O potrzebie zmian rozkładu jazdy autobusów, czyli 10 próśb do MZK
Zwracam się z propozycjami do Międzygminnego Związku Komunikacyjnego w sprawie nowego rozkładu jazdy oraz ze sprawami związanymi z nim – apeluje do MZK Jarosław Polok z Towarzystwa Entuzjastów Kolei. Treść pisma trafiła również do naszej redakcji. Poniżej w całości publikujemy jego treść.
Wnoszę o:
1. Skomunikowanie autobusów w weekend z Jastrzębia-Zdroju przez Pawłowice do Strumienia na pociąg do Wisły "Kubalonka" tam i z powrotem. Pociąg ze Strumienia do Wisły wyrusza o 8:18, a wraca o 19:53. Takie skomunikowanie oraz jego rozpropagowanie wypełni Wam autobus i będzie to kurs w pełni dochodowy. Dodatkowo zwiększy u ludzi zainteresowanie transportem publicznym.
2. Skrócenie trasy i zwiększenie ilości kursów linii E3 do Wodzisławia PKP oraz skomunikowanie go z największą ilością kursów pociągów. Ludzie i tak wybierają kolej, gdyż jest tańsza, szybsza i wygodniejsza od autobusu. Dodatkowo dublowanie linii na odcinku Wodzisław - Rybnik zwiększa koszt utrzymania MZK. Miasto Wodzisław i Rybnik nie należą do MZK i nie dopłacają do kursu, przez co E3 na tym odcinku jest deficytowa, a deficyt ten muszą pokrywać członkowie MZK. Można również zmienić kierunek z Rybnika na Radlin, Pszów i Rydułtowy jako linia pośpieszna i dodatkowo można uzyskać niezłe połączenie z Raciborzem poprzez linię raciborską nr 14. https://www.nowiny.pl/146035-list-do-redakcji-o-komunikacji-publicznej-w-miescie-radlin.html
3. Dodanie przystanku Wodzisław PKP do linii 130 i skomunikowanie z koleją, co zwiększy ilość pasażerów o przesiadających się dalej na kolej.
4. Zmianę linii 131 z kierunku na Rybnik po przystanku Obszary PKP lub Obszary Wiadukt na kierunek Radlina, Rydułtów i Pszowa. Rybnik nie jest miastem zrzeszonym w MZK i nie dokłada się do tych autobusów. Pasażerowie jadący w kierunku Rybnika spokojnie mogą się przesiąść na SKM Rybnik - Radlin Obszary - Wodzisław Śląski na przystankach Wodzisław PKP oraz Obszary PKP czy Obszary Wiadukt. Miasto Jastrzębie kompletnie nie ma bezpośredniego połączenia z miastami Pszów, Radlin i Rydułtowy (a są w tym samym związku MZK, co dziwne), dodatkowo również można wykorzystać jako połączenie do Raciborza, wykorzystując linię raciborską nr 14. http://pk-raciborz.pl/files/0503201801.pdf
5. Wydłużenie linii 132 do Wodzisławia PKP i skomunikowanie go z koleją. Takie rozwiązanie zwiększy ilość pasażerów, którzy chcą pojechać dalej koleją, a nie tylko dojechać do Wodzisławia Śląskiego.
6. Skomunikowanie linii 120 i 122 z koleją w Zebrzydowicach. Takie rozwiązanie zwiększy zainteresowanie w/w liniami oraz przychód z biletów.
7. Zrobienie przystanku obok nowego zakładu JSW SA na KWK Bzie Dębina, gdyż już teraz jest potrzeba transportu do i z pracy dla ludzi zatrudnionych na powierzchni tej kopalni, a od stycznia szybem zacznie być prowadzona regularna jazda ludzi około 1000 pracowników. W tej chwili już można by zatrzymywać autobusy linii 110 i 126 tak, aby dotychczasowi pracownicy mogli korzystać z komunikacji zbiorowej, a w przyszłości zwiększyć ilość kursów w inne rejony miasta i nie tylko.
8. Wydłużenie kursu linii 107 - utworzenie nowego przystanka na ulicy Szotkowickiej w kierunku byłego przystanka kolejowego Jastrzębie Szotkowice da mieszkańcom nowego osiedla domków jednorodzinnych z możliwość korzystania z usług MZK. Dodatkowo połączenie tej linii z linią 108 na Moszczenicę Piaski z dodaniem przystanku w Gołkowicach Żabkowie na skrzyżowaniu ulic 1 Maja i Dworcowej skomunikowałoby lepiej Jastrzębie z gminą Godów nie tylko poprzez komunikację powiatu Wodzisław, która jeździ do Jastrzębia, ale i z autobusami kończącymi bieg w tym miejscu. Po prostu zrobić pętlę, w której tymi samymi wozokilometrami lepiej i taniej obsłużymy ten obszar Jastrzębia.
9. Uruchomienie nocnego kursu około godziny 1:00 i 2:30 obsługujące kopalnie i ich ruchy KWK Zofiówka-Boronia-Jastrzębie i Pniówek z przejazdem przez główne osiedla Jastrzębia jako kurs powrotny z pracy na zmianę na 18:00. Takie rozwiązanie umożliwi korzystanie pracowników JSW z komunikacji miejskiej na - zmianę 18:00 oraz zwiększy udział zakupu biletu miesięcznego u ludzi pracujących w systemie zmianowym, dodatkowo zmniejszy hałas na drogach i zanieczyszczenie środowiska. Pozostali mieszkańcy miasta również mogą skorzystać, gdyż po godzinie 23 nie mają szans niczym dojechać. Autobusy takie jeździły współpracy z JSW - dlaczego ta współpraca nie jest kontynuowana?
