Drugi etap budowy kanalizacji na horyzoncie
RYDUŁTOWY W mieście trwa pierwszy etap budowy kanalizacji sanitarnej.
Realizuje go Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Wodzisławiu. Inwestycja miała pochłonąć ponad 11,4 mln zł, ale po przetargu okazało się, że jej koszt to ok. 6,06 mln zł. Za różnicę pomiędzy planowanymi kosztami a kosztami po przetargu PWiK planuje zrealizować drugi etap budowy. Planowana inwestycja obejmować będzie budowę kanalizacji w ul. Benedykta (od ul. Strzody do Wróblewskiego), ul. Wróblewskiego, ul. Barcioka oraz rejon Tetmajera. Zakres tego etapu to 6 620 m sieci grawitacyjnej, 500 m rurociągów tłocznych oraz przepompownia ścieków. Realizacja zadania planowana jest na lata 2015 i 2016. Szacowany koszt wyniesie ok. 5,76 mln zł. Dokumentacja projektowa ma powstać w przyszłym roku. – To świeża sprawa. Będziemy się bardzo spieszyć, żeby to zadanie zrealizować. Wtedy uda nam się skanalizować łącznie 95 proc. aglomeracji– zaznacza dyrektor ds. technicznych w PWiK, Katarzyna Machowska–Bujak.
Obecnie PWiK buduje w Rydułtowach kanalizację w kilku rejonach. Przy ul. Radoszowskiej wykonano do tej pory 800 m, ma być 1550 m. – Postęp robót jest znaczny. Prace trwają od wiosny – zaznacza dyrektor Machowska–Bujak. Przy Benedykta–Kasprzaka zrealizowano już cały zakres, czyli 300 m. Pozostaje odtworzenie nawierzchni asfaltowej, co nastąpi pod koniec tego miesiąca. Największe obecnie zadanie w mieście to pierwszy etap budowy kanalizacji w obszarze aglomeracji zaplanowany na lata 2013–2014. Obejmuje ulice: Osiedle na Wzgórzu, Ligonia, Mickiewicza, Morcinka, Ładną, Barcioka i Raciborską. W jego ramach ma powstać m.in. 8914 m sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej, do tej pory wybudowano 1900 m. – Roboty przebiegają planowo, chociaż po rozpoczęciu inwestycji napotkaliśmy pewne trudności, głównie związane z przejściem przez tereny PKP – wyjaśnia przedstawicielka PWiK. W tym roku ma jeszcze zostać opracowana dokumentacja projektowa na budowę kanalizacji przy ul. Żelaznej w rejonie dworca PKP oraz przy ul. Skalnej i Tetmajera. Z kolei w samym 2014 roku ma nastąpić kontynuacja budowy kanalizacji przy Radoszowskiej oraz budowa przy Skalnej, Tetmajera i Żelaznej.
(mas)
Eksperyment z naprawą dróg
Rydułtowski radny Piotr Sojka zaproponował, by drogi rozkopane w wyniku budowy kanalizacji sanitarnej remontować kompleksowo, zamiast – jak to obecnie praktykuje PWiK – odtwarzać je do stanu sprzed rozpoczęcia inwestycji, naprawiając tylko zniszczone fragmenty. – Czy istnieje możliwość, by na bazie umowy między miastem a PWiK przynajmniej część dróg budować od nowa? Oczywiście partycypując w kosztach – zasugerował radny. Okazuje się, że jest to realne. – W tym zakresie doszliśmy do pewnego porozumienia. Pierwszym eksperymentem wspólnej naprawy dróg będzie ulica Benedykta – odpowiedziała burmistrz Kornelia Newy. Wyjaśniła, że po wybudowaniu tam kanalizacji sanitarnej najpierw PWiK na okres zimy położy czasową nawierzchnię, która umożliwi komunikację, następnie miasto wybuduje kanalizację deszczową. – Później wspólnie rozpiszemy przetarg na naprawę tej drogi, aż do skrzyżowania z ul. Strugi. To będzie pierwsza taka inwestycja – zaznaczyła i dodała, że jeśli współpraca będzie przebiegać pozytywnie, należy spodziewać się kontynuacji. – Na okres po budowie kanalizacji będziemy musieli zagwarantować w budżecie znacznie więcej środków na remonty dróg – zapowiedziała.
Najnowsze komentarze