barbari, fecerunt Barberini", czyli mniej więcej "czego nie zniszczyli barbarzyńcy, to zniszczyli Barberini", co odnosiło się do poczynań papieża Urbana VIII* (pierwotnie Maffeo Barberini). Rozbierał on bezcenne zabytki starożytności, aby z tych materiałow dokończyć budowę bazyliki Św. Piotra. Dziś niektórzy też patrzą w ten sposób na rządzących, bo choć może nie chodzi o cuda antycznej architektury, rozbiórka mostów może w konsekwencji upośledzić nasze możliwości transportowe.  

Trend na demolkę

Pasjonaci kolei z TEK już biją na alarm, bo za kilka lat może się okazać, że wiadukt przy Czarnieckiego w Wodzisławiu jednak był potrzebny, a do remontu drogi wystarczyło położyć nowy asfalt. Kiedy jednak będzie wyburzony, nie wątpię, że potrzeba będzie nawet kilkudziesięciu milionów złotych, żeby postawić nowy. Choć prace już ruszyły, może jeszcze jest cień szansy, na rezygnację z tej decyzji...

Ale widzę, że nie tylko w Wodzisławiu mamy takie tendencje wyburzeniowe. W Jastrzębiu przecież właśnie otwarto po remoncie ulicę Wyzwolenia, gdzie wcześniej też był wiadukt, ale go zlikwidowano. Usunięto także ten na ul. Nepomucena, bo choć piękny, po uderzeniu w niego ciężarówki musiał zostać rozebrany. Kolejny – na Ranoszka, bo nie mieściły się samochody i teraz ostatni – kilkudziesięciometrowy wiadukt wraz z nasypem nad ulicą Witczaka, gdzie akurat trwa remont.

Kolej pojedzie czy nie?

Znawcy mówią wprost, że poprowadzenie szybkiej kolei do Jastrzębia może okazać się niemożliwe, właśnie przez ogromne koszty, jakie należałoby wydać na ponowną budowę wiaduktów. Tego nad ulicą Witczaka najbardziej mi żal. Wychodzi na to, że na burzenie wiaduktów pieniądze się znajdują, natomiast już na likwidację bezsensownych torów donikąd na obwodnicy Jastrzębia, nie ma środków ani chęci. A jak mogłoby to zwiększyć bezpieczeństwo!

Może się jednak okazać (i nie minie nawet dużo czasu), że wiadukty znów będą w modzie. A wtedy będziemy potrzebować potężnych środków na ich odbudowę. Przypomnę tylko, że budowa nowego wiaduktu (stary musiał być wyburzony przez stan techniczny) na Alei Piłsudskiego w Jastrzębiu pochłonęło kwotę aż 19 mln zł. Fakt, że wiadukt był podwójny, ale koszty budowlane idą do góry. Kto wie, co będzie za rok, czy dwa. 

Może w Wodzisławiu też warto zwrócić na to uwagę, nim będzie za późno. Obawiam się jednak, że w przypadku wiaduktu na Czarnieckiego, choć jeszcze nie rozebrany, ale już pozamiatane.

Szymon Kamczyk

*Urban VIII został wybrany papieżem 6.08.1623 roku. Słynne zdanie z grą słów "barbari" (barbarzyńcy) i "Barberini" (nazwisko rodowe papieża i jego rodziny, którą obsadzał na wielu stanowiskach) miał wypowiedzieć protonotariusz apostolski Carlo Castelli