Poniedziałek, 29 lipca 2024

imieniny: Marty, Olafa, Beatrycze

RSS

Kącik ZUS

27.03.2018 00:00 sub

Odpowiada Beata Kopczyńska rzecznik regionalny ZUS Województwa Śląskiego

Kiedy z ZUS można dostać rekompensatę i jakie dokumenty będą mi potrzebne?

ZUS wypłaca rekompensatę z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze osobie, która urodziła się po 31 grudnia 1948 r., a która przed 1 stycznia 2009 r. wykonywała przez co najmniej 15 lat pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze stale i w pełnym wymiarze czasu pracy, ale nie nabyła z tego tytułu prawa do wcześniejszej emerytury.

Aby otrzymać rekompensatę należy przedstawić świadectwo pracy lub zaświadczenie potwierdzające wykonywanie pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wystawione przez pracodawcę lub przez jego następcę prawnego. Te dokumenty należy złożyć wraz z wnioskiem o przyznanie emerytury z tytułu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego zgłoszonym nie wcześniej niż na 30 dni przed spełnieniem ostatniego z warunków wymaganych do przyznania świadczenia.

Jeżeli wniosek zostanie złożony wcześniej ZUS wyda decyzję o odmowie prawa do emerytury, wskazując które warunki nie zostały spełnione.

Trzeba pamiętać o tym, że rekompensata nie jest samoistnym świadczeniem pieniężnym – przyznawana jest w formie dodatku do kapitału początkowego, który jest składnikiem podstawy obliczenia zreformowanej emerytury. Rekompensata może być uwzględniona również przy ustalaniu wysokości renty rodzinnej po zmarłym, spełniającym warunki do emerytury wraz z rekompensatą po złożeniu odrębnego wniosku.

  • Numer: 13 (906)
  • Data wydania: 27.03.18
Czytaj e-gazetę