10. Jeśli którykolwiek kurs w kierunku Wodzisławia Śląskiego kończyłby bieg na przystanku Wodzisław PKP, nie ma problemu z postojem obok dworca, czego nie można powiedzieć o przystanku Wodzisław Dworzec Autobusowy, na którym brakuje miejsc postojowych dla autobusów.
Komentarze
14 komentarzy
@maziizam i TEKowcy nie poniżajcie mieszkańców Jastrzębia i nie zmuszajcie ich do dojeżdżania na pociągi na jakiś przystanek na wsi w Pawłowicach. Oni już naprawdę są tak sponiewierani, że nie chcą aby było głośno o ich wykluczeniu komunikacyjnym. Wolą cichutko dostać się do Rybnika czy Wodzisławia i tam w cywilizowanych warunkach wsiadać do pociągów. Naprawdę nie potrzebują tak głupich pomysłów jak dojazdy do Pawłowic... skąd obecnie nie odjeżdża żaden pociąg, a jeśli już ten przystanek powstanie to można się stamtąd wydostać Kubalonką która kursuje tylko w święta i weekendy. Pomysł osób odrealnionych... ;(((
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia danych osobowych
Niestety trolom z Jastrzębia przeszkadzają nawet dobre pomysły jakie proponuje TEK np. dla przystanku Pawłowice Centrum(Studzionka)
rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powstaje-przystanek-pawlowice-centrum-na-razie-dla-jednej-pary-pociagow-114814.html
Nikt się nie liczy z takim dziwnym tworem jak TEK.
Przedstawiciele tej sekty nawet są WYPRASZANI z róznych debat, obrad, bo nie umieją się zachować.
Po co takie, nieliczące się i marginalne stowarzyszenia, wpieprzają sie w poważne sprawy?
cocolino - to jedynie świadczy o tym, że gminy źle funkcjonują. byłbym dociekliwy i zapytał oto jaką drogę przeszedł dany wniosek. faktem jest, że mzk nie dokonało ani rewolucji (jak sugerują) ani ewolucji - jak dla mnie uwstecznili się
Było posłane do wszystkich gmin związku MZK, gmin ościennych do których jeździ MZK, firm: JSW, PLK, KŚ, PR, IC oraz mediów. Po prostu chodziło o to aby się wszyscy w to włączyli i wspólnie coś poprawili na lepsze, a MZK to olało i zrobiło po swojemu czyli obcięli kursy zmienili nazwy itd. Czyli postępują podobnie jak PKS i wróżę im podobnie jak PKS-om upadek.
@cocolino - na miejscu autora tych propozycji zapytałbym w gminach czy MZK przekazało takie zapotrzebowanie do gmin i jak gminy ustosunkowały się do problemu. Wtedy może być ciekawie ;-) Druga kwestia to czy przedstawiciele tych gmin mieli bezpośredni dostęp do składanych propozycji czy robiły to tylko władze MZK?
Po prostu MZK nic nie chce zmieniać na lepsze jedynie na gorsze - zmniejszyć ilość wozokilometrów, pasażerów ma w dupie liczy się kasiurka dla urzędników reszta nie ważne. Najpierw chcą aby ludzie coś im doradzili jak doradzą to niczego nie da się zrobić, bo się nie chce nie da się nie w ich gestii najlepiej niech się rozwiążą i tyle.
Tu nawet petycje składają o pewne wycięcia z rozkładu a i tak mają ich w czterech literach.
https://www.petycjeonline.com/mzkjastrzebieprzywroceniepolaczenia?uv=17597968
@cocolino - genialne odpowiedzi ;-) skoro mzk reprezentuje gminy to nie rozumiem negatywnej odpowiedzi bo gmina czegoś nie zgłosiła, a zapotrzebowanie jednak się pojawia
Odpowiedź MZK Jastrzębie na tą petycje.
https://drive.google.com/file/d/1gW3qCZWLHtlHamPZLjrVTiebb5mzinhG/view?usp=sharing
Powinni jeden bilet zrobićMZK e3-SKM Wodzisław-Rybnik KŚ i odbić E3 (W10) na Radlin-Rydułtowy-Pszów wzajemnie by się wypełniali a tak konkurują. W tym że MZK będzie miała cenę dumpingową poniżej kosztów przejazdu za to czasowo dużo dłuższą - stanie w korkach itd.
Nawet bilet do Katowic też tak szłoby zrobić czy z Wodzisławia czy Zebrzydowic itd ale trzeba chcieć a MZK nie chce.
Jest jeden mały problem mzk obniża stawkę za E3 na trasie jastrzębie Rybnik do 4.20
Właśnie przeczytałem, że na dworcu kolejowym w Wodzisławiu nie można kupić biletu w kasie. To idiotyczne.
Proste pytanie: A dlaczego Wodzisław nie może sobie sam zorganizować komunikacji do Radlina,Pszowa i Rydułtów? Jak mu nie pasowało MZK, to niech sobie teraz władze gminy same radzą. Jastrzębianie bardzo rzadko jeżdżą do tych miast, a jak już, to samochodami. Mieszkańcy Jastrzębia wsiadając do E-3 jadą bezpośrednio do Rybnika i niepotrzebne im przesiadki w Wodzisławiu czy Radlinie na pociąg. W weekendy E-3 są przepełnione pasażerami, którzy jadąc z Rybnika wysiadają w Wodzisławiu. Czemu nie korzystają z tej wspaniałej kolei?